המשנה למנכ״ל בנק הפועלים: "מעריכים שמדובר בהאטה קצרת טווח, לא משבר מתמשך"

צחי כהן, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה העסקית, אמר בכנס כלכלה בטלטלה של גלובס כי "התנאים הפיסקאליים הטובים בשילוב מדיניות מוניטרית נחושה, וכל זאת בתוך סביבה פיננסית ובנקאית יציבה, יאפשרו חזרה לצמיחה וחזרה לכלכלה בריאה" • "בבנק עדיין לא רואים נתונים כלכליים המצביעים על השפעה משמעותית במשק"

צחי כהן, משנה למנכ''ל וממונה על החטיבה העסקית, בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
צחי כהן, משנה למנכ''ל וממונה על החטיבה העסקית, בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

"הסביבה הכלכלית בעולם וגם בישראל השתנתה בקצב משמעותי בחודשים האחרונים כאשר נכנסו אל תוך חיינו תרחישים פסימיים של סטגפלציה ואולי אפילו מיתון, אבל חשוב לציין כי רוב ההערכות הן להאטה קצרת טווח, ולא למשבר מתמשך" - כך אמר צחי כהן, משנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה העסקית. "התנאים הפיסקאליים הטובים בשילוב מדיניות מוניטרית נחושה, וכל זאת בתוך סביבה פיננסית ובנקאית יציבה יאפשרו חזרה לצמיחה וחזרה לכלכלה בריאה". את הדברים אמר כהן בכנס כלכלה בטלטלה של גלובס בשיתוף בנק הפועלים העוסק בהיבטים שונים של הכלכלה הישראלית בטלטלה העולמית.

"מנקודת המבט של בנק הפועלים, אנחנו עדיין לא רואים נתונים כלכליים המצביעים על השפעה משמעותית במשק, אלא בנתונים שהם יותר 'רכים', כמו ירידה חדה במדד אמון הצרכנים שאנו מפרסמים, וזהירות גבוהה יותר של לקוחות עסקיים בקבלת ההחלטות שלהם. אני מעריך שנושאים אלו יבואו לידי ביטוי בהמשך גם בפעילות הכלכלית עצמה. בנדל"ן אנו רואים שקצב מכירת הדירות מראה האטה מסוימת, אך עדיין הסכום המצטבר של דירות שנמכרו בליווי שלנו בחמשת החודשים האחרונים גבוה משנים קודמות.

"בצד החוזקות של הכלכלה הישראלית, יש לה נתוני פתיחה טובים ביחס להרבה מדינות אחרות: חוב ציבורי שאינו גבוה ותקציב קרוב לאיזון; אוכלוסיה צומחת, תעסוקה מלאה ופריון עבודה שהשתפר בשנים האחרונות; יציבות וביטחון אנרגטי שנתמך בחוזי אספקה של גז טבעי במחירים קבועים ושאינו רגיש לתנודתיות בשווקים; ורמה גבוהה של יזמות גבוהה וחדשנות שהביאו למעמדה המוביל של ישראל כמדינת הייטק".

"יש צורך לשמור על מינוף סביר ולהימנע ממינוף יתר"

כהן מונה גם את הסיכונים מובנים בכלכלה הישראלית: "ראינו עלייה גבוהה מאוד במחירי הנכסים הפיננסיים והריאלים בשנים האחרונות, ולא רק בנדל"ן; ענף ההייטק מושפע ויושפע מההאטה בזרימת ההון לאחר סכומים גבוהים שזרמו אליו בשנים האחרונות; וכמובן שלאירועים הפוליטיים ישנה השפעה. לצד כל זאת, התקופה הקרובה צפויה להתאפיין בהמשך התנודתיות בשווקים ובהמשך עליית ריביות - כנראה אגרסיבית - על ידי בנקים מרכזיים בעולם, כולל גם בישראל".

כהן מונה רשימה של פעולות שיש לנקוט בזירה העסקית והממשלתית: "בטווח הקצר, אי הוודאות והתנודתיות תדרוש מעקב מתמיד אחרי הנתונים, תוך מתן תגובות מהירות והימנעות מצעדים קיצוניים; לטווח הארוך, יש צורך לזהות תחומים שעם שוך הסערה הנחיצות שלהם תישאר ותידרש כמו תשתיות, אנרגיה ירוקה ומתחדשת, ופתרונות למגורים - תחום אשר האיזון בין הביקוש וההיצע אינו משתנה מפרמטרים כלכליים כאלה ואחרים. ההייטק ימשיך להוביל, אבל תתקיים בו סלקטיביות גבוהה יותר בפרמטרים הפיננסיים (רווחיות וקצב צמיחה של ההכנסות השנתיות - א"ג)".

"מעבר לכך, יש צורך לשמור על מינוף סביר ולהימנע ממינוף יתר - אשר ללא ספק מהווה גורם סיכון בתקופה זו, ולגדר סיכונים שאינם בליבת העשייה, כמו סיכוני שערי מטבע וריבית משתנה". 

גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים