האינפלציה עוברת את התחזיות באוסטרליה ודרום קוריאה

הציפיות הן שהמצב יחמיר לפני שישתפר, אומר שר האוצר האוסטרלי

פיליפ לואו, נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה. / צילום: Associated Press, Rick Rycroft
פיליפ לואו, נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה. / צילום: Associated Press, Rick Rycroft

קובעי המדיניות באוסטרליה ובדרום קוריאה הזהירו שהאינפלציה שם עולה מהר מהצפוי, וראש הבנק המרכזי של אוסטרליה אמר שייקח עוד שנים לפני שתחזור לרמות נורמליות.

● זה כבר לא תסריט דמיוני: האם האירו ישתווה לדולר
● כלכלני סיטיגרופ מעריכים שהסיכוי למיתון עולמי עומד על כ-50%

נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה, פיליפ לאו, אמר ביום שלישי שהאינפלציה באוסטרליה נמצאת במגמה של עליה ל־7% עד סוף השנה, יותר מהתחזית האחרונה של הבנק ממאי, אז צפה שהאינפלציה תגיע לשיא סביב 6%. לאו הוסיף שייקח שנים לפני שהאינפלציה תרד לטווח היעד של הבנק, שהוא 2%-3%.

בדרום קוריאה, הבנק המרכזי של המדינה אמר שהאינפלציה צפויה לעקוף את התחזית המוקדמת יותר של 4.5%, ושמאוחר יותר השנה היא עלולה לעבור את השיא של 4.7% שנרשם בזמן המשבר הפיננסי של 2008. הבנק אמר שהוא צופה שהאינפלציה תהיה גבוהה מ־5% למשך זמן מה, כל עוד נמשכים הקשיים באספקת נפט גולמי ודגנים - שתי סחורות שהשווקים שלהן הופרעו בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

אוסטרליה נהנתה מצמיחה כלכלית ללא אינפלציה ומיתון לפני הקורונה

האזהרות האלה מראות את האתגר שמציבה האינפלציה לקובעי מדיניות ברחבי העולם, גם במדינות בהן באופן היסטורי האינפלציה הייתה בשליטה. אוסטרליה, שייצוא סחורות עזר לתמוך בכלכלה שלה, נהנתה מצמיחה כלכלית ללא אינפלציה וללא מיתון במשך כמה עשורים לפני מגפת הקורונה.

"במשך מספר שנים, האינפלציה הייתה נמוכה מהיעד ועכשיו היא גבוהה ממנו", אמר לאו בנאום בלשכת המסחר של ארה"ב באוסטרליה. "מה שחשוב פה הוא שאנחנו יכולים לשרטט נתיב אמין בחזרה לרמת אינפלציה של 2% או 3%".

עליות המחירים באסיה ובאזור האוקיינוס השקט לא היה חריפות כמו בארה"ב ואירופה, שם האינפלציה עלתה מעל 8%. ובכל זאת, הנגידים ומקבלי ההחלטות מודאגים. בטוקיו, ראש הממשלה פומיו קישידה נכנס לפגישה הראשונה ביום ראשון של פאנל קבינט שהוקם במטרה למצוא דרכים להילחם בעליית המחירים. בסך הכל, האינפלציה במחירים לצרכנים ביפן הגיעה לאחרונה ל־2% בפעם הראשונה ביותר מעשרים שנה בעקבות העלייה במחירי חומרי הגלם והאנרגיה.

העלייה באינפלציה בכל העולם מונעת על ידי שילוב גורמים: סיוע ממשלתי שנועד לחזק את הכלכלות בזמן מגפת הקורונה, בעיות של שרשראות אספקה וביקוש גדול כיום, לאחר שהרבה מגבלות של תקופת הקורונה הוסרו. בנוסף לזה, הפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה להפרעות גדולות בשווקים עולמיים של אנרגיה ומזון.

שר האוצר האוסטרלי: "זו תקופה באמת קשה"

באוסטרליה, מחירי הדלק עלו ב־37% בשנה האחרונה, וזה הוסיף הרבה לאינפלציה. גם המחיר של מכוניות חדשות עלה בקצב המהיר ביותר מזה שנים רבות, וכן מחירי החשמל. ההחלטה של אוסטרליה לסגור את גבולותיה בזמן המגיפה צמצמה את ההגירה וכמה תחומים בכלכלה, כולל מסחר קמעונאי ואירוח, היו צריכים להעלות את המשכורות כדי למשוך עובדים.

"הציפיה בכל התחומים היא שהאינפלציה תיעשה גרועה יותר לפני שתשתפר", אמר שר האוצר האוסטרלי ג'ים צ'למרס ביום שלישי. "זו תקופה באמת קשה".

צופים שהאינפלציה תתמתן ב2023

לאו, נגיד הבנק המרכזי, צופה שהאינפלציה תתמתן ב־2023, במידה רבה בגלל שכמה מהנושאים העולמיים הגורמים להתייקרויות, כמו העלייה במחיר הדלק, יתחילו להיפתר.

הוא גם צופה שאוסטרליה תימנע ממיתון אפילו בזמן ששיעורי הריבית יועלו בחודשים הקרובים. הוא הצביע על כך שהאבטלה נמוכה, ההשתתפות בשוק העבודה גבוהה, למשקי בית מאגרי חיסכון חזקים, ושחברות המשאבים הגדולות של אוסטרליה מרוויחות מהעלייה במחירי הסחורות.

"לאוסטרליה הרבה גורמים חיוביים, אז אנחנו לא רואים באופק מיתון", אמר לאו. "אבל אם השנתיים האחרונות לימדו אותנו משהו, אי אפשר לפסול שום דבר".

אליסטיר גייל וקוונוו ג'ון השתתפו בהכנת הכתבה.