קניונים | בלעדי

בגלל סכסוך על השבת, קניון ים המלח מועמד למכירה

הקניון, שנבנה ע"י היזם מוטי גרין, מוצע למכירה במחיר מינימום של 210 מיליון שקל •  מרגע סיום ההקמה, משפחת בן דוד לקחה על עצמה את ניהול הקניון וסגרה אותו בסופי שבוע ובחגים, ומכאן החלו חילוקי הדעות • גורם המעורה בפרטי הסכסוך: לקניון יש פוטנציאל אדיר, וסגירתו בימים אלה מהווה הפסד כספי משמעותי

קניון ים המלח / צילום: חני קרקובסקי
קניון ים המלח / צילום: חני קרקובסקי

חברת קניון ים המלח החליטה למכור את הקניון בגלל סכסוך בין הבעלים על הפעלתו בשבתות ובחגים. הקניון, שנבנה לפני מספר שנים על-ידי היזם מוטי גרין, המנכ"ל של ברקליס ישראל, מוצע למכירה במחיר מינימום העומד על 210 מיליון שקל. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי 60% מההכנסות של העסקים בים המלח הן בימי שבת ובחגים, וכי הקניון לא ממצה את הפוטנציאל שלו. 

קניון בים המלח: הימור מסחרי או בוננזת נדל"ן בהתהוות?

לפני מספר שנים בנתה חברת ברקליס הבריטית, המחזיקה בכמה נכסים מסחריים בישראל, את הקניון, כאשר היזם שהוביל את הפרויקט היה מוטי גרין, מנכ"ל החברה. לצורך כך הוקמה חברה ביחד עם משפחת בן דוד ומשפחת מירון - שתי משפחות ירושלמיות העוסקות בנדל"ן - כשותפות בהקמת הקניון וניהולו. החברה הייתה בשותפות מתחילת הדרך, וגרין היה היזם עד לסיום ההקמה.

בעליו של הקניון האמינו בהצלחתו, על אף שבשלבים מתקדמים לבנייתו היה קושי לאייש את כלל החללים שבו. גרין צוטט בראיון לגלובס ואמר בהקשר זה כי "חוזה זה דבר חשוב אבל לא קובע הצלחה של פרויקט. אם הפרויקט כושל, אז גם חוזה חתום לא יחזיק מעמד. השקענו הרבה מאוד בבדיקות עומק ומחקרים בפוטנציאל המסחרי של האזור, ואנחנו צופים שהקניון יהיה מקום ראשון בפדיון בארץ".

גרין הוסיף אז כי האומדן לפוטנציאל התקבל על בסיס השוואה שנעשתה בין ים המלח ואילת, שני מקומות מבוססי תיירות ומנותקים ממקומות אחרים. "לכן, דמי השכירות שלנו סבירים עם ציפייה אפילו להעלאה שלהם בהמשך. אנחנו מאמינים שהפדיון למ"ר יגיע ל-10,000 שקל למ"ר ולמעלה מזה. כבר כיום מבקרים בים המלח כ-2.7 מיליון איש בשנה, וזה עוד לפני הכפלת חדרי המלונות כפי שמתוכנן". 

"פוטנציאל אדיר"

אולם מרגע סיום ההקמה, משפחת בן דוד לקחה את הניהול וסגרה את הקניון בסופי שבוע ובחגים, ומכאן החלו חילוקי הדעות. גורם המעורה בפרטי הסכסוך מספר לגלובס כי הפוטנציאל העסקי באזור נמצא בשבתות ובחגים, וכי סגירת הקניון בימים אלה מהווה הפסד כספי משמעותי, כאשר ההערכות הן ש-60% מההכנסות של העסקים בים המלח הן בימים אלה.

עוד מוסיף אותו גורם כי "בשלב ההרצה הייתה אף קרן מהגדולות שהביעה עניין בקניון, וזה רק ממחיש את הפוטנציאל האדיר שיש לו. ים המלח נחשב למקום השלישי הכי מתויר בישראל אחרי ירושלים ותל אביב. ובניגוד לשאר האזורים הללו, בים המלח אין יותר מדי אטרקציות, כך שכל אוטובוס שעבר שם פרק נוסעים בקניון, אחרת אין להם לאן ללכת. העסקים שם מושתתים בעיקר על תיירות, כאשר כל תייר שלישי שנוחת בארץ עובר בים המלח, וזה כולל צליינים נוצרים שמבקרים את האזור ואת מסדה. נכון, הייתה פגיעה בהכנסות של הקניון בגלל הקורונה, אבל הקניון הוא הצלחה גרנדיוזית - אני בטוח שמחיר הסגירה שלו יחצה את רף ה-300 מיליון שקל". 

מטעם החברה נמסר בתגובה: "לאור חילוקי הדעות בין הבעלים בנוגע לפתיחה בסופי שבוע ובחגים, ולטובת הקניון והשוכרים, הוחלט להעמיד את הקניון למכירה".