עוד הפסד לקואליציה: בוטל צו המכס על הביצים והדבש

למרות ההסכמות שהושגו בין החקלאים, חברי הכנסת המעורבים ושר החקלאות עודד פורר, חברי האופוזיציה הצביעו בעד ביטול הצווים - ובהיעדר רוב לממשלה, צוי המכס על הביצים והדבש בוטלו • חברי הכנסת ניר אורבך ומיכאל ביטון נעדרו מההצבעה

לול תרנגולות / צילום: תמר מצפי
לול תרנגולות / צילום: תמר מצפי

שעה קלה לפני ההצבעה על ביטול צווי הדבש והביצים במליאת הכנסת, הושגו הסכמות בין החקלאים, חברי הכנסת המעורבים ושר החקלאות עודד פורר, בתיווך מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס לעניין ענף ההטלה.

אך למרות ההסכמות שהושגו, חברי האופוזיציה הצביעו בעד ביטול הצווים - ובהיעדר רוב לממשלה, צוי המכס על הביצים והדבש נפלו על חודו של קול - 46 מול 47. חברי הכנסת מיכאל ביטון וניר אורבך נעדרו מההצבעה. 

באשר לרפורמה בענף הפירות והירקות, המשא ומתן יימשך בשבוע הבא בפגישה נוספת ביום שלישי בניסיון להגיע להסכמה כוללת שתייצר רפורמה בהסכמה בחקלאות. לפני ההצבעה בכנסת, מובילי המאבק בקואליציה נגד הצווים ובראשם רם שפע, רם בן ברק ואלון שוסטר ברכו על ההסכמות וכך גם מי שתיווכו מאחורי הקלעים" יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון וח"כ אופיר סופר מהאופוזיציה.

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי, ואחד מהגורמים המשמעותיים מצד החקלאים במו"מ אמר הערב כי "לאחר משא ומתן ממושך שהתנהל במשך מספר שבועות, הושגו היום הסכמות בין נציגי ההנהגה החקלאית לבין שר החקלאות בתחום ענף הטלת הביצים. בתחילת שבוע הבא, תתכנס ההנהגה החקלאית לדון באישורן של הסכמות אלו. יודגש כי בכל הנוגע לענף הפירות והירקות טרם הגיעו הצדדים להסכמות. ביום שלישי הקרוב, ימשך המשא ומתן בין הצדדים בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ממובילי המו"מ: "החקלאות הישראלית שומרת על ביטחון המזון והייצור המקומי לצד הביטחון הלאומי. הסיכום אליו הגענו עם המדינה, וייחתם בשעות הקרובות, שומר על התכנון בענף ההטלה במשך 13 שנה נוספים לפחות, מעניק פיצוי ראוי לפורשים מהענף ולחקלאים אשר רוצים להשקיע בשדרוג הלולים. אנו נמשיך לעמוד איתנים בשביל ולמען החקלאים ונילחם כעת יחד עם ההנהגה החקלאית למען חתירה להסכמות ראויות גם עבור ענף הצומח".

תהיה הפחתה מיידית של המכס על ביצים ל- 15 אגורות 

על פי ההסכמות בענף ההטלה, שנועדו למנוע מבוכה נוספת לממשלה, התכנון בענף ההטלה יסתיים בתוך 10 שנים, תהיה הפחתה מיידית של המכס על ביצים ל- 15 אגורות ובסיום התכנון יאושר צו שיפחית את המכס לביצים ל-10 אגורות לביצה. עוד נקבע בהסכם כי יושקעו 300 מיליון שקלים במגדלים הנשארים בענף ולמגדלים בלולים ללא כלובים, 80 מיליון נוספים יוקצו במידת הצורך, במאצ'ינג של 40% ממשלה ו-60% מגזר פרטי. עוד הוסכם כי משרד החקלאות יציע פדיון מכסות ליוצאים מהענף, במחיר של 1.5 שקלים לביצה, ולפי קריטריונים ויוקמו ועדות חריגים לבחינת אירועים נקודתיים.

המשא ומתן התקיים מאז שעות הבוקר באופן אינטנסיבי ולקחו בו חלק גורמים רבים בענף החקלאות ובכנסת, למרות שהגיעו להסכמות רבות בתחום החקלאות - לא הושגה הסכמה רחבה שתאפשר הכרזה חגיגית על רפורמה בהסכמה בענף הפירות והירקות.

בשבוע הבא ידונו גם בנושא הדבש שעליו טרם הגיעו להסכמות ובהמשך הרפורמה הכוללת תגיע לשולחנו של ועדת הכלכלה שכן מדובר בתיקוני חקיקה רבים. ניתן לומר גם כי שליש ממשבר ביטון נפתר היום לעניין הרפורמה בחקלאות והנושא שטרם הובא לפתרון הוא ברפורמה במחירי התחבורה הציבורית מאחר ששרת התחבורה מיכאלי מסרבת לשבת לשולחן המו"מ.

כאמור השינויים בחקלאות עוברים דרך חקיקה בכנסת, אלא שלא נראה כי יש סיכוי שהקואליציה הזו היא שתשלים את המשימה נוכח העובדה שאין לה עוד רוב בכנסת וימיה של הממשלה ספורים בשל המשברים התכופים וגדלים.