הפתרון של איסתא לשימור כוח-האדם: לחלק אופציות לעובדים

"עבור איסתא מדובר במהלך ראשון מסוגו", מסביר לגלובס מי שמונה השבוע לתפקיד המשנה למנכ"ל, נבו גל • העובדים שיקבלו אופציות כוללים את אלה שהוותק שלהם הוא לפחות חצי שנה, ומי שעבדו שנתיים לאורך ארבע השנים האחרונות • אירועים ומינויים

נבו גל, משנה למנכ''ל איסתא. ''המהלך יאפשר לגייס טאלנטים מבחוץ'' / צילום: יח''צ איסתא
נבו גל, משנה למנכ''ל איסתא. ''המהלך יאפשר לגייס טאלנטים מבחוץ'' / צילום: יח''צ איסתא

המחסור בכוח-אדם בעולמות התיירות מוביל ליצירתיות שמטרתה לשמר עובדים ולגייס חדשים. לאחרונה דווח כי ברשות שדות התעופה הקצו 30 מיליון שקל לטובת מענקים לעובדים חדשים ובונוסים למתמידים. באיסתא בחרו בדרך יצירתית, שבמסגרתה החברה תחלק אופציות לכ-350 מעובדי הקבוצה, המשתייכים גם לאיסתא נדל"ן ולאמריקן אקספרס ביזנס טרוול.

"עבור איסתא מדובר במהלך ראשון מסוגו", מסביר לגלובס מי שמונה השבוע לתפקיד המשנה למנכ"ל, נבו גל (בנו של אחישי גל מנכ"ל ומבעלי הקבוצה) - שאגב ויתר על האופציות שהוקצו לו במסגרת החלוקה האמורה. "קיבלנו השראה ממהלכים שעשו חברות מסורתיות כמו ישראכרט או מיטב, בנוגע לשקיפות של המהלך ולמטרה שלו".

העובדים שיקבלו אופציות כוללים את אלה שהוותק שלהם הוא לפחות חצי שנה, ומי שעבדו שנתיים לאורך ארבע השנים האחרונות (מתוך הנחה שרבים שהו בחל"ת ממושך בתקופת משבר הקורונה).

גל מונה שלוש סיבות למהלך: "ראשית, להודות לעובדי החברה שהיו אתנו, וליוו אותנו באחד המשברים הגדולים בתולדות הענף. שנית, המהלך יגדיל את היכולת שלנו לשימור עובדים, כשאנחנו מבינים את החשיבות של כוח-אדם איכותי. ושלישית, נוכל להגדיל את גיוס טאלנטים מבחוץ, במטרה להתפתח, לצמוח ולממש את התוכניות שלנו". לדברי גל, אופציות נוספות "הושארו בצד" לעובדים שעוד יגויסו.

תקופת ההבשלה לאופציות נקבעה על שלוש שנים, כשהזכות למימוש תתאפשר בתום שנה מיום קבלתן, דרך רכישת המניות ואחזקתן או דרך מימוש רכיב ההטבה - כלומר הפער שצברה המניה במידה שהיא עלתה.

באיסתא מנמקים כי "במקרים רבים, אחזקת אופציות בחברה חזקה ומתפתחת שווה הרבה יותר מבונוס או העלאת שכר, ומייצרת לכולם אינטרס אחד משותף - הצלחת הקבוצה".

בתוך כך לאחרונה שונה מבנה הבעלות על קבוצת איסתא, כששיעור האחזקות של התאחדות הסטודנטים ירדו מ-21.5% ל-5.3%, אחרי שמכרו את מניותיהם לשוק המוסדי בתמורה לכ-200 מיליון שקל. מבנה הבעלות כיום הוא 36.17% חברות בשוק המוסדי (בעיקר הפניקס ומור קופות גמל), ב-25.65% מחזיק הציבור וב-38.18% מחזיקים בעלי עניין. מתוך זה, חלקו של אחישי גל עומד על 31.6% מהמניות. שוויה של איסתא, הנסחרת בבורסה בת"א, עומד על כ-1.46 מיליארד שקל.

מיכל רז-חיימוביץ'

לא לפספס את האוטובוס

בעיות התחבורה הציבורית בישראל הן רבות ומגוונות, ולעתים רבות נובעות מחוסר תכנון או מתכנון לקוי. אל מול פרויקטים כגון הרכבת הקלה בתל אביב, התכנון המחדש של רשת קווי האוטובוסים, הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית והקמת מרכזי תחבורה חדשים, מורגש המחסור בכוח-אדם מקצועי שידאג לתפעול נכון של התחום.

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
 התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

כעת מנסה תוכנית חדשה לפתור את הבעיה הזו מהשורש: המכון לחקר התחבורה והיחידה ללימודי המשך בטכניון, בשיתוף עם משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי איילון, מציעים קורס הכשרה חדש ייעודי לתכנון תחבורה ציבורית.

התוכנית, שאורכת 12 חודשים (כולל סמסטר קיץ), תעסוק בין היתר במדיניות תקצוב, איסוף וניתוח מידע, תכנון אסטרטגי של מערכת תחבורה ציבורית, תכנון מפורט של קווי שירות, שילוב טכנולוגיות מתקדמות ועוד. היא מיועדת לבעלי תואר ראשון בתחומי הנדסה אזרחית או תחבורתית, תכנון ערים, אדריכלות, מדעי החברה ומדעים מדויקים, שיש להם ניסיון תעסוקתי בתחום תכנון תחבורה ציבורית או תחום משיק. למעשה, היא פונה למועמדים שמגיעים מתפקידים במשרדי ממשלה, מנהל התכנון, רשויות מקומיות ואזוריות, משרדי תכנון תנועה ובינוי ערים, חברות פרטיות וחברות תכנון תחבורה ציבורית.

את התוכנית יעבירו חברי סגל מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, ומהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, ומרצים מהתעשייה, והיא תנוהל אקדמית על ידי פרופ' תומר טולדו מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון.

לדברי מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן, "התוכנית מהווה מכפיל כוח משמעותי לקידום פרויקטים שאנו מובילים, לרבות הכנת התוכנית האסטרטגית לפיתוח רשת האוטובוסים בישראל. הקורס ישמש כקטליזטור חיוני לשיפור מערך התחבורה הציבורית, לרווחת משתמשי הדרך".

מודל המשיכה של בוקינג

באמצעות פיות, דרקונים ואגדות הדגים לאחרונה דימה גולדנברג, האחראי על למידת מכונה בבוקינג, כיצד שימוש נבון בדאטה יכול לייצר מהלכים שיווקיים אפקטיביים, ולחלק הטבות לקוחות מבלי לבזבז כסף.

1.*מימין :  רחלי אלעד- צרטנר, דן ריזל, ,עידן חלפון, לאה כהן המאירי, אלון מי-רז, דימה גולדנברג, אל''מ טלי כספי, דורין וויספלנר, אסף בר / צילום: ניב קנטור
 1.*מימין : רחלי אלעד- צרטנר, דן ריזל, ,עידן חלפון, לאה כהן המאירי, אלון מי-רז, דימה גולדנברג, אל''מ טלי כספי, דורין וויספלנר, אסף בר / צילום: ניב קנטור

כך, למשל, בימי הקורונה החליטו בבוקינג להעניק הסעה למלון לתיירים, אך מכיוון שלא יכלו לעשות זאת עבור כלל הלקוחות, חוקרי הדאטה של החברה ביצעו ניתוחי עומק שאפשרו למצוא את הלקוחות שייצאו לחופשה רק אם תסופק להם הסעה. תמריץ ההסעות התמקד בקהל הזה, ועל ידי כך הרוויחה החברה עסקאות נוספות באחת התקופות הקשות לענף התיירות והתעופה.

גולדברג הציג את הדברים במסגרת כנס דאטהת'ון 2022, שקיימה חברת איטרניטי מקבוצת אמן בהשתתפות מאות בכירים משוק הדאטה. הכנס כלל תחרות שבה עלו בזה אחר זה שבעה דוברים לשבע דקות הרצאה, והציגו רעיון או מהלך מעורר השראה שהארגון שלהם מבצע בעולם הנתונים.

גולדברג היה זה שזכה במקום הראשון, ולצדו השתתפו גם אל"מ טלי כספי, מפקדת יחידת שחר (בית התוכנה של מערכות מידע, דאטה ודיגיטל בצה"ל) שהציגה את מודל P, המבוסס על טכנולוגיות ביג דאטה ובינה מלאכותית, שנועד לאתר מועמדים למסלולי פיקוד; וכן אלון מי רז מבנק הפועלים, עידן חלפון ראש חטיבת הדאטה ברפאל, דן ריזל מדען נתונים וחוקר בכללית חדשנות, רחלי אלעד-צרטנר ראש תחום דאטה ו-BI במקס, ודורין וויספלנר מנהלת קבוצת אנליטיקס ב-WIX.

"הדאטהת'ון סיפק למאות המשתתפים טעימה קטנה כיצד ניתן להפיק מנתונים ערכים משמעותיים ויצירתיים עבור הסקטור העסקי, הביטחוני והממשלתי", מסכם אסף בר מנכ"ל איטרניטי.

חדשות טובות

צפרא כץ, מנכ"לית אורקל העולמית, קיבלה השבוע בשם תאגיד אורקל את פרס אוקראינה לשלום מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי. הפרס ניתן בשם העם האוקראיני, כהוקרת תודה על התמיכה שהעניקו להם אורקל ועובדיה.

ממשלת אוקראינה ציינה כי אורקל הפסיקה את פעילויותיה עם רוסיה, עזרה להעביר נתונים קריטיים למקום בטוח ואף יצרה גיבוי לנתונים. בהתאם לדיווח, שווי השירותים שהחברה סיפקה ללא תשלום הוא יותר מ-3 מיליון דולר.

לפני חודשים אחדים סיפרה כץ כי "יש לנו עובדים שחיים במשרדים בלבוב ובאודיסאה. לא יכולתי לעזוב את זה, ולתת למישהו אחר לטפל בעניין. הרגשתי שאני צריכה לטפל בזה באופן אישי. העצה שלי תמיד היא כשאתם רואים שמשהו צריך להיעשות, תעשו אותו".