נתוני הצמיחה בישראל מתעדכנים לרעה: המשק התכווץ ב-1.9% ברבעון הראשון של השנה

כך לפי האומדן השני לנתוני התוצר שפרסמה הלמ"ס • האומדן הראשון הצביע על התכווצות של 1.6% • התוצר לנפש ירד בשיעור גבוה מהקריאה הראשונית, ובבנק הפועלים מזהירים שהוא צפוי להיות אפסי במחצית השנייה של השנה • מה זה אומר לגבי ריבית בנק ישראל בהמשך?

שוק הכרמל, תל אביב. נתוני הצמיחה בישראל מתעדכנים לרעה / צילום: איל יצהר
שוק הכרמל, תל אביב. נתוני הצמיחה בישראל מתעדכנים לרעה / צילום: איל יצהר

תוצר המשק התכווץ ב-1.9% ברבעון הראשון של שנה - כך לפי אומדן שני שפרסמה הלמ"ס לנתוני הצמיחה. האומדן הראשוני הצביע על התכווצות של 1.6% בתוצר.

יחד עם זאת, התכווצות המשק מגיעה לאחר זינוק מטאורי בצמיחה ברבעון הקודם בשל ההתאוששות ממשבר הקורונה. בחישוב שנתי, ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של 8.9% בתוצר בהשוואה לרבעון הראשון של 2021. למעשה, עלייה כמו זו שהיתה אחרי משבר הקורונה לא נצפתה בעשרים השנים האחרונות.

בהתאם לנתוני התוצר, באומדן הראשוני התוצר המקומי הגולמי לנפש ירד ב-3.2% בחישוב שנתי, והאומדן השני מצביע על ירידה חדה יותר של 3.5%. כלכלני בנק הפועלים מעריכים שהצמיחה לנפש במחצית השנייה של השנה תהיה אפסית. "בישראל האינפלציה נמוכה ביחס לארה"ב ולאירופה, אך קיימים גורמים ייחודיים אחרים שיביאו להאטה גם בישראל. יציאה מוגברת של ישראלים לחו"ל - מיליון איש בחודש מאי, מקטינה את הצריכה המקומית. המגמות בשווקים הפיננסיים אינן תומכות בגיוסי הון גבוהים של חברות היי-טק, ולאורך זמן היכולת של הענף לקלוט עובדים חדשים תיפגע. אלו שני מנועי הצמיחה העיקריים שהזניקו את הצמיחה בישראל בשנתיים האחרונות", כך לפי הפועלים.

עוד עולה מנתוני האומדן השני כי הירידה בהוצאה לצריכה פרטית ברבעון הראשון הייתה בקצב שנתי של 1.5%, לעומת 0.7% באומדן הראשוני.

מה אומרים נתוני הצמיחה על מדיניות בנק ישראל בהמשך? מדד המחירים לצרכן בחודש מאי עלה ב-0.57% - מתחת להערכות השוק שצפו עלייה של 0.8%. אם לוקחים בחשבון את נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול על ידי הלמ"ס, ומחברים אותם יחד להאטה בצמיחה של המשק, סביר להניח כי בנק ישראל יעלה ריבית בישיבה הבאה אך יבחר לעשות זאת ברף התחתון מבין האפשרויות. זאת לאחר שבנק ישראל הפתיע בהודעות הקודמות והעלה ריבית בשיעור גבוה מהצפוי בתחילת השנה לראשונה מזה 4 שנים, ולאחר מכן העלה ריבית ברף העליון של התחזיות בהודעה שלאחריה (0.4%).

יחד עם זאת, בבנק ישראל לא יהיו אדישים למתרחש מעבר לים, כאשר הפד האמריקאי העלה אמש את הריבית ב-0.7% - העלאה החדה מזה 27 שנים. להבדיל מארה"ב שם נתוני האינפלציה בשיא של 41 שנה, פה בישראל קצב האינפלציה חורג מהיעד של בנק ישראל והגיע במאי ל-4.1%, אך בהשוואה למדינות המפותחות בעולם ישראל מדורגת במקום טוב מלמטה