יוקר המחיה | בלעדי

גל ההתייקרויות לא עוצר: חשבון המים יקפוץ ב-5%, ומחיר החשמל יזנק שוב בחורף

תעריפי החשמל צפויים לזנק באוגוסט, אבל הם לא לבד, וזו גם לא העלייה האחרונה שצפויה במחירים • בינואר הקרוב תעריף המים ישלים קפיצה של כ-6% בתוך חצי שנה, ומחיר החשמל צפוי לעלות בפעימה נוספת של כ-8%

חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאורך השנים התרגלנו לשבירת שיאי צריכת חשמל בישראל החמה בחודשי אוגוסט. אבל בקיץ הנוכחי, מי שיבקש לצנן את הבית עם מזגן יגלה זינוק גבוה מהרגיל בחשבון החשמל. זאת בעקבות העלייה הצפויה של 9.6% בתעריפי החשמל, בהתאם להחלטת רשות החשמל שפורסמה לשימוע ביום שני האחרון.

הקפיצה במחיר החשמל היא רק הספתח לגל הקרוב של ההתייקרויות במשק הישראלי. מחיר החשמל, כמו גם מחירי הדלקים המאמירים, משפיע באופן ישיר ועקיף על תשומות הייצור של שלל מוצרים ושירותים. למשל, כשהחשמל מתייקר, גם המים מתייקרים, וכשהמים מתייקרים, גם הפירות והירקות מתייקרים.

תעריפי המים מתעדכנים פעמיים בשנה, והעדכון הבא צפוי ב-1 בינואר. לפי הערכות ראשוניות, המים יתייקרו בכמעט 5% בעקבות עליית מחיר החשמל, זאת אחרי שבתחילת החודש הנוכחי כבר טיפס תעריף המים ב-1.4%. בשל רצף העליות ישלם הצרכן הישראלי בריבית דריבית. המשמעות תהיה התייקרות המים של כ-6% בתוך חצי שנה, מיוני 2022 ועד ינואר 2023.

משק המים, כמו משק החשמל, מתנהל בשוק סגור שהתעריפים שבו נקבעים לפי עלויות והוצאות. חברת המים הממשלתית מקורות היא צרכנית החשמל הגדולה ביותר בישראל, שאחראית לבדה על 4-5% מהביקושים. גם מתקני ההתפלה ותאגידי המים הם צרכני חשמל כבדים. ביחד הם מהווים 60% מהתמחור שנקבע על ידי רשות המים.

החשמל יקפוץ שוב בחורף

החדשות הרעות עוד יותר הן שהחשמל צפוי להוסיף ולהתייקר בחורף הקרוב. ההתייקרות הנוכחית שקבעה רשות החשמל מתמחרת רק כמחצית מעליית תשומות ייצור החשמל, שנגרמו בעיקר על ידי המלחמה באוקראינה. כיום משק האנרגיה המקומי נהנה מהגז המוזרם אליו מהאסדות שלחופי ישראל, אבל כרבע מייצור החשמל בארץ מבוסס עדיין על תחנות כוח פחמיות. מחירי הפחם בעולם כמעט שהוכפלו בחצי השנה האחרונה, מכ-200 דולר לטון לכ-400 דולר לטון.

לו רשות החשמל הייתה מתמחרת את התעריף החדש אך ורק לפי הנוסחה הקרה שברשותה, הקפיצה במחיר לצרכן הייתה מגיעה עד לשיעור של 17%-18%. העובדה שהסתפקו בהתייקרות של 9.6% היא ככל הנראה רק הפעימה הראשונה. היתרה צפויה להתגלגל לצרכן בתחילת 2023. כלומר, לפי המצב הנוכחי, בעוד חצי שנה מחיר החשמל יעלה שוב, בשיעור שיכול להגיע לכ-7%-8% נוספים.

את ההתייקרות עשויה למתן המשך מגמת המעבר של ישראל לשימוש בגז טבעי על חשבון הפחם, אבל תמורות נוספות במלחמת רוסיה-אוקראינה עלולות למשוך את המחירים כלפי מעלה.