הוזלה נוספת מתעכבת, ומחיר הדלק צפוי לעלות לכ-8 שקלים השבוע

שר האוצר ליברמן הכריז לפני שבוע על הורדה נוספת של מס הבלו על הדלק שתימשך עד סוף אוקטובר, אך ספק אם יצליח להוציא לפועל את המהלך • משרד האנרגיה צפוי לפרסם מחר את המחיר המעודכן לליטר בנזין. לפי ההערכות, התעריף יטפס לכ-8 שקלים לליטר

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הדלק צפוי להתייקר בלילה שבין חמישי לשישי ולהגיע לסביבות 8 שקלים לליטר בנזין. שר האוצר אביגדור ליברמן הכריז לפני שבוע על הורדה נוספת של מס הבלו על הדלק שתימשך עד סוף אוקטובר. אולם, ספק אם יצליח להוציא לפועל את המהלך עד מועד עדכון התעריפים בסוף החודש, וכלל לא בטוח שיוכל לעשות זאת בכלל, גם במועד מאוחר.

הזינוק במחירי הנפט בעולם על רקע המלחמה באוקראינה בחודשים האחרונים כבר גרם לליברמן לחתוך באפריל את הבלו, שמהווה קרוב למחצית מחיר הדלק בתחנות, ב 50 אגורות לליטר. אלא שתוקף צו זה יפוג בסוף יולי וכעת התכוון שר האוצר להכפיל את הוזלת הבלו לשקל ולהאריך את תוקפה לאוקטובר, אך לא בטוח אם היוזמה תצא לפועל על רקע היציאה לבחירות.

ליברמן הודיע על כוונתו להפחית את הבלו שעות ספורות לאחר ההודעה המשותפת של ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, וראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, על כוונתם לפזר את הכנסת. כל החלטה שמתקבלת אחרי הודעתם של לפיד ובנט נחשבת משפטית שנעשית בתקופת בחירות ולכן מצריכה אישורים מיוחדים. כך שמעבר לעבודה הרגילה של האוצר ורשות המסים על הכנת הצו, נדרשת כאן גם חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה שתאשר כי לא מדובר בכלכלת בחירות פסולה. עד לשעה זו טרם התקבלו הכרעות בנושא.

ליברמן דאג להדגיש שמנכ"ל משרדו, רם בלינקוב, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, החלו בעבודת המטה על הורדת הבלו טרם ההודעה.

עיתוי זה עשוי לסייע בעדו של ליברמן בהעברת המהלך, כמו גם ההמשכיות של הצעדים מאז ההוזלה הראשונה באפריל. מנגד, נדרשת עדיין הוכחת הנחיצות של המהלך, עליה תקשה התנגדות של חלק מגורמי המקצוע באוצר. בנוסף, אין גם וודאות שניתן יהיה להאריך את הצו הראשון שיפוג בעוד כחודש, מה שעלול להוביל לקפיצה מיידית של 50 אגורות לליטר במחיר לצרכן.

שיא כל הזמנים של מחיר הדלק בישראל היה לפני 10 שנים, אז עמד מחיר ליטר בנזין על 8.25 שקל. משרד האנרגיה צפוי לפרסם מחר (ד') את המחיר הסופי.