בניסיון למנוע "תסריט אימים אנרגטי", קנדה הסכימה לשלוח טורבינה לרוסיה

הזרמת הגז מרוסיה לגרמניה הופסקה וצפויה להימשך 10 ימים בלבד, במסגרת עבודות תחזוק שנתיות, אך עדיין לא ברור אם רוסיה תחדש את הפעילות • כדי להבטיח במידה מסוימת את המשך אספקת הגז הקריטית לגרמנים, התגבשה בימים האחרונים עסקה שתאפשר לקנדה לשלוח למדינה טורבינת גז מתוקנת

הסתעפות צינורות נורד סטרים השונים בגרמניה / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke
הסתעפות צינורות נורד סטרים השונים בגרמניה / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke

גרמניה "רועדת" בימים אלה מחשש למשבר גז משמעותי בחורף הקרוב, וכלי התקשורת במדינה מדווחים בכותרות הראשיות שלהם על העובדה שהחל מהיום (ב') נפסקה באופן מוחלט הזרמת הגז מרוסיה לגרמניה. מדובר בהפסקה מתוכננת, שאמורה להיות זמנית ולהימשך עשרה ימים בלבד, במסגרת עבודות תחזוק שנתיות של צינור הגז "נורד-סטרים". ואולם, לא ברור אם רוסיה תחדש את ההזרמה אחרי ביצוע העבודות.

כדי לנסות ולהבטיח חידוש של אספקת הגז, הקריטית לא רק לתעשייה הגרמנית ולשגשוג הכלכלי של גרמניה אלא גם לחימום הבתים (מחצית ממשקי הבית מחממים בגז), התגבשה בימים האחרונים עסקה משולשת המפרה למעשה לראשונה באופן גלוי את הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה. במרכזה עומדת טורבינה גדולה של חברת "סימנס", הנמצאת בשימוש "גזפרום" הרוסית כדי להעביר את הגז מהשדות בצפון רוסיה לצפון גרמניה. הטורבינה נשלחה לתיקונים בקנדה כאשר הוטלו הסנקציות על רוסיה בתגובה לפלישה לאוקראינה והקנדים סירבו לשלוח אותה חזרה בשל האיסורים על קשרים וסחר עם תעשיית האנרגיה הרוסית.

ואולם, "גזפרום" אמרה בשבועות האחרונים כי חלק מהסיבה להורדת כמויות הגז שנשלחות לגרמניה נובעת מחסרונה של הטורבינה. הממשל הגרמני פסל את ההסבר, אך מאחורי הקלעים, מסתבר, פעל כדי להפציר בקנדה לעבור על הסנקציות ולספק את הטורבינה לרוסים. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר כי עשה זאת בשל ההשלכות החמורות של הפסקת גז טוטאלית לגרמניה בחורף הקרוב. כדי לשמור על מראית עין של אחדות מערבית, גרמניה הציעה שקנדה תעביר את הטורבינה ראשית לחברת "סימנס" במדינה, ורק לאחר מכן זו תתקין אותה ברוסיה.

הגרמנים מברכים, אוקראינה מגנה בחריפות

ממשלת קנדה הודיעה בהתאם ביממה אחרונה על "רשיון חד-פעמי" לייצא את הטורבינה לגרמניה, וקצרה שבחים מיידים מגרמניה. "אנחנו מברכים על ההחלטה של חברינו ובעלי-בריתנו הקנדים", אמר הקנצלר אולף שולץ בהודעה מיוחדת אמש (א'). אוקראינה, לעומת זאת, גינתה את המהלך ואמרה כי הוא "פוגע בסולידריות" המערבית.

אבל הגרמנים בימים אלה נלחמים על עצם קיומה הכלכלי של המדינה, ועל איכות החיים של תושביה, בעקבות האפשרות שהפסקת גז רוסית טוטאלית תביא למשבר אנרגיה שכמותו לא חוותה. האבק קרא לאפשרות כזו "תסריט אימים", והממשלה כבר נערכת לקצוב את אספקת הגז לתעשייה קריטית בלבד ולחימום הבתים. ערים גדולות בגרמניה הודיעו על הקמת "מרכזי חירום" בחורף הקרוב, אליהם יוכלו מי שאינם יכולים להרשות לעצמם לחמם את בתיהם להתפנות. מחיר החימום אמור לזנק בקרוב גם לצרכנים בגרמניה, שעד כה חוו עלייה של כמה עשרות אחוזים בלבד במחיר. ערים גדולות כמו המבורג גם הודיעו כי אספקת המים החמים המרכזית תוקצב לשעות מסוימות, אם יהיה מחסור בגז. כרגע מאגרי הגז בגרמניה מלאים רק ב-60%, ואפילו לו היו מלאים לחלוטין, הדבר היה מספיק לחודשיים של צריכה בלבד.

האבק אמר בראיון כי הממשלה עובדת על שורת צעדים קונקרטיים לחורף הקרוב, כולל איסור לפנות מדירותיהם מי שלא יוכלו לשלם את השכירות בגלל עליות המחירים וצעדים אחרים שנועדו "למנוע התמרמרות ציבורית גורפת".