המכתב שהקפיץ את מניית הביומד אורמד ביותר מ-40%

החברה, המפתחת מוצר אינסולין לבליעה וטיפולים נוספים, נמצאת בניסויים גדולים • מכתב המנכ"ל עם עדכונים בנושא הוביל לתיקון מהותי במנייתה

מוצרים של חברת אורמד / צילום: יח''צ
מוצרים של חברת אורמד / צילום: יח''צ

מניית חברת התרופות אורמד זינקה היום (א') ביותר מ-40% בתל אביב למחיר המגלם לחברה שווי של כמיליארד שקל, וזאת לאחר עלייה דומה בנאסד"ק ביום שישי. לזינוק במניה לא קדם דיווח כלשהו על התפתחויות בעסקי החברה, אלא שהרקע הוא כנראה מכתב ששלח המנכ"ל, נדב קדרון, לבעלי המניות בשבוע שעבר.

במכתב הזכירה הנהלת אורמד  למשקיעים, כי ניסוי שלב III הגדול של החברה באינסולין בבליעה אמור להניב תוצאות בינואר 2023. בנוסף מפתחת החברה גם חיסון אוראלי נגד קורונה, וגם תרופה בבליעה לטיפול במחלת הכבד השומני.

מניית אורמד איבדה בשנה האחרונה, ועד לעליות החדות של סוף השבוע, כ-63% מערכה. העליות הנוכחיות מצמצמות את הירידה החדה לכ-35%. גם הירידות, כמו העליות, לא נבעו מאירוע דרמטי כלשהו בחברה. אמנם העלייה העיקרית במניית החברה בין 2020-2021 נבעה בין היתר מכניסתה לתחום הקורונה, אולם לעומת חברות אחרות שנטשו את הפעילות בתחום זה, החיסון בבליעה של אורמד עדיין רלוונטי ועודו נמצא בפיתוח.

כך, שהתנועה במניית החברה קשורה כנראה יותר למגמות בשוק. בין 2020-2021 סקטור הביומד בנאסד"ק התנפח על רקע התפרצות הקורונה, אולם בסוף 2021 החלה בו צלילה מהירה וחברות רבות איבדו 70%-80% מהשיא, כאשר ברובן לא השתנה שום דבר מהותי. כעת נראה כי השוק מחפש את העליות. הודעות קטנות מקפיצות כעת מחירים של מניות בתחום, אם כי בדרך כלל לא בעשרות אחוזים כמו במקרה הנוכחי.

כ-80% מהרופאים ירשמו את מוצר האינסולין לחולים  

במכתבו עדכן המנכ"ל קדרון כי לחברה 169 מיליון דולר בקופה, סכום שיספיק להשלמת ניסוי שלב III. בנוסף ציין כי החברה "מחפשת הזדמנויות לניצול של אפשרויות אסטרטגיות", נראה כי בעיקר מדובר ביישומים נוספים לפלטפורמה הקיימת שלה, המאפשרת מתן תרופות בבליעה.

נדב קדרון, מנכ''ל אורמד / צילום: יח''צ
 נדב קדרון, מנכ''ל אורמד / צילום: יח''צ

בסקר שערכה החברה בקרב רופאים באמעצות חברת IQVIA, היא בחנה כיצד המוצר צפוי להתקבל בשוק. זוהי בדיקה משמעותית עבור מוצר שנכנס כפתרון חדש בשוק שכבר יש בו פתרונות רבים בתחום האינסולין. כ-80% מהרופאים אמרו שכנראה ירשמו את המוצר לחולים שלהם. הרישום בפועל תלוי בגורמים נוספים, כמו ההמלצה של האיגוד המקצועי של רופאי התחום, והנכונות של חברות הביטוח לשלם עבור המוצר.

טיפול תקדימי לכבד שומני

כאמור, בנוסף למוצר לאינסולין, אורמד מפתחת גם מוצר לטיפול במחלת הכבד השומני, וניסוי שלב II בתחום זה אמור להניב תוצאות עד סוף הרבעון הנוכחי. מספר חברות מנסות לפתח טיפולים למחלה, שהיא חלק מהסינדרום המטבולי (יחד עם השמנה, לחץ דם גבוה, סוכרת ומחלות לב) ואין לה היום כל טיפול. התחום הזה היה עד כה רוויי קשיים וכישלונות, אך הוא גם מהווה הזדמנות גדולה.

באשר לחיסון של אורמד לקורונה, זה אמור להינתן בבליעה, ולהקיף מספר וריאנטים, והוא נמצא כיום בניסוי ראשוני בדרום אפריקה. גיוס החולים לניסוי זה התקדם לאט מן הצפוי אך החברה הוסיפה אתר קליני נוסף וכעת השלימה את הגיוס. התוצאות צפויות לפני סוף השנה. מעבר לקורונה, החברה מעוניינת לפתח חיסונים נוספים באותה השיטה.