בחירות | סיקור שוטף

פיזור הכנסת אושר במליאה: הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר

חוק מימון מפלגות אושר בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית • בוועדת חוקה אושר חוק הבחירות לכנסת ה-25 שכולל חובת שקיפות לכל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים

יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ
יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ

10:55

חברי הכנסת אישרו את חוק פיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב קולות. בהמשך היום יבוצעו החילופים בלשכת ראש הממשלה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד והממשלה תיכנס לתקופת "ממשלת מעבר" עד לבחירות. הטקס יתקיים ללא תקשורת בהמשך היום. תאריך הבחירות שנבחר הוא 1.11.

במחאה על אי העברת חוק המטרו חברי מפלגת העבודה יצאו בזמן ההצבעה על פיזור הכנסת בקריאה שלישית. פיזור הכנסת עבר ללא מתנגדים, עם 92 חברי כנסת שהצביעו בעדו. 

10:10

בכנסת דנים כעת על ההסתייגויות לחוק פיזור הכנסת. בינתיים, הוחלט שהבחירות יערכו ב-1.11. 

09:35

נתניהו נאם במליאה לקראת פיזור הכנסת ואמר כי "בשנה האחרונה האזנתי לרחשי הלב שלכם, שמעתי על הבעיות והמצוקות שלכם. התבוננתי גם פנימה. למדתי הרבה, הרבה מאוד. כל מי שמקשיב לאזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו. הביטחון האישי התערער, הכבוד הלאומי הושפל, הפחד מאויבינו גבר, דגלי ישראל הוסרו ודגלי אש״ף הונפו. יוקר המחייה מכה בכיס של כולנו - בדלק שהתייקר שוב הבוקר, במשכנתאות, במזון, בחשמל. סל הקניות של כל ישראלי שובר שיאים של כל הזמנים ואין ממשלה שתטפל".

נתניהו נואם בכנסת: ''כל מי שמקשיב לאזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו'' / צילום: רפי קוץ
 נתניהו נואם בכנסת: ''כל מי שמקשיב לאזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו'' / צילום: רפי קוץ

נאומו של נתניהו הופרע מספר פעמים, ובסופו יו"ר רע"ם מנסור עבאס נעמד ליד ח"כ אחמד טיבי וקרא לעבר הליכוד: "בזכות הרשימה המשותפת יש עכשיו בחירות". במהלך נאומו נתניהו נזף ביו"ר הכנסת מיקי לוי ואמר לו: "ככה לא מנהלים ישיבה". לוי השיב לו: "אני לא מקבל ממך הוראות".

07:41

מליאת הכנסת תתכנס הבוקר לדיון בחוק פיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. לאחר אישור החוק תתפזר הכנסת ה-24 ובחצות יתבצעו החילופים בלשכת ראש הממשלה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד באופן רשמי. במהלך הלילה אישרה ועדת הכנסת את חוק הפיזור לקריאה שנייה ושלישית אולם חברי הכנסת השאירו בחוק שני תאריכים אפשריים לבחירות: ה-25.10 וה-1.11. בנוסף, אושר גם חוק מימון מפלגות לקריאה שנייה ושלישית בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית. נכון לשלב זה לא הושגו הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה על המטרו וחוק הכניסה לישראל (ויזות).

השופטת אילה פרוקצ'יה, יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות, הודיעה כי הוועדה דנה כמבוטח בהעלאת יחידת המימון ואמרה "הוועדה שמעה את אלה שבעד ואלה שנגד, ואת הערכות הכלכליות ממחלקת מחקר הכנסת. לאור הנתונים שהוצגו בפניה, ולאור ההתייקרות בעלויות הקמפיינים והבחירות החוזרות והנשנות החליטה הוועדה כי יחידת מימון תעלה מ 1.4 ל-1.6 מיליון שקלים, כלומר תוספת של 12.5%".

במקביל בוועדת חוקה אושר חוק הבחירות לכנסת ה-25. בהצעת החוק נכללים לראשונה תיקונים מהרפורמה בתעמולת הבחירות שנדונו בשבועות האחרונים בוועדה ובהם חובת השקיפות לכל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים. עם זאת, בהסכמות שגובשו נקבע כי "סעיף השקיפות" יחול רק בתקופת בחירות. בנוסף, לדרישת ח"כ ביטן וח"כ קרעי כי ועדת הבחירות המרכזית תציג נתונים על אחוזי הצבעה לפי אזורים, הכריע היו"ר ח"כ קריב כי יגיש הסתייגות לפיה יקבע עיקרון מסמיך בחוק לפיו ועדת הבחירות תפרסם חמש פעמים במהלך יום הבחירות נתונים על אחוזי הצבעה ארצית ואזורית.

לפי הצעת החוק רשויות ציבוריות לא יוכלו למנוע מעובדיהן שהועסקו ע"י ועדת הבחירות המרכזית או ועדות אזוריות באחת משתי מערכות הבחירות האחרונות, את האפשרות לעבוד בוועדת הבחירות. בנוסף, נוכח לוח הזמנים והימשכות הקורונה ומחסור עולמי במוצרים, נקבע בחוק לאפשר גמישות רבה יותר בדיני מכרזים ובין היתר להגדיל את סכום ההתקשרות הפטור ממכרז מ-50,000 שקלים ל-150,000 שקלים. כמו כן, תקבל ועדת הבחירות המרכזית פטור מחובת מכרז במקרים בהם מבוקשת התקשרות עם ספק שזכה במכרז שפרסם משרד ממשלתי. במקרה של התקשרות העולה על 2.5 מיליון יתקבל גם אישור ועדת הפטור של הוועדה המרכזית.

הוועדה אישרה את תקציב ועדת הבחירות המרכזית שדומה בהיקפו לבחירות הקודמות, אולם הוועדה תוכל לבקש להגדיל את תקציבה בוועדת כספים. עוד נקבע כי יוצבו קלפיות בבתי אבות וכן קלפיות מיוחדות של אנשים החייבים בידוד. כך שבכל מקום שבו מתגוררים לפחות 75 בני אדם תוצב קלפי. ח"כ דוד ביטן, שלמה קרעי ואורי מקלב טענו שהאפשרות להצבת קלפיות במקבצי דיור היא "ניסיון לגנוב בחירות" בטענה כי ישראל ביתנו היא המוטבת היחידה מהסדר זה.