משקיע אחד ערער את יציבות מיזם הקריפטו סולנה - וננקט נגדו צעד חריג במיוחד

משקיע הפקיד מטבעות סולנה ב-170 מיליון דולר, ובמיזם חששו מכניסה לסיחרור מאחר שלווה כנגדם מטבע יציב והחליטו להשתלט חשבונו • ואיזה מנגנון הגנה על המשקיעים ביטלה בנקור הישראלית בגלל "תנאי שוק עוינים"?

הסערה הבאה בשוק הקריפטו? מטבע סולנה / צילום: Shutterstock, Skorzewiak
הסערה הבאה בשוק הקריפטו? מטבע סולנה / צילום: Shutterstock, Skorzewiak

שוק הקריפטו שינה כיוון והמטבעות העיקריים נסחרים היום בעליות. שער הביקטוין שעלה היום ב-3% עומד על 21 אלף דולר, ושער האת'ריום שעלה ב-10% עומד על 1,157 דולר. עם זאת, הרעידות בשוק מתחת לפני השטח לא מפסיקות, והיממה האחרונה סיפקה חדשות מעניינות בשני פרוייקטים גדולים: פרוייקט הסולנה ופרוייקט בנקור הישראלית.

סולנה, SOL , הוא אחד מהמטבעות הגדולים ביותר והפרוייקט מציע פתרונות שיאפשרו הגדלה של היקף הטרנזקציות על גבי הבלוקצ'יין: גם להפוך אותן למהירות יותר, וגם להפחית בעמלות הטרנקציה. שתי נקודות אלו הן קשיים מוכרים בבלוקצ'יינים הגדולים כמו האת'ריום. אתמול עמיתי פרוטוקול ההלוואות של סולנה קיבלו החלטה מאוד חריגה: להשתלט על חשבון של אחד המשקיעים.

אחת הבעיות הקשות שגורמות הירידות לפרוייקטי הקריפטו היא הנזלה של מטבעות שניתנו כבטוחה להלוואה, כאשר יש ירידות בשווי הבטוחה. ההנזלות הללו תרמו תרומה נאה לירידות בשוק בשבוע שעבר, כאשר גופים כמו צלסיוס וקרן הגידור 3AC ניצבו מול הנזלות ומנגד מול משיכות של לקוחות שהשקיעו בהם.

עמיתי ההלוואות של סולנה (שמאוגדים כ-DAO)  חששו מתרחיש של כניסה לסיחרור בשל משקיע אחד, שהפקיד מטבעות סולנה בפלטפורמת ההלוואות של הפרויקט בשווי 170 מיליון דולר, ולווה כנגדם מטבע יציב - USDC . לפי התנאים של ההלוואה, אם שער ה-SOL מגיע ל-22.3 דולר, תחל הנזלה אוטומטית של המטבעות, כלומר מכירה בשוק. העמיתים חששו מהתרחיש, והצביעו אתמול בעד החלטה שמאפשרת להם להשתלט על החשבון ולמכור את המטבעות כבר כעת, עוד לפני שהגיעו למחיר המימוש, דרך ספקי OTC, על מנת לא ליצור לחץ על השווקים. כלומר, החברים הצביעו בעד נטילת סמכויות לפעול בחשבון של אחד מהם. היום עם העלייה בשווקים והתרחקות המטבע משער המימוש, ירד הלחץ והפרויקט הפך את ההחלטה.

בנקור ביטלה את מנגנון ההגנה למשקיעים

הסיפור היומי השני בקריפטו שייך לבנקור הישראלית. בנקור היא אחד ממיזמי הקריפטו המעניינים שבנה מנגנון מבוזר להמרת מטבעות מהירה ואפשרות של משקיעים להיות עושי שוק אוטומטיים ולספק נזילות לשוק תמורת ריבית. איך זה עובד? אם מדובר בהמרה של מטבעות פופולריים זה בזה, המערכת מחברת במהירות בין מוכר וקונה, ואם אין נזילות בהמרה של מטבעות פחות פופולריים, המערכת מבצעת המרה לטוקן שהיא עצמה פיתחה ובתוכו חוזה חכם שכולל את ההמרה למטבע המבוקש.

על מנת לאפשר את ההמרות יש צורך בנזילות, ומשקיעים ברשת מפקידים את המטבעות למנגנון עושה שוק אוטומטי תמורת ריבית. עד היום, בנקור הציעה למשקיעים הגנה בדמות מנגנון Impermanent loss Protection, שזוהי הגנה מפני מצב שבו משקיע שם את המטבעות בעושה שוק אוטומטי והערך שלהם משתנה בגלל פעילות ההמרה, באופן שלא מייצג את השווי האמיתי שלהם לו המשקיע היה מחזיק אותם בארנק שלו.

בעצם, ההגנה אומרת שאם שמת כמות מסויימת ממטבע מסויים כנזילות, תקבל בחזרה את אותה הכמות. את ההגנה הזו ביטלה היום בנקור.

החברה הודיעה כי עקב תנאי שוק עוינים ההגנה מושהית זמנית, והיא תופעל מחדש כשהשוק יתייצב, כאשר זהו אמצעי זמני להגנה על הפרוטוקול והמשתמשים בו. בנקור הדגישה כי הכספים בפרוטוקול מאובטחים, ומשתמשים שיישארו בפרוטוקול ימשיכו להרוויח תשואות ויהיו זכאים למשוך את ערכם המוגן במלואו כאשר הגנת IL תופעל מחדש.