אבי טיומקין בתחזית אפוקליפטית: "ארה"ב מובילה את העולם למיתון כבד"

טיומקין, שמייעץ לקרנות הגידור הגדולות בעולם, חושב שעוצמת המיתון והירידה הברורה בתהליך האינפלציוני יחייבו את הבנק המרכזי בארה"ב להוריד ריבית בתוך חודשים ספורים, "ובסבירות גבוהה לחזור להקלה כמותית" • ומה הוא חושב על שוקי המניות והנדל"ן בעת הזו?

אבי טיומקין / צילום: עינת לברון
אבי טיומקין / צילום: עינת לברון

על רקע המפולת בשווקים וכניסת מדד S&P 500 לשוק דובי, אבי טיומקין, מי שמייעץ לקרנות גידור מהגדולות בעולם, מספק תחזית מפתיעה: "תוך 5-4 חודשים, הבנק המרכזי בארה"ב הופך את המדיניות שלו ומוריד ריבית, עקב מיתון כבד במשק האמריקאי ובעולם כולו שיגרום לכל היסטריית האינפלציה להיעלם", אומר טיומקין בראיון לגלובס.

מדד ה-S&P 500 נכנס לשוק דובי: מה כדאי לדעת ומה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?
זה היה אחד הימים הגרועים של וול סטריט בשנים האחרונות. שש המניות הללו הן היחידות שננעלו בירוק

להערכתו, "המשק העולמי גולש למיתון כבד מאוד, שארה"ב מובילה, וכבר היום רואים שינויים בתהליך האינפלציוני. תוך כמה חודשים, עוצמת המיתון והירידה הברורה בתהליך האינפלציוני יחייבו את הבנק המרכזי בארה"ב, בניגוד לכל התחזיות, להוריד ריבית - ובסבירות גבוהה, לחזור להקלה כמותית".

טיומקין חוזר על דברים שאמר בעבר, שלפיהם המשבר הכלכלי של 2008 לא נפתר באמת מעולם, אלא נפתר באופן זמני דרך הפחתת הריביות בעולם, שהיו אפסיות ואף שליליות, וכן מדיניות פיסקאלית אגרסיבית למדי במרבית המדינות (זו הייתה המדיניות הנכונה, לדבריו). אולם אז הגיעה מגפת הקורונה, ושיבשה את כל התהליכים העולמיים: "עוד לפני פרוץ הקורונה המשק האמריקאי היה במגמת היחלשות, והמשקים האירופיים היו כמעט במיתון אפקטיבי.

"באה הקורונה ובבת אחת הוזרם למערכת הבנקאית על ידי הבנקים המרכזיים סכום שמתקרב ל-9 טריליון דולר, מה שעיוות את כל המבנה הפיננסי של העולם, מערכת הבנקאות ומקבלי ההחלטות. התוצאות היו ריביות נמוכות מאוד ובועה ענקית בשוק המניות, שהתבטאה בראש ובראשונה במניות הטכנולוגיה ובהנפקות ה-SPAC.

"מרגע שהבנק המרכזי הפחית את עוצמת ההזרמה - התחלנו לראות סימנים ראשונים של מפולת, כשהראשונים היו הספאקים למיניהם וכל מניות ההייטק והביוטק שהגיעו לסטרטוספרות".

במקביל, מזכיר טיומקין את השוק הסיני שלדבריו נמצא במשבר זה שלוש שנים, "עם שוק נדל"ן על סף התפרקות ומערכת בנקאית "בסכנת קריסה", כהגדרתו. "ההזרמה נתנה אוויר מסוים לכולם, הוא נגמר כבר לקראת סוף השנה שעברה והירידות התחילו עוד לפני העלאת הריבית - רק בגלל הציפיות - וזה היה עוד לפני עליית מחירי האנרגיה והתבואות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה". וכעת "כשארה"ב הפסיקה להזרים תקציבים, גם המערכת המוניטרית מגיעה להידרדרות, וגם המערכת הפיסקאלית".

המיתון: "סימנים להתמוטטות בשוק הנדל"ן בארה"ב" 

"הגענו לשלב שהמשקים מתחילים להגיב לכל הגורמים השליליים. בעקבות עליית המחירים של השנה האחרונה בארה"ב חלה שחיקה בכוח הקנייה", אומר טיומקין. "התחילו גם סימנים ברורים של עליות במלאי, שגרמו לחץ על המערכת הפיננסית, וסימנים ברורים להתמוטטות בשוק הנדל"ן בארה"ב - מדד החברות של בוני הבתים ירד כמעט לחצי. יש ירידה תלולה במכירות בתים ודירות בארה"ב, וגם בשוק המסחרי יש חולשה אדירה".

הוא מוסיף כי "עליית המחירים עצמה היא גורם ממתן בפעילות, כי היא פוגעת בכוח הקנייה של הציבור. דיבורים על אינפלציה שקרבה גורמים בתחילה להקדמת קניות כדי להקדים את עליית המחירים, ולאחר מכן גורמים להגדלת החיסכון כדי להיות מסוגלים להתמודד עם התהליך האינפלציוני".

לדבריו גורם נוסף שמשפיע לשלילה על המשק זה שהחיסכון שנוצר בתקופת סגרי הקורונה כבר נעלם לגמרי מרגע שהמשק העולמי נפתח, "תוך זמן קצר הכספים הוצאו ורמות החיסכון היום דומות לרמות שלפני המגפה".

המשמעות, לדברי טיומקין, היא ש"מקורות להמשך הפעילות הכלכלית לא קיימים - לא מצד הציבור, לא מהממשלה ולא מהבנק המרכזי. האפקט המצטבר של עליית ריבית לטווח ארוך, ומפולת בשוקי המניות שגורמת למחיקת עושר, הוא הצטברות נזקים בלתי הפיכה ולכן כבר היום יש סימנים ברורים שמיתון כבד כבר מתרגש עלינו. עוד לא מרגישים את עוצמת המיתון, אבל רק עכשיו מתחילה לבוא לידי ביטוי עליית הריבית לטווח הארוך, והמפולת בכל סוגי הנכסים - מניות, אג"ח. גם ביטקוין, אבל ברמת המאקרו אין לו משמעות".

עתיד האינפלציה: "כוח הקנייה של הציבור יורד"

"כל הכלכלנים בעולם נורא מאושרים, כי 30 שנה הם מזהירים מאינפלציה וכל הזמן קרה ההיפך", עוקץ טיומקין, "ופתאום יש עליית מחירים".

לדבריו, כדי שלאינפלציה יהיה המשך, כוח הקנייה של הציבור צריך לגדול משמעותית - אך בפועל קורה בדיוק להיפך; גם תחום התעסוקה מצביע על העברת עובדים לתעסוקה חלקית, פיטורים בתעשיית ההייטק לאור התמוטטות המניות והעובדה שאין הנפקות.

ומה בדבר הקשיים בשרשרת האספקה? "כל הדיבורים על אינפלציה היו בנויים על צוואר הבקבוק באספקה, אין את זה יותר, זה נפתר לחלוטין", הוא מדגיש. "אם יש בעיות הן שוליות ונורמליות. המדד של מחירי האוניות לחכירה התמוטט לחצי בחודשים האחרונים ורואים את זה גם במחירי המניות של הסקטור, שנותנים אינדיקציה לכיוון הכללי של התובלה הימית". התוצאה לדבריו היא שבעוד 5-4 חודשים "כל סיפורי האינפלציה ייעלמו".

מניות ונדל"ן: "במבט קדימה - תמונה לא טובה"

"שוקי המניות והנדל"ן עכשיו בשלב הקריסה, ומגיבים על מה שהבנקים המרכזיים עושים. במבט קדימה התמונה הכללית לא טובה, כי גם אם הבנק המרכזי של ארה"ב ישנה מדיניות, ייקח זמן עד שהאפקט יורגש בשווקים. דבר נוסף הוא שעכשיו נקבל כל יום אזהרות רווח של חברות בגלל שינויי תחזיות הרווח קדימה".

דבר נוסף שהוא מציין הוא, כי "הגורם מספר אחת שתמך בשוק בשנתיים האחרונות היה רכישה עצמית של מניות (buy back) מצד חברות. עכשיו, עלויות המימון של הרכישות קפצו בגלל הריבית, מתפתחים תנאי מיתון, וסביר מאוד שמרבית החברות יפסיקו את הרכישות. זה ישמיט תמיכה משמעותית מאוד מהשוק - רק מתחילת השנה הוכרזו טריליון דולר של בייבק".

הנדל"ן בישראל: "סכנה למערכת הבנקאות"

"אם ישראל הולכת למיתון, כפי שבארה"ב מחירי הדירות הגיעו לשיא ועכשיו מתחיל שינוי כיוון - גם כאן נראה שינוי כיוון משמעותי. אגב, זה מהסיבות הלא-טובות - לא שיש יותר היצע, אלא בגלל מיתון, ובגלל שמערכת הבנקאות לא תהיה מוכנה לתת משכתנאות לקונים. צריך לזכור לגבי בנקים למשכנתאות: כשהלקוח הבודד לא עומד בתשלום, הבנק מוגן כי יש לו בית שהוא יכול למכור. אם זה סקטוריאלי, יש 100 אלף דירות שלא משלמות, אי אפשר למכור אותן".

נראה חדלות פירעון במשכנתאות?
"אם הולכים למיתון והריביות הולכות ל-3%-4%, אין דרך שזה לא יקרה. הסכנה הגדולה למערכת הבנקאות זה שהיא נתנה משכנתאות לפי שווי הבתים. זה הפאניקה הכי גדולה של הבנקים".

על המשק הישראלי בכלל הוא אומר כי אינו מבין את הביטחון של בנק ישראל בחוזקת המשק, כשהנתונים כבר מפגינים חולשה. "החולשה העולמית מאותתת על פגיעה ביצוא, ואין ספק שעליות הריבית והמפולת במניות משפיעים על יכולות הקנייה של הציבור", אומר טיומקין, ומעריך שגם בנק ישראל יעבור למדיניות של הורדת ריבית.

"ההייטק עיוות את הנתונים הלאומיים"

טיומקין אומר, כי "ההייטק בישראל עומד לפני משבר שלא היה כדוגמתו, מאחר שהפריחה בשנתיים-שלוש האחרונות יצרה ביקוש פנומנלי למועסקים, והרבה חברות שלא הייתה להן הצדקה יכלו לגייס כסף בגלל השוויים הדרמטיים שנוצרו. זה נגמר".

לדבריו, "מרגע שאין הנפקות, יכולת הגיוס של עובדים ודרישות השכר שלהם נעלמות לחלוטין. זה מאוד משמעותי כי חלק גדול מהבום בתעסוקה בא מההייטק. נתוני ההייטק עיוותו את הנתונים הלאומיים של ישראל בלי פרופורציה".