גילה את עולם היודאיקה והחליט לשנות את מסלול חייו: "מחירי הדואר מקשים על הייצוא, המדינה רק מפריעה"

ליאור זבידה, מתגורר באזור, בן 52 • נשוי פלוס 3 • בעלים של יודאיקה מור (JUDICAMORE), רשת חנויות למוצרי יודאיקה המוכרת אונליין בארץ ובעולם • "eBay נותנת לי טראפיק, מאפשרת לי גישה למאות מדינות ברחבי העולם וממשקים שמאפשרים לי להכיר את השוק שלי טוב יותר ולהתאים את עצמנו אליו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ליאור זבידה, בעלי רשת יודאיקה מור / צילום: ליאת דהן ירקוני
ליאור זבידה, בעלי רשת יודאיקה מור / צילום: ליאת דהן ירקוני

עד לפני מספר שנים ליאור זבידה עוד היה מנהל הנכסים והשיווק בתחנה המרכזית בתל אביב. אלא שאז הוא גילה את עולם היודאיקה, התמכר והחליט להיות סוחר במשרה מלאה. גם אשתו ליאת, עורכת דין בתחום האזרחי, החליטה בשלב מסוים לקטוע את מסלול הקריירה שלה ולהצטרף אליו. כיום, השניים מפעילים עסק מקוון למסחר בחפצי יודאיקה, שפועל ב-eBay ובפלטפורמות אחרות.

"מוצרי היודאיקה לא פונים רק אל הקהל היהודי, להיפך", הוא מספר. "רוב הקונים הם נוצרים שאימצו סמלי יהדות וזה מגדיל את הקהל. סדר היום מתחיל בכך שמקבלים בכל בוקר את ההזמנות לתוכנה, מכינים ושולחים אותן, בעיקר עם השירות של דואר ישראל".
לדבריו, הקושי הראשון של יצואנים קטנים הוא מול דואר ישראל. "בזמן הקורונה לא היו טיסות ומדינות רבות נסגרו לשילוח. גם אחרי שההגבלות נגמרו, דואר ישראל עוד חוסם מעל 30 מדינות לשילוח. למרות שנפגשתי איתם מספר פעמים - האיטיות, הכבדות וחוסר היעילות נותרות בעיניהן".

הבעיות מול הדואר לא מסתכמות רק באיטיות ובחוסר יעילות. "גם מחירי המשלוח קפצו מאוד. זה מתחיל ממחיר של כ-30 שקל למשלוח של עד 100 גרם (מחיר יצואן). המחירים מקשים והמוצר התייקר בצורה לא פרופורציונלית. יש מוצרים שלא שווה ליצואן למכור בחו"ל משום שהספק המקומי יכול להציע מחיר זול בהרבה".

ליאור משתף שהתחושה שלו היא שאין אוזן קשבת. "אין עם מי לדבר. המדינה מפריעה במקום לדאוג למי שמכניס דולרים לארץ ומצמיח עסק ומקומות עבודה. הכמויות במשאית הדואר מצטמצמות כל הזמן, קשה לייצא פה".

לדברי ליאור, אפשר לראות את ההשפעה של המשבר הכלכלי על תחום היודאיקה ולהערכתו ההכנסה השנתית ירדה ב־30%. עם זאת, גם הבירוקרטיה לא פוסחת עליהם. "בעל העסק הופך להיות פקיד שכל היום צריך להפיק רשימונים ולהתעסק בטפסים. אני כמנהל, במקום להצמיח את העסק ואת העובדים, עסוק בניירת".

מי שדווקא עוזרים ומקלים על הסיטואציה, אלו הבנקים ופלטפורמות המסחר המקוון. "eBay נותנת לי טראפיק. היא מאפשרת לי גישה למדינות רבות ברחבי העולם ולממשקים שמאפשרים לי להכיר את השוק שלי טוב יותר. בניגוד לחברות אחרות, ebay גם שומרת על המוכרים שלה ומקלה על תהליכי השיווק. גם מבחינת הבנקים אין בעיות - כולם רוצים לתת לך אשראי".

לסיכום, ליאור מציין שהשאיפה שלהם היא להתרחב למקומות נוספים בעולם. "אנחנו רוצים לגדול ולהיות חזקים יותר, להיכנס לרשתות בחו"ל ולעשות שיתופי פעולה עם מפיצים. צריך לזכור שכמו בכל דבר, גם מכירה באונליין לא מתבצעת ברגע, אלא דורשת התמדה, השקעה ולמידה. אבל עם עבודה נכונה, פוטנציאל הצמיחה הוא בלתי נגמר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il