המוסדיים נוהרים: JTLV גייסה 2.1 מיליארד שקל לקרן נדל"ן שלישית

גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים ביקשו למצוא מקלט לכספם בקרן המתמחה בהשקעות פרטיות בנדל"ן • הקרן השלישית הגיעה עם עסקאות מוכנות, ואמורה לנצל את עליית הריבית לרכישת חברות במחיר הזדמנותי

השותפים בקרן, מימין: אריאל רוטר, עמיר בירם ושלמה גוטמן / צילום: שרון גבאי
השותפים בקרן, מימין: אריאל רוטר, עמיר בירם ושלמה גוטמן / צילום: שרון גבאי

בעת הטלטלות שפקדו את שוקי ההון, הצליחה קרן הנדל"ן השלישית של JTLV, שבראשה עומדים עמיר בירם, שלמה גוטמן ואריאל רוטר, להשלים גיוס של 2.1 מיליארד שקל, כך נודע לגלובס. הגיוס, בהשתתפות חלק מהגופים המוסדיים הגדולים במשק, לצד משקיעים פרטיים, התבצע על פני תקופה של פחות מחצי שנה.

קרן ההשקעות JTLV 3 תוכל, בצירוף של חוב, לרכוש נכסים בהיקף של קרוב לפי שלושה מסכום הגיוס, קרי מעל ל-6 מיליארד שקל, כך לפי מידע שהוצג לגופים המוסדיים השונים. בגיוס השתתפו חברות הביטוח כלל ביטוח, מגדל, הראל ומנורה מבטחים, בנק הפועלים, בית ההשקעות מיטב ומוסדיים נוספים.

למרות שהגיוס הושלם כאמור בתקופה אחרונה, הקרן מגיעה כבר עם שלוש עסקאות בקנה. אחת מהן, רכישת החניה ושטחי המסחר במלון מנדרין בתל אביב בתמורה ל-190 מיליון שקל, דווחה בגלובס בסוף החודש שעבר. הקרן תקבל לידיה בעסקה קרקע עם זכויות להקמת 10,000 מ"ר של שטחי מלונאות.

עסקה אחרת, שלא יצאה עדיין לפועל, אך היא אמורה להתרחש ככל שתאושר באמצעות JTLV3, היא תוכנית לרכוש 15% מפעילות הנדל"ן של חברת שופרסל  יחד עם קרן הגידור ברוש. הקרנות הציעו 540 מיליון שקל עבור נתח מיעוט בנדל"ן של רשת הקמעונות מוקדם יותר השנה. העסקה המדוברת משקפת שווי של 3.3 מיליארד שקל לנכסים של שופרסל, וההצעה לא הוגבלה בזמן.

העסקה השלישית: הקמת חנות איקאה באשדוד

לפי המידע שהוצג במצגות לגופים המוסדיים, כחלק מהליך הגיוס, העסקה השלישית שאמורה להיכלל בפעילות הקרן היא הקמת חנות איקאה באשדוד. הקרן השלישית נכנסה לשותפות בקרקע שנרכשה מהיזם צחי אבו (באמצעות חברת ארי נדל"ן ) וקבוצת איירון בבעלות ניסים ברכה, אסי תמיר ואודי סעדה יחד עם זכיינית איקאה בישראל, קבוצת ברונפמן-פישר.

מדובר בחנות איקאה השביעית שאמורה לקום בישראל, כאשר העסקה המתגבשת דווחה בבורסה בתחילת אפריל על ידי ארי נדל"ן, שמכרה ל-JTLV ולברונפמן-פישר, בחלקים שווים, מחצית מהזכויות בקרקע בשטח של 110 דונם, שעליה תוקם חנות של רשת הרהיטים בשטח של 25 אלף מ"ר. התמורה בעסקה - 226 מיליון שקל - משקפת רווח מהיר של מאות אחוזים למוכרת.

לא נכנסת לתחום העמדת חוב למיזמים

בין הסיבות לביקוש להשקעה בקרן JTLV שמתמחה בהשבחת נדל"ן, דווקא בתקופה שבה הריבית בעולם מטפסת ובכך עלולה לחתוך את שוויו, נמצאת ההעדפה של המוסדיים והמשקיעים לקרנות הפרטיות שמסוגלות לאתר הזדמנויות בשוק ולפעול במהירות כדי לנצל אותן.

בניגוד לחלק מקרנות ההשקעה הפרטיות, דוגמת ריאליטי, JTLV לא מתכוונת להיכנס בשלב זה לתחום העמדת החוב למיזמי נדל"ן. האסטרטגיה שהציגה למוסדיים בעת הגיוסים היא של המשך ההתמקדות בהשקעה ישירה בחברות נדל"ן ונכסים והשבחתם, מה שמכונה רכישה ממוקדת אקוויטי.

העמדת חוב לפי גישת מייסדי ומנהלי JTLV מיועדת יותר לגופים העוסקים בתחום הבנקאות מאשר לקרנות השקעה פרטיות. הקרן כן יכולה להעמיד הלוואות ליזמי נדל"ן, אבל ההלוואה נעשית כמכשיר השקעה טקטי שמטרתו בסופו של דבר היא להעמיד נכס בבעלות הקרן.