שיא שלא היה כמותו: חברי הכנסת דאגו לעצמם להגדלה נוספת של מימון המפלגות

המימון צפוי לגדול בבחירות הקרובות בכ־20%, שהם כ־30־35 מיליון שקל לכל המפלגות יחד • כל מפלגה מתוקצבת הדרגתית לפי המדד, ובהתאם לתוצאות הבחירות

מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

רגע לפני הבחירות, המפלגות שוב דורשות להעלות את שווי יחידת המימון כפי שקרה בכל אחת ממערכות הבחירות האחרונות. ד"ר אסף שפירא, ראש התוכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, הסביר כי הסכומים הכוללים שמקבלת כל מפלגה מושפעים, בסופו של דבר, מכמה משתנים.

נהנות מעוד יחידת מימון

ראשית - גובה יחידת המימון, שאותה קובעת הוועדה הציבורית, גדלה הדרגתית - גם בהתחשב במדד. משתנה נוסף הוא תוצאות הבחירות הספציפיות והישגיהן של המפלגות השונות. לבסוף, ההחלטה מבחירות 2021, שלפיה כל מפלגה תקבל יחידת מימון נוספת ללא קשר למספר חבריה - צפויה להתקבל גם כעת.

 
  

החוקרים שפירא וד"ר גיא לוריא מציינים כי בשנת 2017 הגדילו המפלגות את המימון החודשי השוטף שכל מפלגה מקבלת ב־20%. לקראת הבחירות לכנסת ה־23, שנערכו ב־2020, הוגדל מימון הבחירות בכ־31%, שהם כ־56 מיליון שקל (סכום משוכלל לכל המפלגות ביחד).

לפי ההערכות, ההגדלה הנוכחית עליה הסכימו מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, צפויה להגדיל את מימון הבחירות, לפי הפרסומים, בכ־20%, שהם כ־30־35 מיליון שקל (לכל המפלגות ביחד).