מבקר המדינה: "הממשלות הפכו את הדרום לפח האשפה של ישראל"

לדברי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, "משבר האקלים הוא מציאות קיימת והרבה יותר מהר משנדמה לנו האסונות יפקדו גם אותנו בישראל" • בביקורת של משרדו שהתפרסמה השבוע, נמצא כי כ-70% מהפסולת המיוצרת בישראל מוטמנת בדרום הארץ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: ניב קנטור
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: ניב קנטור

״הממשלות הפכו את דרום הארץ לפח האשפה של מדינת ישראל, הן אינן מתייחסות ברצינות למשבר האקלים״. כך אמר היום (ה') מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בוועידה השנתית למדע ולסביבה בתל אביב. בביקורת של משרדו שהתפרסמה השבוע, נמצא כי כ-70% מהפסולת המיוצרת בישראל מוטמנת בדרום הארץ. המבקר ציין כי מלבד העוול לדרום, הדבר גורם לכך שמשאיות אשפה נוסעות מאות ק"מ ביום בכבישים על כל הסיכונים והשלכות הכרוכות בכך.

מבקר המדינה התייחס בביקורת חריפה לפעולות הממשלה בתחום ההתמודדות עם משבר האקלים, ומתח ביקורת על כך שהממשלה הסירה מסדר היום הצעה להקמת מרכז אקלימי לאומי, כפי שפורסם בגלובס בתחילת השבוע. לדבריו, "בביקורת שפרסמנו ב-2021 עלה כי יש במשרד להגנת הסביבה ארבעה עובדים בלבד שעוסקים בהערכות למשבר העולמי הגדול ביותר וגם זה בנוסף על תפקידם. משבר האקלים הוא מציאות קיימת והרבה יותר מהר משנדמה לנו האסונות יפקדו גם אותנו בישראל״.

אנגלמן התייחס לאסון שהתרחש בהרי האלפים באיטליה רק בשבוע שעבר, בו קפדו את חייהם אנשים כתוצאה ממשבר האקלים, לאחר שקרחון התמוטט בשל החום הכבד והחריג. ״אנחנו חווים בימים אלו נחילי מדוזות המגיעים אלינו כתוצאה מהתחממות מי הים ועלולים לפגוע במי השתיה של כל אזרחי ישראל אשר מרביתם מופקים ממתקני התפלה״, אמר אנגלמן. ״למרות זאת, השבוע הוסרה מסדר היום של הממשלה הצעה להקמת מרכז אקלימי לאומי - אחת ההמלצות מדוח המבקר. ואני שואל: למה? מדינת ישראל פועלת להקמת ועדות חקירה אחרי אסונות. אני מבקש לשאול: מדוע לא למנוע את האסונות מראש? אני קורא לממשלה לאמץ את כלל המלצות דוח הביקורת בנושא האקלים ולהקים מרכז אקלימי לאומי בהקדם. ועל זה נאמר: סוף מעשה במחשבה תחילה״.

אין זו הפעם הראשונה שבה מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה וחריגה על הממשלה בעניין אי הטיפול במפגעים סביבתיים או אי ההיערכות להתמודדות עם משבר האקלים ומיתון השלכותיו. בחודש אוקטובר האחרון, פורסם דוח עב כרס של משרדו בנושא ההתמודדות הלאומית של ישראל עם משבר האקלים, על שלל נגזרותיו. כך סיכם אנגלמן את הדוח: ״ההתמודדות של ישראל עם ההיערכות למשבר האקלים, נעה בטווח שבין פיגור לאפס״.