העתיד של טוויטר לוט בערפל בעקבות נסיגת מאסק מהעסקה

עובדי הרשת החברתית מביעים בלבול ותסכול לאחר שבועות של תהפוכות בזמן השיחות על רכישה אפשרית בידי המיליארדר

אילון מאסק נסוג מעסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
אילון מאסק נסוג מעסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

ההחלטה של אילון מאסק לנסות לסגת מהרכישה של טוויטר בשווי 44 מיליארד דולר לאחר שבועות ארוכים בהם מתח ביקורת על החברה, מותירה את הרשת החברתית חבולה בתקופה מאתגרת גם מסיבות שאינן קשורות להסכם הרכישה. 

אילון מאסק הודיע לטוויטר כי עסקת הרכישה מתבטלת 
בין קנס של מיליארד דולר לעסקת פשרה: הסיכויים והסיכונים של ביטול עסקת טוויטר-מאסק

כמשתמש נלהב בפלטפורמה והאדם העשיר ביותר בעולם, מאסק הציע מחיר פרמיום לרכישת טוויטר כשהסכים לקנות אותה באפריל. בעוד שהחברה רמזה שבכוונתה להכריח את מאסק לקיים את ההסכם, האפשרות שהמחזר העשיר והאקסצנטרי יזנח את טוויטר מציבה לה אתגרים גדולים.

מורל נמוך בחברה

מבחינה פנימית, המורל בחברה נמוך בחלק מהמשרדים לאחר שגורל הסכם הרכישה נעשה לא ברור, כך אמרו עובדים כיום ובעבר. כפי שניסח זאת אחד העובדים ביום שישי אחר הצהריים: "יש הרבה בלבול והרבה תסכול בימים אלה".

מניות טוויטר , שכבר ירדו ב־18% מאז שמאסק הציע לרכוש את החברה, ירדו בעוד 4.8% בשעות שלאחר המסחר בעקבות החלטתו לנסות לסגת מהעסקה.

במשך שנים נאבקה טוויטר להציג קצב צמיחה מקביל לרשתות חברתיות אחרות. כעת שוק הפרסום הדיגיטלי אינו יציב בתהפוכות בגלל האינפלציה הדוהרת, ואפילו המלחמה באוקראינה משפיעה על ההוצאות על פרסומות. פרסום דיגיטלי אחראי לכ־90% מההכנסה של טוויטר.

היחלשות הכלכלה באופן כללי מאז שמאסק לראשונה העלה את הרעיון לרכוש את טוויטר הופכת את הסביבה הכלכלית הנוכחית ליותר מאתגרת, כך אמר ג'ייסון גולדמן, מנהל בטוויטר מתחילת דרכה שגם כיהן בדירקטוריון של החברה בין 2007 ל־2010.

"הם היו צריכים למצוא דרך אמינה להצעיד את החברה קדימה", אמר.

מנכ"ל טוויטר פראג אגרוואל, שלקח את המושכות מהמייסד השותף ג'ק דורסי כמה חודשים לפני שמאסק הציע לרכוש את החברה תיאר את עצמו כמנכ"ל חסר סמכות בעיצומן של שיחות הרכישה עם מאסק. במאי, אמר אגרוואל שהחברה עושה הפסקה בהעסקת עובדים ומבקשת לקצץ עלויות. הוא גם אמר בזמנו ששני מנהלים בכירים עוזבים את החברה. טוויטר אמרו בסוף השבוע האחרון שהם פיטרו שליש ממחלקת כוח־האדם בחברה.

הסיבות לנסיגת מאסק

מאסק ציין את ההתפטרויות והפיטורים כאחת הסיבות המצדיקות את החלטתו לסגת מהרכישה, ואמר שטוויטר חרגה מהנתיב העסקי הרגיל שלה מאז שעשה את הצעתו הראשונית.

מאסק גם עורר שאלות האם המפרסמים יכולים לסמוך על הנתונים של מספר המשתמשים בטוויטר וטען בטוויטר עצמה, שם יש לו יותר מ־100 מיליון עוקבים, שהחברה לא מעריכה כראוי את כמות חשבונות הספאם והבוטים בפלטפורמה.

לחברת הרשת החברתית הייתה תקופה ממושכת של טלטלות והיא נמצאת במאמץ אגרסיבי להגדלת ההכנסה ומספר המשתמשים, לאחר שהסתכסכה עם המשקיע האקטיביסט Elliott Management Corp. טוויטר אמרה לפני שנה שתנסה לפחות להכפיל את הכנסתה ל־7.5 מיליארד דולר עד סוף 2023, ותגיע לפחות ל־315 מיליון משתמשים יומיים שניתן לעשות מהם כסף (על ידי הצגת פרסומות) עד תאריך יעד זה.

לאחר שהמסחר במניית טוויטר ננעל ביום שישי על 36.81 דולר, כיום נסחרת המניה תמורת פחות כסף ממה שעלתה לפני כמעט תשע שנים, כשהונפקה והחלה להיסחר תמורת 45.10 דולר.

ניסיון ההשתלטות של מאסק הרגיז את עובדי החברה, בין היתר אחרי שהמיליארדר מתח בטוויטר ביקורת על ויג'איה גאדה, מנהל ותיק בחברה האחראי על נושאים משפטיים, מדיניות ובטיחות. עזיבתם של מנהלים אחרים גרמה לאי נחת אצל חלק מהעובדים לגבי פיטורים ממשמשים ובאים ועתידם הפיננסי, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בעבר.

לאחר החדשות ביום שישי, פנו עובדי טוויטר לערוצי התקשורת הפנימיים שלהם והעלו שאלות מה הצעד הבא לחברה. כמו כן ביטאו תסכול לגבי החלטתו של מאסק לנסות לסגת מהרכישה.

בחודשים האחרונים, עובדים רבים מתחו ביקורת על החלטתה של טוויטר להסכים לניסיון ההשתלטות של מאסק מלכתחילה, כך אומרים עובדים כיום ולשעבר, בעוד שאחרים היו נלהבים מהרעיון שבקרוב מאסק יהיה הבוס הגדול שלהם.

עובדים אחרים אמרו שהחדשות לגבי החלטתו של מאסק ביום שישי יטילו את החברה למצב של תוהו ובוהו שעלול לפגוע בנאמנות העובדים ולהסיח את דעתם מהתוכניות של טוויטר בטווח הארוך למוצר שלה.

מוצרים חדשים שלא תופסים את המשתמשים

החברה כבר זמן מה עושה ניסויים במאפיינים חדשים ומוצרים שנועדו להניע את מעורבותם של המשתמשים ולהגדיל את הכנסות החברה, והתוצאות מעורבות. בסוף 2020, השיקה החברה את Fleets, מאפיין שאפשר למשתמשים להעלות צילומים במסך מלא וסרטונים שנעלמים אחרי יום אחד, בדומה למאפייני ה"סטורי" הזמינים בשירותים המתחרים אינסטגרם וסנאפ. החברה הסירה את המאפיין הזה באוגוסט האחרון, ואמרה ש"לא ראינו עלייה במספר האנשים החדשים המצטרפים לשיחה באמצעות Fleets כפי שקיווינו שיהיה".

לטוויטר הייתה הצלחה גדולה יותר עם מאפיין שהחלה לבחון בדצמבר 2020 שנקרא Spaces, ומאפשר למשתמשים להיאסף בחדרים שיש בהם שמע בלבד. המאפיין היה מוצלח דיו בניסויים כך שהושק כמה חודשים אחר כך למשתמשים טוויטר שיש להם יותר מ־60 עוקבים.

אחרי זה השיקה החברה את טוויטר בלו, גרסה בתשלום שהציעה למנויים מאפיינים ייחודיים. טוויטר הציגה את המאפיין הזה ביוני 2021 למשתמשים בקנדה ובאוסטרליה ופתחה את שירות המנויים באופן נרחב יותר בארה"ב ובניו זילנד ב־9 בנובמבר. בין המאפיינים שנכללו בדמי המנוי בגובה 2.99 דולר בחודש הייתה האפשרות להשתמש ב־NFT כתמונת הפרופיל של בעלי האסימונים.

בנקודה מסוימת אמר מאסק שטוויטר צריכה להפוך לפחות תלויה בפרסומות. הוא הציע, למשל, שממשלות וחברות אולי יצטרכו לשלם כדי להשתמש בשירות.

מוצרים חדשים לא יספיקו כדי להפוך את הנזק של כמה החודשים האחרונים, אמר גולדמן, המנהל הוותיק. "אנחנו לא במרחק קליק אחד מתיקון המסלול של הספינה במקרה הזה", אמר. "אנחנו צריכים חזון אסטרטגי חדש שינוסח על ידי הנהגת החברה ושיובא לדירקטוריון ושהוא משהו שאפשר למכור למפרסמים או לעובדים".