מהשלכות פיזור הכנסת: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה כמעט בוודאות בינואר

לגלובס נודע כי הסיכוי לביטול העלאת המס על רכב חשמלי נמוך בגלל החשש מ"כלכלת בחירות" ובגלל העלות התקציבית הגבוהה והבלתי צפויה של המהלך להפחתת הבלו על הדלק • וגם: חברת האוטו-טק הישראלית "סיפיה ויז'ן" זכתה במכרז של יצרנית הרכב צ'רי • השבוע בעולם הרכב 

מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock
מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock

הבחירות המתקרבות מורידות מהפרק את הסיכוי לביטול "ברגע האחרון" של העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי שמתוכננת לינואר 2023. כך מעריך גורם באוצר. לדברי הגורם, כדי לבטל את העלאת המס, שכבר אושרה ב-2019, נדרשת חתימה של שר האוצר על צו מיוחד. אולם בשל פיזור הכנסת, מהלך כזה חייב את האישור של היועץ המשפטי לממשלה בשל החשש מ"כלכלת בחירות" והסיכוי שהיועץ יאשר את המהלך עד אחרי כינוי הממשלה החדשה הוא קלוש.

בחודשים האחרונים הופעל לחץ כבד על האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה המתוכננת מ-10% ל-20%, שאמורה להתרחש בינואר 2023 כחלק מהמתווה הרב שנתי שאושר ב-2019. בין השאר, קיבל האוצר פניה בנושא מהמשרד לאיכות הסביבה, שטוען כי אין הצדקה להעלאת המס בשלב כה מוקדם של חדירת הרכב החשמלי, ומגופי לובי שונים במשק. הלחץ הופעל גם בשבוע החולף על ידי מספר גורמים בוועידת האנרגיה והכלכלה ה-7.

בין השאר אמר בוועידה איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, כי "לא ייתכן שבאוצר מתעלמים מהמגמות העולמיות ועסוקים בחסימת הרכב החשמלי. לא יעלה על הדעת שמי שקונה רכב חשמלי הוא 'אויב הציבור' בגלל שאינו משלם בלו על בנזין ומקבל הטבות מס קנייה מהמדינה".

המקורות באוצר מעריכים כי הסיכוי לביטול העלאת המס על רכב חשמלי נמוך גם בשל העלות התקציבית הגבוהה והבלתי צפויה של המהלך להפחתת הבלו על דלק בשקל לליטר למשך שלושה חודשים, שעליו הכריז השבוע שר האוצר.

על פי הערכות האוצר, כל הפחתה של 10 אגורות בבלו על הדלק מפחיתה את הכנסות המדינה ממסים בכ-13 מיליון שקל לחודש. כלומר המהלך התלת-חודשי עלה לקופת המדינה כ-390 מיליון שקל.

יצוין כי אלפי הזמנות לרכב חשמלי שנרשמו אצל היבואנים בחודשים האחרונים יסופקו רק בשנה הבאה בשל המחסור הגלובאלי ברכב חשמלי. לפיכך גם לקוחות שהזמינו השנה את כלי הרכב ישלמו את המס רטרואקטיבית אלא אם כן היבואנים יסכימו "לספוג" את העלאת המס.

סיפיה ויז'ן חתמה על הסכם לאספקת מערכות ניטור נהג לצ'רי הסינית

חברת האוטו-טק הישראלית "סיפיה ויז'ן" שמפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות לניטור פנים הרכב והנהג באמצעות בינה מלאכותית הודיעה השבוע כי זכתה במכרז של יצרנית הרכב צ'רי במסגרתו היא תטמיע את תוכנת Driver Sense שפיתחה לניטור נהג בדגם של רכב חשמלי של צ'רי, שמיועד לשוק האירופאי ולאמריקה הלטינית.

על פי הודעת החברה, תחילת הייצור צפויה בתחילת 2023. לדברי החברה, "שוק הרכב הסיני פועל בקצב גבוה יותר ממה שאנחנו מכירים מיצרניות באירופה. הזכייה מצטרפת לזכייה מוקדמת יותר של סיפיה להשתלבות בדגם אחר של צ'רי שבו זכתה החברה ושני הדגמים פועלים על אותה פלטפורמה, מה שמקצר את תהליך הבדיקות וההטמעה... סיפיה היא ספק מוביל של טכנולוגיות ניטור נהג לשוק הסיני". יצוין כי עד כה צ'רי לא חשפה אף דגם חשמלי שעבר את כל תהליכי התקינה האירופאי המלאה (WVTA). תקינה כזו היא גם תנאי לייבוא כלי רכב לישראל.

חברת האוטוטק UVEYE חתמה על הסכם אסטרטגי עם GM

חברת האוטו-טק הישראלית UVEYE, שמפתחת מערכות אוטומטיות מבוססות בינה מלאכותית לבחינה מהירה של תקינות כלי רכב, הודיעה על כניסה להסכם שת"פ אסטרטגי עם ג'נרל מוטורס, במקביל לקבלת השקעה מזרוע ההון-סיכון של GM.

החברה, שהוקמה ב-2016, מאפשרת לבחון את הרכב מבלי לפרק אותו ולזהות בין השאר את מצב תחתית המרכב, תאונות שלדה ופח, סוג ומצב הצמיגים, דליפות ועוד. החברה כבר חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם מספר יצרניות רכב בעולם ובמסגרת ההסכם עם GM ישולבו מערכות החברה במערך הדילרים של GM בארצות הברית, שכולל למעלה מ-4000 דילרים, ויסייעו לזיהוי בעיות ולקביעה מהירה של מצב וערך כלי הרכב המשומשים, שנכנסים לטרייד-אין.

בנוסף יבחנו שתי החברות שילוב של הטכנולוגיה בשירותי מוסך ועוד. בחברה אומרים כי למערכת שהיא מפתחת תהיה בעתיד חשיבות קריטית גם עבור שוק הרכב החשמלי בשל יכולתה לזהות פגמים ופגיעות בסוללות, שנמצאות בתחתית המרכב ועלותן מהווה מרכיב מהותי בעלות הכוללת של כלי הרכב. הטכנולוגיה של החברה צפויה להיטמע בעתיד הנראה לעין גם בישראל, ככל הנראה במערך השירות והטרייד-אין של יבואני רכב גדולים.