ביהמ"ש מינה כונס נכסים ל-8.5% ממניות בזן שבידי הפטרוכימיים

המניות אמורות להימכר לרוכש בודד שיקבל היתר שליטה בבזן • השלמת רכישת מניות החברה לישראל בבזן על ידי הפטרוכימיים תאפשר את מכירתן גם למשקיעים מוסדיים

בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף
בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בת"א מינה את עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני ככונסי נכסים למניות של חברת בזן, המהוות 8.48% מהון החברה. מדובר במניות המוחזקות בידי חברת מפעלים פטרוכימיים, ומשועבדות לטובת מחזיקי איגרות החוב מסדרה ח' של החברה.

על פי החלטת ביהמ"ש יפעלו כעת עוה"ד קליר ובנימיני למציאת רוכשים למניות אלו. במצב הנוכחי, קובע הסכם השליטה בבזן כי יש למכור את המניות בחבילה אחת לרוכש בודד אשר יקבל היתר שליטה בבזן מטעם מדינת ישראל.

עם זאת, מהלך מקביל שמקדמת חברת פטרוכימיים אמור לאפשר בהמשך מכירה של המניות ללא מגבלות. מדובר בהחלטה של פטרוכימיים ומחזיקי האג"ח שלה מסדרות ב', ג' ו-1, לממש זכות סירוב ראשונה לרכישת 16.7% מניות השליטה בבזן מידי שותפתה, החברה לישראל.

מימוש זכות הסירוב התבצע, לאחר שעוד קודם לכן חתמה קבוצת הנדל"ן חג'ג', שבשליטת עידו וצחי חג'ג, על הסכם לרכישת אותן מניות מידי החברה לישראל של עידן עופר בתמורה לסכום של 554 מיליון שקל. בקבוצת חג'ג' ביקשו למנוע את מימוש זכות הסירוב באמצעות הסדר עם מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים, אולם אלו העדיפו מהלך של השתלטות על מלוא גרעין השליטה של בזן באמצעות זכות הסירוב שנתונה לפטרוכימיים במסגרת הסכם השליטה בבזן.

סוג המכירה יהיה תלוי בעיקר במועד ביצועה

מהלך של מימוש זכות הסירוב יגדיל את שיעור ההחזקה הכולל של פטרוכימיים בבזן ל-32.2% ויאפשר לפטרוכימיים למכור בחופשיות 8.2% ממניות בזן, למשל במסגרת הפצה לגופים מוסדיים ולקרנות השקעה. כך, סוג המכירה שיבצעו הכונסים יהיה תלוי בעיקר במועד ביצועה.

בזן נמצאת בשליטתן של החברה לישראל ופטרוכימיים. החברה לישראל מחזיקה כיום ב-16.7% ממניות בז"ן המוגדרות כמניות שליטה, ואילו פטרוכימיים מחזיקה ב-15.46% ממניות בזן, מתוכן 13.3% ממניות החברה מוגדרות כמניות שליטה.

נכון להיום כולל גרעין השליטה 30% ממניות בזן, אולם למחזיקים בו קיימת אפשרות להפחית את שיעור גרעין השליטה ל-24% בלבד. על פי תוכנית פטרוכימיים ומחזיקי האג"ח שלה מסדרות ב', ג' ו-1, תרכוש החברה את החזקות החברה לישראל באמצעות גיוס חוב של כ-554 מיליון שקל ותהפוך לבעלת שליטה יחידה בבזן.

מהלך זה אמור להיות מושלם עד אמצע ספטמבר, ולשם כך כבר החלו החברה והמחזיקים לפעול למציאת המימון הדרוש לכך. אם יושלם מהלך זה טרם מכירת המניות המשועבדות בידי כונסי הנכסים, יפקע הסכם השליטה, ובכך יוסרו המגבלות על מימוש המניות המשועבדות.

המניה איבדה 9% מערכה מתחילת יוני

בזן נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-9% מערכה מתחילת יוני. שווי המניות המשועבדות לטובת מחזיקי אג"ח ח' עומד כעת על כ-347 מיליון שקל, והיקף החוב כלפי מחזיקי אג"ח ח' עומד על כ-391 מיליון שקל.

בעלי השליטה הרשמיים בפטרוכימיים הם דיוויד פדרמן ומשפחתו, אלכס פסל ויעקב גוטשטיין. לפטרוכימיים חוב של כ-1.65 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, כאשר שווי נכסיה מסתכם בכ-650 מיליון שקל בלבד, כך שבפועל נמצאת החברה במצב של חדלות פירעון ונשלטת בידי מחזיקי האג"ח שלה.