הדינמיקה של רכישת איירון סורס: "ברגע שמניה יורדת ב-70% נוצר לחץ ויותר קל לעשות עסקאות"

הסכם המיזוג של חברת הטכנולוגיה לאחר קריסת המניה, מהווה להערכת רו"ח גיא פרמינגר רק סנונית ראשונה בדרך לעוד הרבה מאוד עסקאות מיזוגים ורכישות: "עד עכשיו, השוויים היו מאוד גבוהים וחברות נמנעו מלעשות עסקאות, גם בגלל אגו. עם הירידה בשוויים, יש לחברות אינטרס לא לתת למשקיעים שלהן להפסיד"

הנפקת איירון סורס בניו יורק / צילום: צילום מסך יו טיוב
הנפקת איירון סורס בניו יורק / צילום: צילום מסך יו טיוב

עסקת המיזוג של חברת הטכנולוגיה הישראלית איירון סורס עם החברה האמריקאית יוניטי הוכרזה ביום רביעי ונקבה בשווי של 4.4 מיליארד דולר לאיירון סורס. מדובר בעסקת מיזוג במניות, שבעת הדיווח שיקפה פרמיה של 74% על המחיר הממוצע של מניית איירון סורס ב-30 הימים האחרונים.

עם זאת, מניית יוניטי הגיבה לדיווח על המיזוג בירידה של 17.5% במסחר בניו יורק, מה שהפחית את מחיר המניה של איירון סורס בעסקה ל-3.57 דולר, המשקף לה שווי שוק של כ-3.6 מיליארד דולר.

עדיין מדובר על פרמיה ביחס לשווי החברה לפני ההודעה על המיזוג (2.3 מיליארד דולר), אך בכל מקרה זהו שווי נמוך בכמעט 70% מזה שלפיו התמזגה איירון סורס לחברת SPAC רק לפני שנה, 11.1 מיליארד דולר. מניית איירון סורס עלתה ביום רביעי ב-47% למחיר של 3.28 דולר.

איירון סורס פיתחה פלטפורמה שמיועדת למפתחי משחקים ואפליקציות למובייל, ובין היתר נותנת למפתחים האלה כלי פרסום, אנליטיקה, שירות ועוד. יוניטי שלתוכה היא מתמזגת פיתחה סביבת תוכנה תלת ממדית ליצירת משחקי מחשב. המיזוג נועד לסייע לשתיים למקסם את ההכנסות מלקוחותיהן - חברות המפתחות משחקי וידיאו למחשב ולמכשירי מובייל. 

מעבר לכך, איירון סורס  היא אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות הרבות שהגיעו לשוק הציבורי בוול סטריט ב-2021, ואיבדו מאז אחוזים ניכרים מהשווי הנדיב שקיבלו. זאת על רקע השינויים בתנאי השוק - החששות מאינפלציה ולאחר מכן העלאות ריבית וחששות ממיתון, המלחמה באוקראינה והמשך הקשיים בשרשרת האספקה העולמית. כל אלה השפיעו לרעה על מניות הצמיחה, כשמשקיעים העדיפו על פניהן מניות ערך.

להערכת רו"ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC ישראל, צפויות עוד הרבה מאוד עסקאות מיזוגים ורכישות בזמן הקרוב: "יש לכך כמה סיבות עיקריות. עד עכשיו השוויים היו מאוד גבוהים וחברות נמנעו מלעשות עסקאות. עם הירידה בשוויים, יש לחברות אינטרס לא לתת למשקיעים שלהן להפסיד - לא לעשות 'דאון ראונד' (גיוס בשווי נמוך יותר מגיוס קודם, ש.ח.ו), ובחברות ציבוריות יכול להיות גם לחץ מצד קרנות ומשקיעים אקטיביסטיים.

"נראה את זה גם בחברות שלכאורה אין בהן בעיית מזומן כי הן גייסו הרבה כסף, אבל שהשווי שלהן צנח כי קודם הן חשבו שיגיעו לצמיחה מסוימת, ובשוק שהשתנה מאוד זה יהיה יותר קשה להשיג".

לדברי פרמינגר, הרבה פעמים מדובר בעסקאות שהיו טובות ברמה העסקית לחברות עוד קודם, אך לא קרו לפני כן בגלל אגו. "ברגע שהמניה יורדת 60%-70% ויש לחץ, זה נותן מכה קלה באגו ויותר קל לעשות עסקאות. אני מעריך שנראה הרבה עסקאות שבהן חברה גדולה רוכשת חברה קטנה כדי לצמוח, והרבה מאוד קרנות פרייבט אקוויטי וקרנות גידור שיושבות על הרבה כסף, והמחירים שנחתכו מייצרים להן יותר אפשרויות".

רו''ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC Israel / צילום: אלי דסה
 רו''ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה ב-PwC Israel / צילום: אלי דסה

הוא מציין שבמקרים רבים, קרנות פרייבט אקוויטי קונות חברה, ואז באמצעותה מבצעים רכישות נוספות של חברות מתחרות או משלימות. תופעה דומה הוא מצפה לראות כעת גם מכיוון קרנות הון סיכון, שיוכלו לרכוש באמצעות חברות פורטפוליו שלהן עוד חברות.

נראה יותר עסקאות במניות לעומת עסקאות מזומן?
פרמינגר: "אני לא חושב שהמספרים מראים את זה, אבל כן, כי עסקאות במניות לא גורמות לדאון ראונד. הן נותנות לחברה שווי שהוא יחסי למשהו אחר, זה לא שמכניסים כסף ומדללים. ולמשקיע שראה ירידה חדה במניה, זה נותן נייר חדש עם פוטנציאל גבוה".

"הלחץ של המשקיעים יותר משפיע מאם החברה רווחית או לא" 

מי בין החברות הישראליות היא יעד לרכישה היום?
"לדעתי כמעט כל חברה, בטח אלה שירדו 60%-70%, ויש את אלה שנסחרות בארץ או בארה"ב פחות או יותר בשווי המזומנים שלהן. צריך להפריד בין שני מקרים: במקרה הראשון, יש חברות שיהיה להן קשה מאוד לגייס, ואם יגייסו זה יהיה בדילול מאוד גבוה - אלה חברות שיכולות להפוך לשלד בורסאי תוך זמן לא ארוך. בחברות כאלה, יש פיתוי גדול שחברה מהתחום, או לאו דווקא מהתחום, תגיד 'הגעתם לסוף הדרך, בואו נעשה עסקת החלפת מניות, אנחנו נחזיק 80% ואתם 20%'.

"יש לא מעט חברות ישראליות כאלה, בעיקר בתחום מדעי החיים אבל גם חברות טכנולוגיה, עם הערת 'עסק חי' או קרוב לזה. גם אלה שיש להן כסף ליותר משנה, לפעמים הן חצי זומביות.

"סוג שני של חברות הוא מה שראינו בעסקאות האחרונות: חברות טובות מאוד אבל שמבינות שבעסקה אפשר ליצור '1 ועוד 1 שווה 5'. אגב, נראה גם חברות פרטיות שיתקשו לגייס, שייכנסו לחברות שהן שלדים או קרוב לשלדים - בקנדה, בישראל ובארה"ב. בקנדה זה כבר קורה".

למה שלא יתמזגו לאחת מחברות ה-SPAC שגייסו בשנתיים האחרונות, והזמן שלהן למציאת מיזוג אוזל?
"ל-SPAC יש היום קונוטציה מאוד שלילית וה-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) לא מקלה על העניין. אבל הבעלים של חברות SPAC לא מוותרים על עסקאות, ואני מניח שמבין מאות חברות שצריכות להשלים מיזוגים בחודשים הקרובים, חלקן יצליחו".

 
  

איירון סורס אמנם רווחית אבל יש הרבה חברות שהגיעו לבורסה ואינן רווחיות. זה משפיע על המוטיבציה למיזוג?
"זה מאוד תלוי בחברה - איך המשקיעים רואים את המצב, כמה כסף יש, כמה חושבים שימשיכו לצמוח לבד. ברור שמי שמרוויח מרגיש יותר חזק, ומי שלא - דואג. אבל זה רק וקטור אחד. הלחץ של המשקיעים, בעיקר של קרנות גדולות או אקטיביסטיות, יותר משפיע מאשר אם החברה רווחית או לא".

"תמורה במניות מבטיחה מחויבות של העובדים והיזמים"

גם עו"ד ענבל פרלשטיין, שותפה במחלקה הבינלאומית במשרד פרל כהן, מעריכה שיהיו יותר עסקאות מיזוגים בזמן הקרוב. "נפילת המחירים מאפשרת לחברות שמחפשות רכישות אסטרטגיות לנצל את המצב ולרכוש חברות בשווי נמוך. חברות היעד גם הן נהנות ממיזוג, בשל היציבות שהוא מייצר במצב של שוק תנודתי".

להערכתה, מספר המיזוגים במניות יעלה, משום שבמצב השוק הנוכחי, "כשהמזומן לא נזיל והמשקיעים לא ממהרים להשקיע, רוב החברות שומרות על הקופה. בנוסף, תמורה במניות מבטיחה לחברות הרוכשות מחויבות ארוכת טווח של העובדים והיזמים בחברת המטרה, שכן הצלחתם תלויה כעת בהצלחת המיזוג".