למה בני נוער מגיעים בחליפות ל"מיניונים" והאם זה טוב לבתי הקולנוע?

מי שהגיע להקרנה של הסרט החדש "המיניונים: עלייתו של גרו", ככל הנראה נתקל בקבוצות של בני נוער בלבוש מהודר, שחלק מהן החלו להתפרע באולמות בעקבות טרנד ברשת החברתית טיקטוק • הסרט שבר שיאי צפייה בארץ, עם נתוני הפתיחה הגדולים ביותר לסרט אנימציה אי פעם בישראל עם 165 אלף איש בארבעת הימים האחרונים • עם זאת, לא בטוח שבטווח הרחוק הטרנד יעשה טוב למכירות

הסרט הכניס בסופ''ש הראשון שלו על המסכים 128 מיליון דולר בארה''ב / צילום: Unsplash, Usa-Pyon
הסרט הכניס בסופ''ש הראשון שלו על המסכים 128 מיליון דולר בארה''ב / צילום: Unsplash, Usa-Pyon

טרנד בטיקטוק הוביל לשבת עמוסה במיוחד בבתי הקולנוע בארץ, ואף לכמה התפרעויות באולמות. בסופ"ש האחרון עלה לאקרנים הסרט החדש "המיניונים: עלייתו של גרו". בדומה לטרנדים אחרים, גם כאן הרשת הכתיבה את ההתנהגות, ובני נוער החליטו להגיע לקולנוע כשהם לבושים באופן מהודר, חליפות או שמלות. על פי דיווחים ותיעודים שפורסמו ברשת, היו בני נוער שהתפרעו באולמות הקולנוע: ללכלך, לזרוק פופקורן ובננות אל עבר המסכים, לשיר "התקווה" במהלך ההקרנה, ואף נרשם אירוע של קריעת הריפוד מכמה כיסאות בבית קולנוע בראשון לציון.

@omererezzz קצת #foryou #fyp #מיניונים #עלייתושלגרו #סינמהסיטי ♬ yeat x minions - kt

לפי דיווח ב-"The Hollywood Reporter", הסרט הכניס בסופ"ש הראשון שלו על המסכים 128 מיליון דולר בארה"ב (סופ"ש מורחב הכולל עד יום שני). כאשר על פי ההערכות, ברחבי העולם הסרט חוצה את רף ה-200 מיליון דולר הכנסות. לדברי חברת ההפצה טוליפ שהביאה את הסרט לישראל, הסרט שבר שיאי צפייה בארץ: לדברי החברה, עשרות אלפי משפחות צפו בו במהלך הסופ"ש האחרון, עם נתוני הפתיחה הגדולים ביותר לסרט אנימציה אי פעם בישראל עם 165 אלף איש בארבעת הימים האחרונים, ובכ-2,000 הקרנות בכל רחבי הארץ.

@adi__ofri #מיניונים #בננה #דניאל_יונה⚽️📺 #foryou #fruit #fru #עלייתושלגרו ♬ צליל מקורי - ADI OFRI

בטוליפ אומרים כי 41% מהכרטיסים נמכרו לגרסה באנגלית, נתון שעולה בהרבה על הממוצע המקובל לגרסה באנגלית של סרט מצויר (בדרך כלל זה עומד על 10-20% מהמכירות בלבד). כך שלהערכת החברה מעל לשליש מהצופים היו בני נוער, ורובם הצטרפו לאתגר בטיקטוק. בחברה מדגישים כי בחינת נתוני הצפייה בגרסה המדובבת מצביעה על כך ששיאי הצפייה היו ככל הנראה נשברים גם ללא אתגר הטיקטוק המדובר, מה שמראה עד כמה מותג המיניונים חזק בישראל.

סרט המיניונים הראשון, שיצא בשנת 2015, היה הסרט הנצפה ביותר בקולנוע באותה שנה עם 650 אלף איש. לדברי החברה, הסרט הקודם שהחזיק בשיא היה הסרט "לשבור את הקרח 2" של דיסני משנת 2019, שבשעתו מכר 104 אלף כרטיסים בארבעה ימים.

לפי נתוני רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, במהלך הסופ"ש (חמישי-שבת) הגיעו 55 אלף צופים להקרנות סרט המיניונים החדש. בסינמה סיטי מסבירים כי מדובר בנתון מצויין ששובר את שיאי שנת 2022 עם נתון הפתיחה המרשים ביותר עד כה, שמקרב אותם למספרי הצופים טרום הקורונה.

הבאזז מזניק את הסרט, או דווקא מסנדל אותו?

בבתי הקולנוע יכולים לשמוח על הטרנד שמביא להם יח"צ בחינם, ולרכישות רבות של פופקורן ושתייה עם כמות הצעירים והצעירות שפקדו את בתי הקולנוע. אך עם זאת, לא בטוח שבטווח הרחוק הטרנד יעשה טוב למכירות הכרטיסים: הורים לילדים צעירים (שכאמור, היו כנראה המניע העיקרי לשבירת השיא בסוף השבוע האחרון בארץ) עלולים לפחד להיתקע בהקרנה פעילה של בני נוער שבה בפועל הם לא יכולים לצפות בסרט והילדים הקטנים עלולים להיבהל מהפעילות הסוערת מסביבם, ולהחליט שלא ללכת לסרט או ללכת במקום זה לאחד מסרטי הילדים האחרים שמוקרנים.

בתי הקולנוע יתקשו להחזיק את המקל משתי קצוותיו: אם ההקרנות הופכות להקרנות פעילות וכיפיות שבהן בני הנוער נהנים, אז ההורים יחששו להגיע - ואם הסדרנים יתחילו לריב עם בני הנוער וינסו לדכא את הטרנד, הבאזז יפסק.

כדי להרגיע את ההורים שיפחדו לבוא עם ילדיהם לבתי הקולנוע, אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי אמר: "אנחנו מאוד שמחים לראות שהקהל נוהר בהמוניו לאולמות. שמחנו מאוד לראות את בני הנוער משקיעים בחוויה, מתלבשים לכבודה ועושים ממנה מאורע משמעותי. הסופ"ש האחרון הינו ההוכחה לכך שאין תחליף לחוויית הצפייה באולמות הקולנוע ובמתחמי הבילוי סביבם". לדבריו, הם תיגברו את כוח האדם בכל הרמות, מסדרנים, אחמ"שים ומאבטחים. לצד זאת, בהודעתו קרא להורים "לחנך ולשמור על תרבות צפייה" ולא לחשוש להגיע לבתי הקולנוע.

למה דווקא חליפות?

הטרנד התחיל כמם (תופעת אינטרנט, ברובה בתמונה או סרטון): תמונות של דמויות סמכותיות בראש החברה (בין אם דמויות בדיוניות מסרטים וסדרות כמו וולטר ווייט ב"שובר שורות" או סתם תמונות של אנשים בחליפות) שעליהן מודבק הכיתוב "X כרטיסים למיניונים".

כך למעשה נוצר החיבור בין עליונות חברתית (גם אם אירונית) לבין הסרט החדש של המיניונים. בשלב הזה בני נוער החליטו להעתיק את זה לרחבי הטיקטוק. כוכבי רשת ובהשפעתם צעירים וצעירות הגיעו לבתי הקולנוע עם לבוש מהודר, חליפות או שמלות.