הצוללת | פודקאסט

מה קרה לבית המשפט העליון בארה"ב, ולאן הוא צעד מכאן?

לצד פסיקת ההפלות הדרמטית, בית המשפט העליון בארה"ב העביר בשבועות האחרונים החלטות נוספות, ובהן הקלה בנשיאת נשק והגבלת המאבק במשבר האקלים • פרופ' אודי זומר מסביר מי הניע ומימן את התהליך, למה זה קורה דווקא עכשיו, והאם זו רק ההתחלה • כך תוכננה ואורגנה המהפכה השמרנית בעליון במשך עשרות שנים • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

הפלה כבר אינה זכות חוקתית, קל יותר לשאת נשק בציבור, ההפרדה בין דת ומדינה טושטשה, ואפילו במשבר האקלים יהיה קשה יותר להילחם. אחרי עונת הדיונים האחרונה של בית המשפט העליון בארה"ב, שננעלה בחודש שעבר, אי אפשר לטעות. בית המשפט עבר מהפכה ומוביל היום אג'נדה שמרנית, או רפובליקנית, מובהקת - והיא עשויה לשנות את פניה של אמריקה.

פרופ' אודי זומר מבית הספר למדע המדינה והמרכז לחקר ארה"ב בשיתוף פולברייט באוניברסיטת תל אביב, מציע לראות את ההתפתחויות האחרונות כחלק מתנועת מטוטלת היסטורית, תגובת נגד שמרנית מאורגנת וממומנת היטב, שהתגבשה במשך עשורים, ועכשיו הגיעה לשיאה. הבעיה, מסביר זומר בראיון ל"גלובס", היא שבית המשפט העליון מוצא את עצמו מנותק מהציבור האמריקאי, וגם מהאתגרים הגדולים שניצבים בפני ארה"ב, והאנושות כולה, במאה ה-21. וההשלכות, הוא אומר, יורגשו היטב הרחק מגבולות ארה"ב.

עד כמה המושב הזה של בית המשפט העליון בארצות הברית אכן היה דרמטי?
"אכן דרמטי, וכמו כל דבר דרמטי בשנים האחרונות, אפשר לקשר אותו לנשיאות של דונלד טראמפ. על אדי הדלק האחרונים של כהונתו הוא ממנה את השופטת איימי קוני בארט במקום השופטת רות ביידר גינסבורג, ומשלים בכך מינוי של שלושה שופטים מתוך תשעה שיושבים בעליון. בכך הוא קיים את הבטחת הבחירות שלו מ-2016 לשנות את ביהמ"ש, וגולת הכותרת היא ביטול פסק הדין רו נגד ווייד, שקבע שלנשים יש זכות חוקתית להפלה.

"בעונת הדיונים הנוכחית 74% מהחלטות העליון הן שמרניות, וזה הנתון הגבוה מתחילת המאה ה-20. טראמפ קיים את הבטחתו ובגדול".