על רקע הקשיים בהעברת השליטה לווישור: איילון מכרה למיטב את חלקה בפעילות הגמל המשותפת

בית ההשקעות ישלם כ-120 מיליון שקל עבור 20% מחברת הגמל • באיילון, שתרשום רווח של 42 מיליון שקל, צופים שיחס כושר הפירעון ישתפר ב-3.8%

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

חברת הביטוח איילון ובית ההשקעות מיטב חתמו על הסכם שבמסגרתו ירכוש בית ההשקעות את חזקותיה של איילון (20%) בחברת הגמל מיטב דש גמל ופנסיה, תמורת 120 מיליון שקל. על פי הסיכום בין הצדדים מיטב ישלם 80 מיליון מהסכום במועד השלמת העסקה, והיתרה תשולם בתוך שנה ממועד השלמת העסקה, כשהיא צמודה למדד המחירים לצרכן ונושאת ריבית שנתית של 1%.

בתחומי הגמל מנהלת מיטב גמל כ-60 מיליארד שקל ובפנסיה כ-27 מיליארד שקל. לאור דרישות ההון הגבוהות שפעילות זו דורשת מחברת הביטוח, על מנת לעמוד בהתחייבויות שלה במקרה של תביעות (לדוגמה בגין נכות) והתשואה הנמוכה יחסית שמפיקה החברה מפעילות זו (סוכני איילון לא מוכרים באופן בלעדי את מוצרי החברה), הוחלט על מכירת יתרת ההחזקות בחברה.

בעקבות העסקה תרשום איילון בדוחותיה הכספיים רווח של כ-42 מיליון שקל (לאחר מס). זאת ועוד, להערכת החברה, השלמת העסקה תגדיל את יחס כושר הפירעון של איילון בתקופת הפריסה (הקלה שנתנה רשות שוק ההון לחברות הביטוח בחישוב ההון העצמי לצורך חלוקת דיבידנד) בשיעור של כ-3.8%, כשמדובר בחיזוק מהותי של ההון העצמי.

נכון להיום ההון העצמי של איילון עומד על 82% בלבד מזה שקבעה רשות שוק ההון ו-101% אם מתחשבים בהקלה שנתנה הרשות. מי שהביעה לאחרונה מורת רוח מהיחס הנמוך, היא הנהלת חברת הביטוח ווישור הנמצאת עמוק בהליך לרכישת 67% ממניות איילון תמורת 463 מיליון שקל (כמעט כפול ממחיר השוק הנוכחי של המניות)  ואף שילמה מקדמה של עשרות מיליוני שקלים במסגרת העסקה.

בווישור טענו בשבוע שעבר כי יחס כושר הפירעון של איילון  רחוק מהנתונים שהוצגו לה טרם החתימה על הסכם רכישת השליטה מול הנאמן שמנהל את עזבונו של מייסד איילון, לוי רחמני, המחזיק במניות השליטה.

לכן, דרשו בחברת הביטוח הדיגיטלית מהנאמן, שאיילון תזרים הון נוסף לחברה כדי לשפר את יחס כושר הפירעון שלה, או שכל האופציות על השולחן, כולל ביטול הסכם רכישת השליטה. ווישור נמצאת בשליטת אמיל ויינשל, ניצן צעיר-הרים ובקרוב גם קיסריה אלקטרוניקה של צבי ברק (שכבר שילמה כ-100 מיליון שקל תמורת 19% מווישור וחתומה על הסכם להשקעה של 170 מיליון שקל נוספים בחברה).

טרם ברור אם שיפור של 3.8% ביחס כושר הפירעון של איילון יסגור את הפער שאותו גילו לאחרונה בווישור, ונשאלת השאלה האם הרווח שתרשום החברה מהעסקה עם מיטב ינוצל כולו לטובת חיזוק ההון של איילון. עם זאת, גורמים המעורים בפרטי השיחות בין איילון לווישור מציינים כי בשתי החברות מעוניינים לקדם את העסקה, גם אם המשמעות היא התאמות במחיר. זאת לאחר שמניית איילון צנחה מאז החתימה על ההסכם בין הצדדים, ביוני אשתקד, בכ-35%.

שרון רייך, מנכ"ל איילון ביטוח, מסר: "מכירת האחזקה של איילון בחברת הגמל של מיטב, מיטב גמל ופנסיה, היא צעד נוסף בשורה של מהלכים שבוצעו ועדיין מבוצעים, במטרה להוביל למגמה חיובית בתוצאותיה הפיננסיות של איילון".