כשהשווקים בבלגן, המשקיעים הבינלאומיים אוגרים דולרים

משקיעים זרים, החוששים מהעלייה באינפלציה וההאטה בכל העולם, שומרים מזומנים במטבע האמריקאי

ערימת הדולרים בידיים זרות קרובה לשיא / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio
ערימת הדולרים בידיים זרות קרובה לשיא / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

משקיעים זרים מוכרים מניות ואגרות חוב ואוגרים דולרים אמריקאיים כשהתנודתיות בשוק גוברת.

בדרך כלל משקיעים טיפוסיים ממירים מזומנים למטבעות של מדינות הבית שלהם, אבל לא הפעם. נתונים על זרימת הון אמריקאי מראים שערימת הדולרים בידיים זרות קרובה לגודל שיא כשמשקיעים נפטרים מנכסים בסיכון בתיקי ההשקעות ונצמדים למטבע הרזרבה של העולם.

"הדולר קיבל את התפקיד של גידור האינפלציה העולמי, ומזומנים בדולרים הם אחד הנכסים הפיננסיים היחידים שעוד מציעים החזרים", כתב אסטרטג המטבעות של דויטשה בנק ג'ורג' סרבלוס בהודעה ללקוחות. סטגפלציה קורית כשהצמיחה איטית ובכל זאת המחירים ממשיכים לעלות.

הדולר מתגלה כמקלט הבטוח של העולם

המגמה הזו היא עוד דוגמה איך האינפלציה, הגבוהה מזה כמה עשורים, והתגובה של הבנק המרכזי אליה, גורמת לתהפוכות בכל מיני סוגי שווקים, כולל מניות, אגרות חוב, מטבעות קריפטו וסחורות. בשבוע שעבר נכנס מדד S&P 500 לשוק דובי, או ירידה של 20% מהשיא האחרון, והדולר מתגלה כמקלט הבטוח של העולם. המשמעות היא ששוק המטבעות, שהיה שקט בעבר, החל להיות סוער גם הוא, כשהפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים מצמצמים מדיניות כסף קל בניסיון לבלום את האינפלציה.

מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, המעריך את הדולר נגד סל של 16 מטבעות, עלה החודש בינתיים ב־3%. עליית הדולר הואטה בשבוע שעבר לאחר שהפדרל ריזרב העלה את הריבית ב־0.75%, אבל הוא עדיין גבוה מתחילת השנה בכ־12%.

הפרנק השוויצרי והין היפני באופן מסורתי שימשו גם הם כמקלט בטוח כשהשווקים הפיננסיים היו במצוקה. אבל מדיניות הבנק המרכזי של יפן - בינתיים להשאיר את הריבית סביב אפס - פגעה במעמד המטבע כנכס אלטרנטיבי שניתן להחנות בו כסף מזומן, והפרנק השוויצרי נותר בשוליים.

בעוד שמנהלי נכסים אומרים חושבים שברמה הנוכחית הדולר מוערך יתר על המידה, הם לא רואים הרבה אפשרויות אחרות. באופן כללי הם מסכימים על כך שמדיניות הבנק המרכזי וההימלטות מנכסים בסיכון שומרים על כך שמטבע הרזרבה העולמי מגיע לשיאים של כמה עשרות שנים, על אף עלייה בחשש מפני מיתון בארה"ב.

"במונחים ריאליים, כשיש אינפלציה גבוהה, היית מצפה שערך הדולר ירד בטווח הארוך - זה מה שאומרת התיאוריה - אבל התמונה מטעה", אמר אוגו לנצ'וני, מנהל שערי מטבע עולמיים ב־Neuberger Berman. לנצ'וני צופה שהדולר ייחלש ברגע שחששות לגבי הצמיחה העולמית יירגעו ומתחים גיאופוליטיים, כמו המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, יצטננו.

הדולר המשיך להתקדם מול הין היפני אחרי שהבנק של יפן חזר ביום שישי על כך שברצונו להותיר את הריבית קרוב לאפס. נגיד הבנק, הרוהיקו קורודה, אמר שהעלאת הריבית עלולה לפגוע בכלכלה היפנית, המתמודדת עם אינפלציה נמוכה יותר ממדינות אחרות, כולל ארה"ב ובריטניה.

הלירה שטרלינג הבריטית החזירה הפסדים מול הדולר לאחר שהבנק של אנגליה העלה את הריבית ביום חמישי ברבע אחוז בפעם החמישית ברציפות. קרנות גידור ומנהלי נכסים אמרו שהם עדיין מוכרים את הליש"ט כנגד הדולר בגלל שהבנק המרכזי לא מעלה את הריביות מספיק מהר. הם צופים שהאינפלציה תיהפך ליותר מושרשת בכלכלה הבריטית, ותאט את הוצאת הצרכנים. האינפלציה בבריטניה הגיעה באפריל לשיא של 40 שנה כשעמדה על 9%, בהשוואה ל־8.3% באותו חודש בארה"ב. הליש"ט ירדה ביותר מ־11% כנגד הדולר בשנה האחרונה.

"זה ייגמר בדמעות"

מארק דאודינג, מנהל השקעות ראשי באחת החברות הגדולות ביותר לניהול הכנסה קבועה באירופה, BlueBay Asset Management, עושה שורט על הליש"ט הבריטי ומהמר שירד בגלל "בלגן סטגפלציוני" שמגיע, לדבריו.

"אנו חושבים שהבנק המרכזי כאן [בבריטניה] עושה הכל לא נכון וזה ייגמר בדמעות", אמר דאודינג. "המצב הגרוע ביותר הוא מצב בו השווקים מאבדים אמון בכך שהבנק המרכזי יצליח להשתלט על האינפלציה".

דאודינג אמר שהוא מושקע באופן נרחב בדולר ארה"ב בכמה תיקי השקעות.

השבוע, משקיעים ינתחו נתונים על שוק הדיור האמריקאי בחיפוש אחר רמזים בנוגע להשפעה של עלויות הלוואה גבוהות יותר. הבנקים המרכזיים יישארו באור הזרקורים כשיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול יעיד בפני וועדת הבנקאות של הסנאט. אנליסטים בוול סטריט גם שמים עין על מחירי הנפט כשהזעזוע הבא עלול להניע את הדולר לשיאים חדשים.

"אנו חושבים שנראה עלייה במחירי הנפט בנקודה כלשהי הקיץ", אמר סטיפן גאלו, מנהל אסטרטגיה באירופה בחברת BMO Capital Markets."כשארה"ב מתקרבת לעצמאות אנרגטית והדולר הוא עדיין המטבע העיקרי לרכישת נפט, עלייה במחירי הנפט תגרום גם לדולר לעלות".