צריך להיזהר שחוסר היציבות הפוליטי לא יגרום לחוסר יציבות במס

חוקי המס משתנים באופן תדיר, דבר שגורם לאי ודאות גדולה, ואי היציבות השלטונית נתנה פתרון חיצוני כפוי: לא ניתן להעביר חוקים ולכן יש להסתדר עם המצב הקיים

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

הכותבת היא שותפה במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר

המצב הפוליטי לא יציב. העדר ממשלה קבועה לאורך תקופה ארוכה, והעדר אפשרות להעביר חקיקה בכנסת, יש להם השפעה ממשית על מערכת המס הישראלית.

מצד אחד במשך שנים העלתה מן השוק הפרטי הטענה שחוקי המס משתנים באופן תדיר, דבר שגורם לאי ודאות גדולה, חוסר יכולת לתכנן וחוסר יציבות. לעומת זאת, רשות המיסים הציגה תיקונים שונים, חלקם הבהרות וחלקן הגדול יותר סגירת פרצות מס, לדעתה. בעניין זה, אי היציבות השלטונית נתנה פתרון חיצוני כפוי - לא ניתן להעביר חוקים בכנסת לפיכך יש לחיות עם המצב הקיים לטובה ולרעה. כך רוב הצעות החוק שנוסחו בקפידה נעצרו במסדרונות הכנסת, וסטטוס המיסוי נשאר כפי שהוא.

תוכניות רשות המיסים בעניין סגירת הפרצות, כמו למשל מיסויי השותפויות, הרפורמה במיסוי הבינלאומי, שינויים במיסוי מקרקעין המהווים גם הכבדה משמעותית במיסוי, נשארו תלויים באוויר מחכים להתייצבות. גם זה סוג של איום המרחף מעל המשק. וכנראה שיישאר קיים עוד זמן רב.

לאי הוודאות ולקושי של רשות המיסים לתקן את החקיקה, יש השלכה קשה ובעיתית על התנהלות רשות המיסים ביום יום. יותר ויותר שומות נקבעות על פי רצון רשות המיסים לסגור מה שנראה בעיניהם תכנוני מס, בעקבות זאת כמות הדיונים והוויכוחים בשלבי השומה עם רשות המיסים עלתה מאוד.

מוותרים על הצדק

יש נישומים אשר מתייאשים בשלבים שונים של הדיון ומוותרים על הצדק שלהם, רק כדי לא להימצא בעימות מתמשך עם רשות המיסים. לא פעם החלטה זו מתקבלת רק בגלל עלות הדיון, שהרי מטבע הדברים דיון מס כרוך בשכירת מייצגים יקרים. בעוד רשות המיסים יכולה להרשות לעצמה קיומה של מחלוקת, על בעלי עסקים זו עלות מכבידה מאד. ושוב אנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה שהחלשים, ומי שידם אינה משגת, יוצאים נפגעים.

יש מקרים בהם שני הצדדים מתעקשים על עמדתם, ושווה להם להגיע להכרעת בתי המשפט. במקרים אלה, פעמים רבות מושג הסדר לפני התחלת הדיון המשפטי, ועוד אנו רואים שבשנים האחרונות הסטטיסטיקה של ההפסד של רשויות המס בדיונים עולה. כשבוחרים לנסות לתקוף תכנון מס של הנישום שפעל על פי החוק רק בגלל שהרשות חושבת אחרת, יש יותר ויותר מקרים שהרשות מפסידה.

לצד זה, כאשר פונים הנישומים לרולינג (בדיקה מקדמית מול רשות המיסים), נקבעים להם מגבלות שאין להן אחיזה בחוק, רק כדי למנוע תכנוני מס. ומה משיגה הרשות בגישה זו? מי שיכול לא פונה מלכתחילה לרולינג, ויותר ויותר חברות מתחילות לפעול במדינות בהן לא חושדים שכל פעולה עסקית היא במטרה שלא לשלם מס.

יציבות מאולצת

מכאן שלצד היציבות שהיא מבורכת כשלעצמה אילו הייתה יזומה, התוצאה של יציבות מאולצת היא דיונים מרובים וממושכים, שבהם כל הזמן מחפשים את התכנון האסור, והתוצאה הסופית היא שלילית למשק. וכמו בכל דבר, מי שיש לו משאבים ויכול להילחם יצליח, אבל מההתנהלות הזו כולנו מפסידים.

תפקידם של רשויות המס הוא לגבות מס אמת, ולפעול לכך באמצעים אכיפתיים ומתן ודאות לעולם העסקי. לדעתי, נכון להתייחס לנישומים ביושר, ולא להעמיד כל אחד במצב שהוא חשוד תמידי, אשר צריך להוכיח, תוך הוצאות רבות, שהוא אדם ישר. שלא נגיע למצב שעלויות הגבייה, פשוט יקרות מן התועלת.