יועז הנדל | ניתוח

חידת יועז הנדל: איך מצא את עצמו שר תקשורת פעלתן מחזר אחרי בית פוליטי?

שר התקשורת מסכם כמעט שנתיים בתפקיד ויכול לרשום לעצמו לא מעט הישגים, אך בכל הקשור למערכת הפוליטית, הנדל נכשל ביצירת החיבורים ובגיוס קהל תומכים • כעת, לאחר שסער וגנץ הותירו אותו מאחור, הוא ינסה לחבור לאיילת שקד ויכוון למנדטים של הימין הרך

איך יועז הנדל מצא את עצמו ללא בית פוליטי / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"
איך יועז הנדל מצא את עצמו ללא בית פוליטי / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"

שורשיה של מהפכת הסיבים, שהניע שר התקשורת יועז הנדל, נעוצים במתווה שגיבש בזמנו עד המדינה המרכזי בתיק 4,000 ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, יחד עם השר לשעבר נתניהו. המתווה, שנעצר עם פתיחת החקירות ב-2017, עבר שינויים קוסמטיים עם כניסתו של הנדל לתפקיד ויצא לדרך.

שר התקשורת הצליח איפה שכשלו קודמיו והניע את המתווה, אך לא פחות מכך הוא גם הצליח להפוך חיבורים בארון חשמל לאירוע פוליטי מרגש שלקחו בו חלק ראשי ערים, חברי כנסת, שרים ואפילו ראש ממשלה.

בהשוואה לשר תחבורה שצריך להמתין בין סלילת כביש לחנוכת מחלף, הנדל דילג בין אירועי סיבים בכל רחבי הארץ בתדירות גבוהה וייצר הדים פוליטיים לאירוע אפרורי למדי. אחת למספר שבועות התכבד השר להזמין לטקס כזה בבית אל, בצפון או במושב בדרום. מתנגדיו כינו אותו בזלזול "שר הסיבים" אך עבור הנדל מדובר במחמאה גדולה. ההיסטוריה בנושא הזה נרשמה על שמו כמי שחתם את המלאכה.

הנדל טיפל בטלפונים הכשרים, והכעיס את סער

שר התקשורת מסכם כמעט שנתיים בתפקיד כשהוא מסמן לא מעט הצלחות. את הקדנציה הראשונה במשרד, עוד בממשלת נתניהו, הנדל סיים כשגנץ פיטר אותו מתפקידו והוא עבר לתקווה חדשה של גדעון סער.

השבוע, במעין סגירת מעגל פוליטית, סער עבר לידיו של גנץ והשניים הותירו את הנדל מאחור בלי הזמנה להצטרף לאיחוד המרענן של המרכז-ימין לקראת הבחירות לכנסת ה-25. גנץ כועס על הנדל בגלל אותו סירוב שלו לאפשר הקמת ממשלה בתמיכת המשותפת. סער לא מחליף איתו כמעט מילה כבר חודשים בשל חילוקי דעות מצטברים.

הסיבות לנתק האחרון עם יו"ר מפלגתו עוברות דרך שני מוקדים: האחד פוליטי - הנדל סרב לפעול בהתאם להסכם ביניהם ולהתמזג לתוך תקווה חדשה במהלך השנה האחרונה, ורצה לשמור על עצמאות ניהולית. זו שהותירה אותו לבסוף בחוץ.

השני - מקצועי: הנדל העז לטפל בסוגיית הטלפונים הכשרים בזמן ששרים אחרים ברחו ממנה כמו מאש (מסיבות פוליטיות כמובן). זה הכעיס מאוד את סער שביקש לשמור על יחסים טובים עם הסיעות החרדיות. בתחילת חודש אוגוסט הניוד במספרים הכשרים יתאפשר בזכות אותה התעקשות של הנדל, שגם כפתה עליו בידוד פוליטי.

בסופו של דבר, בכל הקשור למלאכת הרכבת הממשלה הבאה, הנדל נושא על גבו משקולת של וטו חרדי, ולא מן הנמנע שזו אחת הסיבות לכך שסער העדיף להשאיר אותו בחוץ. כחול לבן-תקווה חדשה יוכלו לצאת לדרך כשהם מתבשמים כרגע מהאפשרות להקים את הממשלה הבאה עם החרדים או לפחות בגמישות שתאפשר להם להגיד כן לחיבור כזה.

ומה לגבי הנדל עצמו? למרות שנותר מאחור, הוא אכן צבר רשימת הישגים מרשימים במשרדו - מקידום מתווה הסיבים וביטול החיוב לפיצול בין ספק לתשתית (הסוגיות עליהן בין היתר נתניהו, פילבר ואלוביץ’ מעידים בימים אלו בבית המשפט באופן פרדוקסלי), דרך קידום הפרטת הדואר ועד הרפורמה בטלפונים הכשרים.

עם זאת, במערכת הפוליטית הוא נכשל ביצירת החיבורים הנדרשים ובגיוס קהל תומכים. בתוך חמש מערכות בחירות, הנדל שהחל את דרכו עם בוגי יעלון, עבר לעמוד בראש מפלגת דרך ארץ שהקים עם שותפו הפוליטי צביקה האוזר כדי להתנייד בקלות בתוך המערכת הפוליטית, דילג לשותפות עם כחול לבן ולאחר מכן לתקווה חדשה, וכעת מחפש בית פוליטי חדש באמצעות שיחות עם איילת שקד.

מנסה לתרגם את הביצועים למנדטים

במערכת הפוליטית טוענים כי הנדל הצליח בתפקידו למרות שלא ידע לייצר את החיבורים הנדרשים בכנסת. אולם מה שחיפה על המחסור בכישוריו הפוליטיים היה המינוי המוצלח של מנכ"לית משרדו לירן אבישר בן חורין. בממשלה ובעולם התקשורת חילקו השבוע מחמאות לבן חורין וטענו כי היא ידעה להוביל את האג’נדה של השר במשרד לעולם הביצועי.

כך עברו רפורמות גדולות הכוללות, בין היתר, את קידום הפרטת הדואר, שהיה ברבות השנים מכשיר למינויים פוליטיים שפוליטיקאים נמנעו מלגעת בו. ההחלטות שהתקבלו שינו את שוק התקשורת מקצה לקצה, פתרו עיוותים בשוק והפחיתו את תעריפי בזק.

אך היו גם סוגיות שעלו על שולחנו של שר התקשורת ונתקעו. ביו היתר, פלטפורמת השידורים החדשה של קשת ו-RGE שנתקעה לתקופה ממושכת מבלי שהשר נקט בצעדים שיאפשרו לה לקום, או לפחות להתניע את התהליך. הנדל גם הקים את ועדת פולקמן ופעל להסדיר את שוק השידורים, אך התוכניות לא ירדו לביצוע וכך גם התוכנית לסגירת גלי צה"ל שנעלמה כלעומת שבאה לפני שנה.

בשלב הזה ינסה השר הנדל לתרגם את הביצועיסטיות למנדטים. בסביבתו טוענים כי הוא מחזיק לבדו בשניים וחצי מנדטים. בתקווה חדשה טוענים לעומת זאת כי סקרים פנימיים שערכו מגלים כי אין בו ערך אלקטורלי. בסביבת הנדל מסבירים את הפער בכך שהחיבור עם סער העיב על היתרונות של שר התקשורת.

כעת, הוא מכוון בעיקר למנדטים של הימין הרך - ציונות דתית מתונה, בין חיילי קרבי עם כיפה למתנדבי השומר החדש - בתקווה שבחיבור עם איילת שקד יבוא הערך האלקטורלי המתון אף הוא לידי ביטוי.