הצוללת | פודקאסט

החלה עונת הפיטורים בהייטק. מה יקרה עכשיו?

חברות ההייטק הישראליות נחלקות היום לשני סוגים: חברות שמפטרות עובדים ואלה שעוד יפטרו. רק בחמשת הימים הראשונים של יולי פוטרו קרוב ל-600 עובדים, קצב גבוה מאוד. במקביל, חברות גם עוצרות גיוסים וגם חלקן של המסיבות בוטל. למה זה קורה דווקא עכשיו והאם טפטופי הפיטורים יהפכו לסחף? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

"מיליון ישראלים בהייטק". עד לפני חודשים ספורים זה היה החזון של יאיר לפיד, אז שר החוץ והיום ראש ממשלת ישראל. המשמעות: פי שניים וחצי מועסקים בהייטק בהשוואה למספרם היום. אם נלך עוד כמה חודשים לאחור, הרי שישראלים רבים רצו לעזור ללפיד לממש את החזון הזה, ולעבוד בהייטק. המשכורות, ההנפקות וטעמי הגלידה במטבחון - הייטק היה המקום הנכון להיות בו.

לפני שנה בדיוק, זה גם נראה מאוד מאוד מבטיח. חברות טכנולוגיה ישראליות שנסחרו בניו-יורק גייסו יותר מ- 35 מיליארד דולר בהנפקות ומיזוגים. שיא של כל הזמנים. אבל מאז, רוב החברות האלה קרסו ביותר מ-50%.

כעת, קורה משהו הפוך בדיוק. משבר כלל עולמי, ופיטורים בהייטק, בישראל ובעולם. אלה פיטורים שמתרחשים לא רק בחברות עם סיכון גבוה, אלא גם בחדי הקרן, שכבת החברות הכי מצליחות. למשל ראינו פיטורים ממש באחרונה בחברות כמו ורביט, לייטריקס ואיטורו.

קוראים לזה: "אפקט חודש יולי". המגמה החלה ביוני, אז פוטרו יותר מ-800 עובדים בחברות טק ישראליות. כעת, חודש יולי -בתוך סך הכל 5 ימים - פוטרו כמעט 600 עובדים. אם הקצב הזה ימשיך, נגיע ליותר מ-2,300 עובדים מפוטרים בכל יולי. מספר כלל לא מבוטל. לאן הולכים מכאן? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".