טוויטר | שאלות ותשובות

מה קרה לעסקת טוויטר-אילון מאסק?

מנכ"ל טסלה הודיע כי הוא מחפש לבטל את העסקה בשווי 44 מיליארד דולר לרכישת פלטפורמת הרשת החברתית טוויטר, מה שעשוי להתחיל מאבק משפטי אפשרי

אילון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux
אילון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux

אילון מאסק הודיע כי הוא רוצה לבטל את עסקת הרכישה של טוויטר בשווי 44 מיליארד הדולר כחודשיים לאחר שסיפר שהעסקה ב"הולד" בשל שאלותיו על חשבונות מזויפים בפלטפורמה.

טוויטר "עברה מעשית על סעיפים מרובים בהסכם", כך לפי המכתב שנשלח מעורך דינו של מאסק לרגולטור. במכתב טוויטר מואשמת גם ב"מצגי מטעים ומצגי שווא" בכניסה לעסקה עם מאסק.

הרשת החברתית בתגובה הודיעה כי היא מתכוונת להמשיך עם עסקת הרכישה במחיר המניה שהוסכם, 54.2 דולר, ואף ציינה כי היא מתכננת לבחון אופציות משפטיות בנוגע להמשך הדרך.

הנה כל מה שצריך לדעת.

מדוע אילון מאסק הודיע כי הוא מבטל את עסקת הרכישה?

במכתב ששלח מאסק לרגולטור בשישי, הוא ציין כי טוויטר לא סיפקה את כל המידע הנחוץ כדי שהוא יוכל להעריך את שיעור חשבונות הספאם בפלטפורמה. עורכי דינו של מאסק הודיעו כי טוויטר ביצעה שינויים מהותיים בעסקיה ללא הסכמתו, דוגמת פיטורי עובדים והקפאת גיוסי עובדים חדשים.

מה עומד לקרות עכשיו בעסקת טוויטר?

דירקטוריון טוויטר הודיע כי הוא ינקוט בפעולות משפטיות כדי לכפות את תנאי העסקה המקוריים. חבר הדירקטוריון ברט טיילור אף צייץ כי הוא סמוך ובטוח שהחברה תזכה בבית הדין העסקי.

מה מחיר המניה הנוכחי של טוויטר?

מחיר המניה של טוויטר צנח ב-5.1% בשישי, או ב-1.98 דולר, ל-36.81 דולר, לאחר שהחברה הודיעה עוד בחמישי כי תפטר 30% מעובדיה בצוות גיוס הטאלנטים. 

מדוע חשבונות הספאם בטוויטר היו נקודת אי הסכמה עבור אילון מאסק?

מאסק ציין כי החשבונות המזויפים בטוויטר הם עניין עיקרי בביצועים העסקיים והכלכליים של החברה, וכי הוא זקוק לבהירות בנושא על מנת לגבש את המימון לעסקת הרכישה. הוא צייץ עוד בחודש מאי כי העסקה נמצאת ב"הולד" בשל הנתונים בנוגע לחשבונות הספאם בפלטפורמה. ביוני מאסק כבר איים במכתב לחברה כי הוא יבטל את העסקה אם טוויטר לא תספק את המידע שביקש בנוגע לחשבונות. הוא הוסיף כי העסקה לא תצא לפועל אם לא יראה את הדאטה שיאפשר לו להעריך את טענותיה של טוויטר בנוגע לפייקים.

ישנן טענות רבות לכך שמאסק השתמש בנושא החשבונות המזויפים כאפשרות מיקוח או אף אפשרות יציאה מעסקת הרכישה, בשל מודעותו לנושא הרבה לפני שהסכים לרכוש את טוויטר ואף ויתורו על בדיקת נאותות לפני החתימה על טיוטת החוזה.

טוויטר מעריכה כבר זמן רב כי שיעור פייקים ברשת מייצג פחות מ-5% מהמשתמשים הפעילים היומיים שניתן להרוויח מהם, שמספרם ברשת כעת הוא 229 מיליון, לפי החברה. עם זאת, אילון מאסק ציין כי לדעתו השיעור מתקרב יותר ל-20%. טוויטר סיפקה למאסק את "צינור הכיבוי" המלא של הציוצים ברשת, אך מומחי דאטה מציינים כי ניתוחם לא פשוט כלל.

מאסק, בתור אחד המשתמשים בפרופיל הכי גבוה בטוויטר, חשוף במיוחד לספאם בפלטפורמה, כך לפי החוקרים בתחום.

במכתב מעורך דינו של מאסק נכתב כי "טוויטר התעלמה מבקשותיו של מאסק, לפעמים היא דחתה אותן מסיבות שנראו לא מוצדקות, ולפעמים היא טענה שהיא תשתף פעולה אך סיפקה למר מאסק מידע לא מלא או לא שמיש".

מהם הם הסיכונים הכלכליים במוקד העסקה?

אילון מאסק הסכים לרכוש את טוויטר באפריל האחרון תמורת 44 מיליארד דולר, או 54.2 דולר למניה. הוא ציין בזמנו כי לא אכפת לו אם לא ירוויח מהעסקה: "להחזיק בפלטפורמה ציבורית שנבטחת במקסימליות ושיתופית באופן רחב זה חשוב מאוד לעתיד הציביליזציה. לא אכפת לי לגבי הכלכלה בכלל".

מאסק מכר מניות טסלה במעל 8 מיליארד דולר כדי לממן חלק מעסקת הרכישה. מניותיה של טסלה עלו ביותר מ-2% במסחר המאוחר בוול סטריט לאחר הודעתו של מאסק על פיצוץ עסקת הרכישה, שעצבנה מאוד חלק ממעריציו של המיליארדר.

עוד מפסידים פוטנציאליים בעסקה הם המוסדות הפיננסיים שמעוניינים בהמשכה. בנקאיה של טוויטר ירוויחו עשרות מיליוני דולרים בשכר ייעוץ בסגירת העסקה. קבוצת גולדמן זאקס הייתה צפויה להרוויח כ-80 מיליון דולר, כולל 15 מיליון במקדמה, בעוד ג'יי.פי. מורגן צ'ייס יכלה לגרוף 53 מיליון דולר, 5 מיליון מהם במקדמה.

מדוע אילון מאסק היה מעוניין בעסקה?

מאסק קרא לטוויטר "כיכר העיר דה פקטו", ואמר שהוא רצה לרכוש את הפלטפורמה כי הוא חשב שזה חשוב שתהיה "זירה בלעדית לחופש הביטוי". מאסק, שלו יותר מ-100 מיליון עוקבים בטוויטר, רמז כי הוא מחפש לבצע שינויים מהותיים באתר הרשת החברתית, כולל ריכוך ניטור התוכן ותממיכה בכפתור עריכה לציוצים - פונקציה שהחברה כבר מנסה לפתח בעצמה. הוא גם אמר כי הוא ינסה להעלים את תופעת הבוטים, יסתמך פחות על פרסום ויאפשר הודעות מוצפנות ומקודדות. מאסק אף הודיע בראיונות כי הוא מתכנן להפוך את טוויטר לחברה פרטית, מה שהיה מקל עליו לבצע שינויים ללא לחצים מבעלי המניות.