מתנה לשחרור? זו הסיבה שברק רוזן העביר לבנו מניות בחברת הקנאביס

בנו של יזם הנדל"ן, שהשתחרר לאחרונה מצה"ל, קיבל לידו 17.7% ממניות תיקון עולם, ששוות כ-19 מיליון שקל • הסיבה: רוזן לא קיבל אישור מן המשטרה להחזיק מניות בחברת קנאביס, ולכן החזיק אותן בנאמנות ומאוחר יותר העביר לאשתו

ברק רוזן / צילום: איל יצהר
ברק רוזן / צילום: איל יצהר

חברת הקנאביס תיקון עולם קנביט דיווחה השבוע כי ורד רוזן, בעלת המניות הגדולה בחברה (17.7%), העבירה את מניותיה לידי בנה, בן רוזן, בן ה-23, אשר השתחרר לאחרונה מצה"ל. תיקון עולם נסחרת בת"א לפי שווי של 107 מיליון שקל, כך ששווי השוק של המניות המועברות עומד על כ-19 מיליון שקל. המניות היו בעבר בבעלות יזם הנדל"ן ברק רוזן, מבעלי השליטה בחברת ישראל קנדה ( בעלה של ורד ואביו של בן).

בן רוזן השתחרר לאחרונה מהצבא, ועובד בחברה כבר כמה חודשים במקביל ללימודי חשבונאות באוניברסיטת רייכמן. גורם בתיקון עולם קנביט אמר לגלובס, כי "הילד מוכשר ונבון, אחלה ילד. הוא לומד את החברה זה כשנה וכבר הועיל ומועיל לה".

התגובה הרשמית של תיקון עולם-קנביט היא דומה: "זה כשנה בן הינו עובד מן המניין בחברה, למד על צמח הקנאביס, על התעשייה בכל אגפי החברה והוא חלק מצוות הפיתוח העסקי בחברה". בעקבות ההודעה עולה מניית החברה. בשנה האחרונה איבדה מניית תיקון עולם כ-55% מערכה.

וטו של המשטרה

רוזן האב רכש את מניות השליטה בקנביט בתחילת 2019 תמורת 32 מיליון שקל. אולם כמה חודשים אחרי כן הודיעה המשטרה כי היא לא יכולה לתת אישור לרוזן להחזיק במניות חברת קנאביס.

תקנות סקטור הקנאביס הרפואי בישראל מאפשרות למשטרה להטיל וטו על בעלי חברה בתחום, אם יש חשש לקשר בין החברה ובין גורמים עבריינים. ב-2017 התפוצץ רימון רסס בחצר של רוזן, וגורמים בשוק קישרו בין המקרים, אך הציבור ורוזן למעשה לא קיבלו מעולם הסבר רשמי לסיבה שבגלל הוטל הווטו.

רוזן בחר לא להתעמת עם ההחלטה, אלא העביר את מניותיו בנאמנות לידי שותפו ירון נאור. לאחר מכן קיבל אותן בחזרה והעביר אותן לידי אשתו ורד. נאור מחזיק היום בכ-7% מהחברה. תיקון עולם קנביט גם קיבלה הלוואת בעלים מרוזן ונאור, אשר מימושה עשוי להעביר עוד כ-13% ממניותיה לידי השניים.

יש לציין כי צחי כהן, הבעלים הקודם של תיקון עולם, אחת החברות הוותיקות בתחום הקנאביס בישראל, נאלץ למכור בעבר את מניותיו בחברה על רקע מידע משטרתי שקישר אותו עם ארגוני פשיעה. קנביט (כיום תיקון עולם קנביט) רכשה את פעילות תיקון עולם בישראל ובכמה מדינות נוספות, תמורת 23 מיליון דולר, ואף שינתה את שמה בעקבות הרכישה.

בכל הזמן הזה רוזן נותר מעורב מאוד בחברה, והוביל את מהלך רכישת תיקון עולם לפני כשנתיים וחצי. היום החברה מנוהלת על ידי אבינועם ספיר, לשעבר מנכ"ל טבע ישראל.

תיקון עולם קנביט  רשמה ב-2021 הכנסות של 37 מיליון שקל, גידול של 36% לעומת התקופה המקבילה, והפסד נקי של 31 מיליון שקל. החברה עברה תקופה מאתגרת בעקבות שינויי בעלות, המיזוג, וסגירת החווה שלה על ידי משרד הבריאות. היא התקשתה להסתגל לאסדרת הקנאביס החדשה, ולשינויים בשוק, כולל כניסת מותגי יבוא ודגש רב יותר ששמים המטופלים על הנראות ועל רמות החומר הפעיל בקנאביס, לעומת ההתאמה של הזנים לטיפול במחלות שונות, ידע שתיקון עולם התגאתה בו.

כיום החברה במגמת התאוששות מבחינה מסחרית, ונחשבת לאחת ממובילות השוק, לאחר שהתאימה את עצמה למגמה החדשה, עם המותג "עולם", התואם את הטעמים החדשים בשוק. לאחרונה חתמה על הסכם שיווק עם טבע. תיקון עולם אינה פעילה כיום בשוק הבינלאומי, אבל היא מקווה לקבל את אישור האיחוד האירופי לייבא את מוצריה לאירופה בקרוב.

ואולם, ההתפתחויות החיוביות בחברה עדיין לא משתקפות במניה, שרשמה בשנה האחרונה תשואה שלילית חזקה, ומאז רכש רוזן את מניותיו בחברה הן איבדו 33% מערכן.