"יש גם בעלי דירה מסוג אחר": המשכירים שהחליטו לא להעלות את דמי השכירות

לצד הרבה סיפורים על עליות דרמטיות בשכר הדירה, יש גם בעלי דירה שבאים לקראת השוכרים ונמנעים מלהעלות את שכר הדירה, או שמעלים את שכר הדירה בסכום סמלי בלבד • אילנה, בעלת דירת שני חדרים ברחוב מבוקש בגבעתיים, משכירה אותה תמורת 3,200 שקל: "אני ממש סולדת מהגרידיות של בעלי הבתים שמתפרעים עם שכר הדירה. זה מכוער בעיניי"

לא כל בעלי הדירות מעלים את המחירים / צילום: Shutterstock
לא כל בעלי הדירות מעלים את המחירים / צילום: Shutterstock

יונתן (שם בדוי), בן 24, מתגורר בתל אביב. הוא עבר לעיר בעיצומה של הקורונה, כששוכרים רבים עזבו את דירותיהם השכורות וחזרו להורים. אף שמחירי השכירות בעיר לא ירדו אז דרמטית, היצע הדירות היה גדול, ובעלי דירות רבים באו לקראת השוכרים, ולו בכדי שדירתם לא תעמוד ריקה. "עברתי בתקופה הכי נוחה לעבור דירה", אומר יונתן.

הוא מתגורר עם שותפה בדירת שלושה חדרים שעליה הם משלמים 7,000 שקל. "כשנכנסנו, לפני שנה", הוא מספר, "הרגשנו שזה מעט יקר". בספטמבר הקרוב החוזה מסתיים, ומאחר שהשותפה החליטה לעזוב את תל אביב, יונתן התקשר לבעל הדירה בכדי לדעת למה לצפות. "התקשרתי לשאול אותו אם אנחנו מדברים על אותם תנאים", הוא מספר. "ציפיתי לאיזו העלאה, ולא ידעתי אם אצליח לשרוד אותה". להפתעתו, בעל הדירה הודיע לו שהוא מתכוון להשאיר את שכר הדירה בעינו.

בגלל המדד והאינפלציה: גם המפלט של השוכרים מתייקר 

בתקשורת נשמעים לאחרונה סיפורים על עליות דרמטיות בשכר הדירה. סגנית ראש עיריית תל אביב ציפי ברנד אף פרסמה באחרונה פוסט בפייסבוק,שבו סיפרה כי היא מוצפת בפניות מצד שוכרים, "שבעלי הדירות שלהם מנצלים את המצב ומקפיצים את מחיר השכירות באלפי שקלים, מהרגע להרגע".

המשכירים שמעלים את השכירות בסכום סמלי בלבד

אבל בצד הרבה סיפורים על עליות, יש גם בעלי דירה שבאים לקראת השוכרים, ונמנעים מלהעלות את שכר הדירה, כמו במקרה של יונתן, או שמעלים את שכר הדירה בסכום סמלי בלבד.

סיגל, אם חד הורית, מתגוררת עם בנה בן השבע בדירה בצפון תל אביב בשכירות. מדובר בדירת 3 חדרים של 70 מ"ר, ולפי החוזה אותו חידשה באחרונה, היא משלמת 5,800 שקל לחודש. "בקלות אפשר היה לקבל על הדירה הזו 7,000 שקל, אולי אפילו 8,000 שקל לחודש, אבל למזלי יש לי בעלת בית נוחה, והיא יודעת שאני דיירת מאוד נוחה", היא מסבירה.

את מרגישה איזו מחויבות, למשל, לא להטריד אותה יותר מדי בעניינים, או לקחת חלק מהתיקונים על עצמך?
"לגמרי, חד וחלק. אני משתדלת לפתור דברים בעצמי ולהטריד אותה כמה שפחות, רק כשיש הוצאה גדולה או כשממש אין ברירה".

סיגל מספרת על דירה שהתפנתה לאחרונה בסביבתה, עם נתונים טובים יותר (חניה, למשל), תמורת 6,500 שקל - מחיר נמוך יחסית לנתוני הדירה. "הבנתי שהיו המון מעוניינים, בהם הרבה עובדי הייטק. בעלי הבית ממש השאירו רשימה של נתונים שהשוכרים הפוטנציאליים התבקשו למלא. בסופו של דבר הם השכירו את הדירה לבחורה שהיא אם יחידנית ועובדת בתחום הרבה פחות רווחי מאשר הייטק. ברור שנוח להשכיר למישהו מההייטק, שיש לו משכורת גבוהה ובטוחה - למרות שהיום כבר פחות - אבל למרות זאת הם בחרו להשכיר לאם יחידנית".

"אני סולדת מהגרידיות של בעלי דירות"

אילנה, בעלת דירה ברחוב מבוקש בגבעתיים, משכירה את דירת שני החדרים בבעלותה תמורת 3,200 שקל. גם היא יודעת שהמחיר נמוך משמעותית מהסטנדרט באזור, ואם הדיירת הנוכחית תעזוב, היא תנקוב בשכר דירה ריאלי, אך כל עוד היא נשארת, אומרת אילנה, לא נעים לה להעלות את שכר הדירה. היא יודעת שמדי חודש היא מפסידה כמה מאות שקלים, מה עוד שבתקופת השכירות של הדיירת היו הוצאות על הדירה: מזגן חדש, למינציה בחדר שינה. "היא דיירת כל כך טובה, בחורה מקסימה, ולמרות שהיא לא נזקקת אני מרגישה לא נוח להעלות לה את שכר הדירה בסכום משמעותי. אני מאוד מחבבת אותה, ואני ממש סולדת מהגרידיות של בעלי הבתים שמתפרעים עם שכר הדירה. זה מכוער בעיניי".

אורית (שם בדוי) משכירה דירה בת שני חדרים מרווחת, בת 60 מ"ר, בנחלת בנימין, לבני זוג המתגוררים בה כבר כמה שנים. בקורונה, היא מספרת, היא הפחיתה ביוזמתה את שכר הדירה, מ־5,000 שקל ל־4,800. כשחודש החוזה בשנה שעברה, השאירה את המחיר בעינו, והשוכרים שמחו מאוד והודו לה. לקראת חידוש החוזה, בסוף השנה, היא עדיין לא יודעת אם השוכרים יישארו או יעזבו. אם יעזבו, היא תציע את הדירה במחיר השכירות הריאלי שלה, אך אם הם יישארו, היא אומרת, בכוונתה לחזור למחיר המקורי, של 5,000 שקל. "אני יודעת שזו דירה של 6,000 שקל פלוס", היא אומרת, "אבל הם דיירים טובים. בעבר היה לי דייר שלא הסתדר עם השכנים, וזה הטריד אותי. זה לא כלכלי, אבל השקט הזה שווה לי".