הכתבה בשיתוף DHL
זו כנראה האטרקציה הכי גדולה שיש לנמל התעופה להציע: לונה פארק ענק, חדשני ומשוכלל שעיקרו מכונת מיון רובוטית משוכללת שמסוגלת למיין 19,000 חבילות בשעה בעזרת מסועים חכמים באורך שני קילומטרים ובמהירות של 60 קמ"ש - ומהווה מעין גן עדן לחבילות בגדלים שונים ובמשקלים שונים. עם קצת דמיון, יום אחד מישהו בפיקסאר עוד יעשה על זה סרט. מרכז המיון של DHL אקספרס, שמתפרש על פני שלוש קומות בשטח של 9,000 קמ"ר, מקצר משמעותית את הזמן שעובר מנחיתת המשלוח בארץ ועד לידיו של הנמען הסופי. למעשה, מרגע פריקת הקונטיינר ועד להגעת החבילה לבלדר בדרך ללקוח הסופי - עוברות בסך הכל שתי דקות וחצי.
מרכז המיון, שנחשב לחדשני ביותר במזרח התיכון, החל לפעול לפני שלושה חודשים אחרי שהושקעו בו 70 מיליון דולר ושש שנות עבודה. כחלק מאסטרטגיית הקיימות הגלובלית של DHL, שנקראת GO GREEN ומתחייבת להגיע לאפס פליטות פחמן עד שנת 2050, הוא נבנה מתוך אג’נדה "ירוקה": לרבות פאנלים סולאריים לייצור חשמל, מחזור של מים אפורים לשטיפת רכבים, תשתית תמיכה בצי רכבים חשמלי והפחתת
צריכת האנרגיה במבנה. על פי ההתחייבות, במקרה של אי־ הצלחה בעמידה ביעדי אפס פליטות הפחמן - הפער יצומצם באמצעות מימון נטיעת יערות ואלמנטים ירוקים נוספים.
אחד היתרונות הגדולים של מרכז המיון זו העובדה שבניגוד לחברות לוגיסטיקה אחרות - המתקן קיבל אישור להחזיק מסוף עורפי פנימי של המכס שמאפשר לו שליטה ועצמאות.
הלקוח זוכה לתהליך שלם שנמצא מתחילתו ועד סופו בידי חברה אחת, מה שמספק איכות, אמינות ומהירות. עובדה זו מקצרת משמעותית את תהליך הייבוא - הלקוח מקבל את המשלוח ביום הנחיתה כמעט בכל המדינה, ובלי קשר לגודל ומשקל החבילה. והדברים נכונים גם בייצוא: לקוח יכול להעביר כיום משלוח בשעה מאוד מאוחרת - והוא יגיע לנמען בארופה ובארה"ב תוך 24 שעות. היעילות של המרכז באה לידי ביטוי בכך שתהליך שהתבצע בעבר בשני בניינים תוך 4.5 שעות על ידי 120 עובדים - מתבצע כיום בבניין אחד תוך ארבעים דקות על ידי 50 עובדים.

צילום: באדיבות DHL
מקדמים את העובדים
בדרך כלל, סביב תחומים כמו רובוטיקה, טכנולוגיה ואוטומציה עולות מיד שאלות בנוגע להון האנושי, לעובדים עצמם. הרי הרובוטים, לכאורה, אמורים להביא בסופו של דבר
לצמצום מסיבי בכוח האדם, משום שככל שהתהליך אוטומטי יותר כך אנו אמורים לחזות בפחות ופחות ידיים עובדות. ובכן, הקמת מרכז המיון יצרה סיטואציה הפוכה לחלוטין.
"הגישה בארץ טוענת בדרך כלל שאם אתה עובר לאוטומציה אתה בהכרח חוסך עובדים", אומר יאיר ביטון, מנכ"ל DHL אקספרס. "אז אמנם יש לנו פחות עובדי מיון מבעבר, אבל ברגע אחד הזדקקנו ליותר מהנדסים, מנטרים, מבקרים שמשתלבים במקומות כמו מחסן טכנולוגי ודיגיטלי, עובדים בתפקידים יותר משמעותיים שמתחזקים מכונה מאוד מתקדמת".

צילום: באדיבות DHL
יאיר ביטון, מנכ"ל DHL אקספרס
וכך, עם המעבר לעולם חדשני יותר, הוחלט בחברה לשלוח עובדים לקורסים והשלמת תארים. בתוך זמן קצר עובדי המיון עשו הסבה לתפקידי הנדסה, בקרה וטכנולוגיה, רכשו קריירה שנייה שתחזיק אותם במעגל העבודה עשרות שנים נוספות ואף שדרגו משמעותית את שכרם החודשי. "כשמסתכלים על יוקר המחיה אפשר להבין שפחות ופחות צעירים ינסו להיות מלצרים ומאבטחים - ולכן צריך לראות כבר עכשיו איך קולטים בתעשיות מתקדמות ובתעשיות מסורתיות את הדור החדש", מוסיף ביטון, "וזה בדיוק מה שעומד בבסיס האסטרטגיה של DHL - לראות איך אנחנו משדרגים את העובדים ואותנו. יש לנו אקדמיה למקצועות המכס שמאפשרת לכל עובד להתמקצע ואף לעבור הסמכה להיות פקיד רישוי מוסמך, קורסים בנושאי לוגיסטיקה, תחום השילוח הבינלאומי, הכשרת מנהלים והדרכות בחו"ל".
להביס את הקורונה
השנתיים האחרונות, ימי מגפת הקורונה, היוו אתגר גדול במיוחד עבור חברות הלוגיסטיקה, ובכללן גם DHL. מרכז המיון החדש מאפשר ל-DHL מוכנות לתמיכה במצבי קיצון בסדר גודל שלא נראה עד היום בישראל. כשיש אירוע דרמטי כלל-עולמי,
כמו מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה או מחסור ברכיבים - העסק יכול להתפרק מכיוון שחברות לוגיסטיקה אינן מחזיקות בתשתיות שמאפשרות עבודה פי שלושה מהקיים. "אנחנו נמצאים בסוף שנתיים של קורונה שבהן תפקדנו כערוץ חמצן שתמך במאבק במגפה", מספר ביטון. "הבאנו ציוד רפואי, מכונות הנשמה, מסכות, חיסונים. אין ספק שבכל מה שאותגרנו - הרוב נפתר על ידי המתחם החדש. מרכז המיון מאפשר לנו לתת ליצואנים ויבואנים שירות נגיש ומהיר שעוקף תשתיות".

צילום: באדיבות DHL
ישראל היא אי לוגיסטי. שערי הכניסה והיציאה היחידים הם דרך הים והאוויר (ולא יבשתיים). בעולם הלוגיסטיקה, מהירות היא שם המשחק. זמן שווה כסף - וזו מהות העסק. גודלה של ישראל, כמו גם הריחוק הגיאוגרפי, עלולים לכאורה להוות מגבלה מנקודת המבט הבינלאומית. לא תמיד מספיקה העובדה שמדובר בסטארט־אפ ניישן שמציגה יצירתיות וצמיחה בתחום ההיי־טק. גם כאן לשיטת DHL יתרון משמעותי. "המרכז החדש מאפשר לנו להנחית שני מטוסים מדי יום, למיין תוך שעה, שעה וחצי ולהוציא בלדרים לפיזור, ובחודשים הקרובים אנחנו מתכוונים להוסיף מטוס שלישי", מספר ביטון. אמנם אי אפשר לקצר את זמן הטיסה, אבל אפשר לייעל את התהליך. במסגרת יעילותו של המתקן החדש, אפשר לציין גם את שיתוף הפעולה של DHL עם המכס שהביא למצב שבו 85% מהמשלוחים משוחררים כבר באוויר. המהירות הזו מאפשרת לעסקים מקומיים להתחרות בזירת העסקים הגלובלית בתנאים שווים.
ועכשיו, כל מה שנשאר זה לחכות למשלוח. רגע, דופקים בדלת.