הפלות | דעה

עבור נשים רבות בארה"ב פסק הדין הופך את "סיפורה של שפחה" למציאות

הסיפור האמריקאי הוא הוכחה כואבת ומדאיגה ששום הישג פמיניסטי לא מובן מאליו • גם אצלנו כבר נשמעים קולות להחמיר עוד יותר את האיסור הפלילי על הפסקת הריון

מפגינות לבושות בתחפושות מ''סיפורה של שפחה'' / צילום: Shutterstock, Vic Hinterlang
מפגינות לבושות בתחפושות מ''סיפורה של שפחה'' / צילום: Shutterstock, Vic Hinterlang

הכותבת היא ראשת התוכנית למגדר ונשים באוניברסיטת תל אביב, חברה בוועדת האו"ם למניעת אפליית נשים

פסק הדין של בית המשפט עליון האמריקאי, שמאפשר לכל מחוקק מדינתי בארה"ב לשלול גישה להפסקת הריון, הוא מזעזע בכל קנה מידה דמוקרטי בסיסי. הוא מזעזע כי הסקרים מלמדים שרוב האמריקאים סבורים שיש לאפשר לנשים לסיים הריון לא רצוי, בוודאי בשלביו הראשונים. הוא מזעזע כי הוא מאפשר למדינות לשלול גישה להפסקת הריון גם כאשר מדובר בהריון שזה עתה נוצר, בהריון של קטינה, בהריון שהוא תוצאה של אונס ושל גילוי עריות, ובהריון שמסכן את חייה של האישה.

הוא מזעזע כי הוא יפגע בכל שנה בנערות ונשים רבות שיאלצו לשאת הריון וללדת בניגוד לרצונן, בגברים רבים שיהפכו לאבות בעל כורחם, ובילדים רבים שיבואו לעולם במציאות קשה ואף אכזרית. הפגיעה הקשה ביותר תהיה בנשים, גברים וילדים עניים, בעלי נגישות מוגבלת לאמצעי מניעה, יכולת מוגבלת לשאת בעלויות של ניסיון להגיע להפלה במדינה שמאפשרת זאת, וקשיים כלכליים עצומים לגדל ילד לא מתוכנן.

לעבור להתנגדות

מי שמכיר את החברה האמריקאית מזועזע, אבל קצת פחות. פעמים רבות אנו נושאים עיננו אל הדמוקרטיה הגדולה בעולם, ונוטים להתעלם מהפונדמנטליזם הנוצרי ששולט בחלקים נרחבים ממנה, מהעדרן של זכויות בסיסיות לנשים כמו חופשת לידה, ומהתעלמות הנמשכת מצורכיהם של האנשים המוחלשים ביותר בחברה. הוויכוח הנמשך על ההצעה לתיקון לחוקה שמבטיח שוויון לנשים, שאושרר עד כה רק על-ידי 38 מדינות, הוא רמז עבה לכך שבמדינות רבות בארה"ב הזכות הזו לא מובנת מאליה.

ההשפעה של ארה"ב על העולם גדולה, ויש חשש גדול שפסק הדין, והחקיקה המדינתית שתבוא בעקבותיו, יפגעו במאבק להנגשת הפסקת הריון בחלקים נוספים של העולם שבהם נשים נאלצות ללדת בניגוד לרצונן או לעבור הליכי הפסקת הריון בניגוד לחוק, תוך סיכון בריאותי גדול.

האתגר הנוכחי הוא לעבור מזעזוע להתנגדות. אסור בשום פנים ואופן להשלים את הפיכתה של דיסטופיית גלעד, מ'סיפורה של שפחה', למציאות. להתנגדות פנים רבות וכבר עתה ניתן לראות הפגנות המוניות, חברות עסקיות שמצהירות כי יממנו לעובדות שלהן את עלויות הפסקת ההיריון במדינה שמאפשרת זאת, ואפילו תביעה משפטית של קהילה יהודית בפלורידה בטענה שחוק שאוסר על הפלה מפר את חופש הדת של יהודים. ניתן וצריך להתנגד בצורות נוספות, החל מהנגשה של אמצעי מניעה וכלה בהצבעה לנציגי ולנציגות ציבור שיפעלו לתיקון החוק באופן שיבטיח נגישת להפסקת הריון.

פגיעה קשה בנשים

הסיפור האמריקאי הוא הוכחה כואבת ומדאיגה ששום הישג פמיניסטי לא מובן מאליו. גם אצלנו כבר נשמעים קולות להחמיר עוד יותר את האיסור הפלילי על הפסקת הריון. כידוע, בישראל אין זכות להפסקת הריון, ואישה המבקשת להפסיק הריון לא רצוי נדרשת לטעון בפני ועדה שהיא נופלת לאחד מהחריגים הקבועים בחוק: האישה צעירה מגיל 18 או שהיא מעל גיל 40; ההריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי או מיחסי עריות, או שהוא לא מנישואין; הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי; או, שהמשך ההריון עלול לסכן את חיי האשה או לגרום לאשה נזק גופני או נפשי. החוק הזה פוגע בנשים מכל קבוצות האוכלוסייה, ואסור בשום אופן שאיסוריו יורחבו עוד יותר.

ההידרדרות המזעזעת בהגנה על זכויות נשים בסיסיות, שמסמן פסק הדין האמריקאי, צריכה להוות תמרור אזהרה וקריאת השכמה לכולנו.