בחירות | פרשנות

הבחירות יתקיימו בצל משבר כלכלי מחריף, אך הפוליטיקאים ימשיכו לעסוק בנתניהו

הבחירות הקרובות, בניגוד לקודמות, צפויות להתמקד, בין היתר במשבר הכלכלי ובאינפלציה הגואה • נתניהו צפוי להבליט את עליית המחירים, בעוד שלפיד ובנט יעדיפו להתחמק מהמשבר הכלכלי שפרץ במהלך כהונתם • וגם: מירוץ החיזורים להקמת ממשלה חליפית

יו''ר האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בחירות 2013 התקיימו ברקע מחאת האוהלים, והצמיחו לא מעט פוליטיקאים חדשים, ביניהם מי שצפוי להיכנס בעוד זמן קצר ללשכת ראש הממשלה. הבחירות שהוכרזו ביום שני בערב מתקיימות על מצוקה כלכלית דומה - מחירי שכירות מאמירים, דיור שאינו בר השגה, עליית מחירים ושווקים ריכוזיים. אולם, הזירה הפוליטית ממשיכה לעסוק באותו נושא כמו בכל ארבע מערכות הבחירות הקודמו - "ביבי או רק לא ביבי" - בעוד שהנושאים הכלכליים לא זוכים כמעט לפוקוס.

בין כלכלת בחירות למסרים נושנים

במערכת הבחירות היה קשה מאוד למצוא מצע כלכלי מעודכן אצל המפלגות המתמודדות. המפלגה היחידה כמעט ששיחקה במגרש הכלכלי הייתה מפלגת ימינה עם תוכנית סינגפור שנגנזה מאז נכנס נפתלי בנט ללשכת ראש הממשלה. בנט רוצה לצאת ממשרד ראש הממשלה ולהיזכר כ"מר ביטחון" ולא "מר כלכלה", ולראיה התיק המיוחד שתפר לעצמו בנושא איראן.

לעומת זאת, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו צפוי למקד את מערכת הבחירות הקרובה ביוקר המחייה ובנזקי הממשלה היוצאת הנתמכת ברע"ם ("האחים המוסלמים" כלשונו). "המדינה נשמטה מתחת לרגלינו בממשלה הזאת", אמר נתניהו. "תחושה של אובדן הביטחון האישי, דבר שמטריד את כולם. יוקר המחייה שמאמיר לשיאים חדשים ואובדן הגאווה הלאומית, אנשים שחוששים להניף את דגלי ישראל".

במקביל, ביש עתיד נערכים במלוא המרץ לכניסת לפיד ללשכת ראש הממשלה ומשם הוא עתיד לנהל את קמפיין הבחירות של מפלגתו. נקודת פתיחה לא רעה בכלל. עד כה, מסריו של לפיד התמקדו באיתמר בן גביר ונתניהו, בשלב הבא אומרים במפלגה "נתייחס גם למצוקה הכלכלית", אך עוד לא ברור כמה.

בישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן הספיק להודיע שמטרת העל שלו בבחירות היא למנוע מנתניהו לחזור ולכהן ומיד אחר כך הציג בקלות בלתי נתפסת הנחות נוספות בבלו. כלכלת בחירות? רק לפני חודשים ספורים ליברמן התנגד נמרצות להנחות כאלה וקידם אותן רק בעקבות לחצים מתוך הקואליציה. ליברמן גם פועל לשמר את קהל המצביעים החדש שיצר לעצמו בשנה החולפת כשר אוצר אחראי כשאמר שוב שלא ייכנע לדרישות הסתדרות המורים, בלי לארגן את לוח החופשות.

מי ששיחקו עוד על המגרש הכלכלי בשנה האחרונה וניסו לייצר סדר יום בעל אג’נדה היו מרצ, העבודה וכחול לבן. השתיים האחרונות עוד נמצאות בעיצומו של משבר פוליטי בין השרה מירב מיכאלי לח"כ מיכאל ביטון על ההנחות בתחבורה הציבורית בפריפריה.

היתכנות להקמת ממשלה חלופית

בסביבת נתניהו טוענים שנעשים מאמצים להקים ממשלה חלופית עוד בכנסת הזו. מאז ההכרזה הדרמטית על פיזור הכנסת וההליכה לבחירות, בכירים בליכוד ובמפלגות החרדיות מתקשרים לשרה איילת שקד שבמרוקו בבקשה למצות את כל הניסיונות להקים ממשלת ימין עוד בכנסת הזו. פניות והצעות מועברות כל העת לאנשי תקווה חדשה ושר הביטחון בני גנץ - בלי רוטציה ובלי ראש ממשלה חליפי בהגדרה.

ספק אם יש מי שיסכימו לתנאים של הליכוד, אך בסביבת נתניהו טוענים שהם עושים הכל כדי למנוע את ההליכה לבחירות. בינתיים, בכחול לבן הכחישו את המגעים, ואכן נראה שהסיכויים להקמת ממשלה אחרת בכנסת הזו לא גבוהים. בבחירות קודמות חיפש הליכוד מורד אחד, הפעם החיפוש הוא אחר שישה כאלה בניקוי חברי הכנסת עידית סילמן וניר אורבך.

המאבק על התאריך לבחירות

בכנסת יידרשו להסכים קודם כל על תאריך לבחירות. בימין מעדיפים את סוף חודש אוקטובר - אז תלמידי הישיבות והפעילים העיקריים בקמפיינים וביום הבחירות נמצאים בחופשת "בין הזמנים", בעוד שביש עתיד מעדיפים שהבחירות יתקיימו בתחילת נובמבר. התאריך יוסכם ויוכרע עד להצבעה על חוק פיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא.

באופק הקרוב יקיימו מפלגות הליכוד, העבודה ומרצ פריימריז לרשימה ולראשות המפלגה כבר במהלך חודשי הקיץ. השאלות הגדולות הן מי יתמודד מול נתניהו יחד עם יולי אדלשטיין, איזה גנרל יתמודד מול מירב מיכאלי על ראשות מפלגת העבודה, והאם ניצן הורוביץ ויאיר גולן יהיו היחידים שיתמודדו על ראשות מרצ? מבין כל מפלגות הקואליציה, תקווה חדשה, שהחזיקה במספר התיקים הגבוה ביותר בממשלה, היא היחידה שיוצאת לדרך בחוסר ודאות לגבי יכולתה לצלוח את אחוז החסימה.

וברשימת הפוליטיקאים שכבר בוודאות לא יצלחו את הבחירות אפשר לשים את מי שטלטלו את הקואליציה בימיה האחרונים - ג’ידא רינאוי זועבי ומאזן גנאים, שהודיעו על סוף דרכם בפוליטיקה עם היציאה לבחירות. כמו כן, ממתינים להכרעה על עתידם הפוליטי הם כל חברי מפלגת ימינה - מפלגתו של ראש הממשלה בשנה האחרונה - שאף לא אחד מהם יודע לומר באיזו רשימה ירוץ בבחירות המתקרבות.