ב.ס.ר שרונה זכתה ב-15 מיליון שקל בהליך בוררות

ההליך נעשה אל מול חברים בקבוצה שנתבעו על ידי קבוצת הרכישה, הידועה בשמה הקודם "יונייטד שרונה", כי סירבו לשלם את חלקם • החברים טענו כי הוטעו על ידי המארגנים הקודמים • הבורר, השופט בדימוס צבי זילברטל: "הנתבעים הפרו את הסכם השיתוף"

נחשון קיויתי, בעלי קבוצת בסר / צילום: איל יצהר
נחשון קיויתי, בעלי קבוצת בסר / צילום: איל יצהר

מכשול מורכב נוסף הוזז מדרכה של קבוצת הרכישה "ב.ס.ר בשרונה" - לאחרונה ניתן על ידי שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי זילברטל פסק בוררות, אשר קובע: כ־20 חברי "קבוצת המפירים הקשים", שקבוצת הרכישה תבעה בגין סירובם לשלם את חלקם בפרויקט, ישלמו לקבוצה את מלוא הסכום - 15 מיליון שקל, וכן הוצאות משפט בסך של כמיליון שקל.

דרכה של קבוצת "ב.ס.ר בשרונה", לשעבר "יונייטד שרונה", מאז זכתה בקרקע היוקרתית במרכז תל אביב, אינה קלה כלל. כבר בתחילת הדרך עלו שאלות באשר ליכולתה לממש את הפרויקט, כאשר עבור הקרקע בלבד שילמה ב־2016 סכום שיא לאותם זמנים, 1.24 מיליארד שקל. בהמשך אכן נקלעה הקבוצה לצרות כלכליות, חבריה נאלצו להוסיף סכומי כסף נכבדים כדי לא להפסיד את הקרקע, ואף הוטל עליה קנס בסך 4.25 מיליון שקל מצד ממונה חוק המכר (שהוקטן אחר כך ל־600 אלף שקל).

במקביל, ניהלה הקבוצה - שבתווך "החליפה ידיים" ועברה לפעול תחת חברת ב.ס.ר שבשליטת נחשון קיוויתי - הליכים משפטיים נגד כמה קבוצות של חברים מהקבוצה עצמה, אשר הפרו לטענתה את ההסכם ולא שילמו את כל הכספים. בין היתר תבעה הקבוצה כ־20 מפירים שאותם הגדירה "קשים", משום שאת רוב הסכומים התעקשו לא לשלם, בטענה שהוטעו על ידי המארגנים הקודמים.

חמש שנים של הליכים מורכבים

קבוצת ב.ס.ר בשרונה החלה בהליך נגד המפירים הקשים עוד בשנת 2017. לאורך הדרך הגיע הליך הבוררות לבית המשפט המחוזי ואף לבית המשפט העליון, וכעת הוא הגיע לסיומו - עם מתן פסק בוררות בן 93 עמודים של השופט בדימוס זילברטל.

"המסקנה העולה מן הדיון עד כה היא, שהנתבעים לא הוכיחו את טענותיהם בקשר להטעיה ותרמית במעשי המארגן והנציגות, ולא הראו כי עומדת להם עילת ביטול כלפי המארגן", כתב הבורר. "כן לא הראו הנתבעים כי במעשי המארגנים והנציגות נפלו ליקויים ופגמים מהסוג המקים להם עילת ביטול כלפי חברי הקבוצה. משכך, מתייתר הדיון בשאלה אם במצב שבו הוטעו הנתבעים על ידי המארגנים, קמה לנתבעים עילת ביטול של הסכם השיתוף כלפי יתר חברי הקבוצה.

"עם זאת, ולמעלה מן הצורך, אתייחס בקצרה לגופה של טענה זו: פסק הבוררות מבוסס על קביעה מהותית ותקדימית בתחום קבוצות הרכישה, לפיה גם אם הטענות למצגי השווא כנגד המארגן הקודם של הקבוצה היו מוכחות כנכונות, לא היה בכך כדי להקנות לחברים המפירים את הזכות לביטול הסכם השיתוף, המסדיר את מערכת היחסים שבין חברי הקבוצה לבין עצמם.

עיקרון יסוד בקבוצת רכישה הוא עיקרון השותפות היזמית, הקושר את כלל חברי הקבוצה, השותפים יחד ברכישת הקרקע ובבניית הפרויקט. כך, גם אם לטענת מי מחברי הקבוצה הוא הוטעה על ידי גורם שלישי הוא זכאי, לכל היותר, לתבוע את הגורם שהטעה אותו, אך הוא מחויב במקביל להמשיך לקיים את הוראות הסכם השיתוף, ולבצע את התשלומים לקופת הקבוצה בדיוק כמו שאר חברי הקבוצה".

בהתאם לכך קבע השופט בדימוס זילברטל כי קבוצת ב.ס.ר בשרונה זכאית לסעדי אכיפה ולפיצויים - מלוא התשלומים שכל חבר קבוצה נדרש לשלם, בסכום כולל של כ־15 מיליון שקל, בתוספת הוצאות משפט, שכר טרחת עו"ד ותשלומי ריבית, בסכום של כמיליון שקל. עוד קבע הבורר כי על הנתבעים לחתום על הסכם המימון של הקבוצה.

נחשון קיויתי, יו"ר קבוצת ב.ס.ר: "לאחר שקבוצת ב.ס.ר נטלה על עצמה להוביל ולנהל את קבוצת הרכישה לפני ארבע שנים, נמצא הפרויקט בבנייה נמרצת, עם ודאות תכנונית והיתר בנייה סופי. זהו פרויקט ענק מבחינת היקפו, הממוקם במקום הטוב ביותר בעיר, בלב הפועם של תל אביב. אני מאמין שכאשר הוא יסתיים והשותפים יקבלו את יחידות הדיור שלהם, הם ייהנו מפרויקט איכותי עם מפרט גבוה. הצפי הוא שמחירי המכירה בו יגיעו ליותר מ־55 אלף ש"ח למ"ר".

זה עוד לא הסוף

לגלובס נודע כי פסק הבוררות הזה מנטרל, כנראה, את המוקש הגדול ביותר מבחינת ההתנהלות מול חברי הקבוצה, אך לא האחרון: ישנם עוד כמה חברים שגם אותם מחשיבה קבוצת הרכישה כמפירים של ההסכם, אם כי להם מיוחסת הפרה מינורית הרבה יותר. בסביבת הקבוצה מעריכים כי הפסיקה של הבורר זילברטל תהיה בעלת השפעה רוחבית גם על אותם מפירים נוספים, או לכל הפחות על רובם.

את הקבוצה ייצגו בהליך הבוררות עורכי הדין ניר מילשטיין, ניר סברוב ונתן לרנר, ממשרד שניצר גוטליב סאמט ושות'. חלק מהנתבעים יוצגו על ידי עורכי הדין איתי לסקי ואלי פיטרו, וחלק יוצגו על ידי עורכי הדין איתן ארז ויואב בן פורת.

מעורכי הדין פיטרו ולסקי נמסר: "הגם שמרביתה המוחלטת של התביעה, שהוגשה על סכום של 53 מיליון שקל, נדחתה, מדובר בפסק בוררות מצער, אשר תחת מתן ההגנה המתחייבת לנפגעי קבוצות רכישה מפני שלל כשלי השוק בתחום פרוץ זה, נותן גושפנקא דווקא להנצחת פרקטיקות פסולות של מעשי הטעיה והונאה, המשעבדות את נפגעי הקבוצה לגחמות גורמים חסרי אחריות.

"בכל הכבוד, כאשר בפרויקט מגורים חלות התייקרויות של כ־70%, כל קביעה לפיה המארגנים פעלו כשורה ובמקצועיות בתכנון התקציב, אינה עומדת במבחן המציאות. לפיכך, אנו מצרים על פסק הבורר, ומוצאים לנכון להדגיש כי התביעות נגד מארגני הקבוצה, חברת מינהל מגורים בראשות מוטי פלד, בעילות הטעיה ותרמית, ממשיכות להתברר בבית משפט, שיאמר את דברו.

"עוד יודגש, כי פסק הבורר חל על קבוצה קטנה המחזיקה בארבע דירות בלבד, ואילו מרבית נפגעי הקבוצה שהשתתפו בהליך הגיעו זה מכבר להסכם פשרה, שבמסגרתו הוחזר להם רוב כספם, לאחר שנציגות הקבוצה וחברת ב.ס.ר השכילו לוותר ויתורים כואבים ומרחיקי לכת מבחינת הקבוצה, ועל כך תודתנו לנציגות ולמר קיוותי".

נציין כי לפני כשנה החלו העבודות להקמת הפרויקט, שיוקם במתחם שרונה בתל אביב ויכלול שלושה מגדלי מגורים בני 40 קומות עם 420 יח"ד, ועוד 16 אלף מ"ר של שטחי משרדי, מסחר ושטחי ציבור. עלות ההקמה של הפרויקט היא כ־2.6 מיליארד שקל. חברת אלקטרה בנייה היא הקבלן המבצע של ב.ס.ר שרונה. את הליווי הפיננסי מעניקה קרן קרדיטו, ואדריכלי הפרויקט הם אנשי משרד משה צור אדריכלים ואנשי משרד CityBee .