אלטשולר שחם מציג: הבחירה באנרגיה ירוקה לא השתלמה, וגם לא המעבר מסין לארה"ב. כך נמחקו כל רווחי 2021

החוסכים בבית ההשקעות הגדול בישראל ספגו בששת החודשים הראשונים של השנה הפסדים כבדים של עד 20% - גרוע בהרבה מהמתחרים, ואלה הסיבות • חצי שנה קשה גם למתחרים • הטובות יותר: הראל, מור ומנורה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

במהלך שנת 2021, כאשר השווקים הפיננסיים נסקו לשיאים חדשים, היו אומנם מי שהזהירו שלא לעולם חוסן, ושהתשואות הפנומנליות שהציגו מנהלי קרנות הפנסיה וקופות הגמל אשתקד לא יוכלו להימשך לאורך זמן. עם זאת, סביר להניח שאף אחד מהמזהירים לא העריך שהמכה תגיע כל כך מהר, ותהיה כל כך כואבת - לאחר שהעלאות הריבית הצטרפו למלחמה באוקראינה, שבתורה האיצה את הנפילות בשוקי ההון.

נתוני התשואות של קופות הגמל וקרנות הפנסיה שהתפרסמו בסוף השבוע הבהירו עד כמה ששת החודשים הראשונים של 2022 היו קשים לחסכונות הציבור, ועד כמה הם קיזזו מהתשואה יוצאת הדופן של השנה שעברה.

מטבע הדברים, מי שספגו את המהלומה הקשה ביותר (וכמובן גם אלו שהרוויחו הכי הרבה בתקופת הפריחה) היו החוסכים במסלולים המנייתיים, כיוון שהחשיפה שלהם לשוק הייתה הגבוהה ביותר. המסלולים המנייתים של קרנות ההשתלמות רשמו בחצי השנה הראשונה תשואה שלילית של 14.6% בממוצע. מדובר ברוב התשואה שהשיגו אותם מסלולים אשתקד, אשר הסתכמה ב-23.5%. במסלולים הכלליים, הסולידיים יותר, התשואה השלילית הממוצעת בששת החודשים הראשונים עמדה על 7.4%, מה שהביא לקיזוז של יותר ממחצית התשואה הממוצעת שהושגה בשנה שעברה (14.2%).

 
  

באופן לא מפתיע, ובהמשך ישיר לחודשים האחרונים, בתחתית טבלת התשואה ניצב בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם , שמחק את כל התשואה החיובית שהשיג בשנה שעברה. תשואה שלילית של 8% כמעט במסלול המנייתי בחודש יוני דרדרה את התשואה החצי-שנתית שלו למינוס 19%, לעומת תשואה חיובית של 15.6% בשנת 2021 כולה.

גם במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות מחקו באלטשולר שחם את התשואה שהושגה אשתקד, ובששת החודשים הראשונים היא עמדה על מינוס 11%, לעומת תשואה חיובית של 10.6% בשנה שעברה.

הנפילה של אלטשולר שחם: סין, ארה"ב והיציאה מהנפט

כאמור, עבור אלטשולר שחם חודש יוני הוא המשך ישיר של יותר משנה שבה מציג בית ההשקעות תשואות חלשות מול המתחרים. מאחורי החולשה הזו עומדות כמה סיבות. הראשונה היא החשיפה הגדולה יחסית של אלטשולר שחם, בהובלת המייסד והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר, למניות ביחס לגופים המתחרים. אלטשולר עצמו התייחס לכך בחודש שעבר כשאמר כי הוא מאמין שכל הגופים יתיישרו עימו ויגיעו בשנים הקרובות להחזקה במסלולים הכלליים ל-55%-60%, כלומר עלייה של כ-10% בחשיפה למניות. לכן, ככל שמוצר החיסכון חשוף יותר למניות, בעת שהשווקים יורדים הוא נפגע יותר.

הסיבה השנייה היא החשיפה של אלטשולר שחם לחו"ל, שגם היא גבוהה יותר מאשר אצל המתחרים. בשנים עברו חלק גדול מהחשיפה הזו היה לשוק הסיני (חשיפה שהגיעה באמצע השנה שעברה לכ-15 מיליארד שקל).

החשיפה הזו לסין הייתה בין הגורמים שהביאו לבית ההשקעות את התשואות הגבוהות בעבר, אך מאז שהמשטר הסיני החליט לקצץ את כנפיהן של חברות הטכנולוגיה הסיניות באמצעות רגולציה נוקשה, איבדו מניות אלה חלק ניכר מערכן, ובתגובה איבד אלטשולר שחם את היתרון שהיה לו ואת תשואות היתר.

כתוצאה מכך, החליטו בבית ההשקעות לחסל את ההחזקות בסין, ובתהליך מדורג סיימו את המכירה במרץ האחרון, דווקא לפני שהשוק הסיני התהפך, כשמדד שנחאי כללי ייצר בשלושת החודשים האחרונים תשואה חיובית בולטת לטובה לעומת הירידות החדות במרבית הבורסות.

 
  

את ההשקעות שנמכרו בסין השקיעו באלטשולר שחם דווקא בבורסת הנאסד"ק  - המדד האמריקאי שאיבד בששת החודשים הראשונים של השנה 30% כמעט מערכו, ונכנס לקטגוריה של שוק דובי (כזה המאבד יותר מ-20%).

לשם השוואה, מדד ת"א-125  איבד בפרק זמן זה "רק" 8.4%. אלטשולר אמר בהקשר זה לא פעם שהשוק בישראל קטן ולא נזיל, ולכן הוא מעדיף להשקיע בחו"ל. יתרה מכך, הוא מאמין כי בתוך 5-6 שנים כל הגופים המוסדיים הישראליים יהיו חשופים ברמה של 80%-75% לחו"ל. לפחות בחודשים האחרונים המציאות טפחה על פני מדיניות ההשקעות שלו, אם כי נראה שלאור הצמיחה השנתית של 10% בנכסים המנוהלים על ידי גופי החיסכון המקומיים, לא יהיה מנוס מהמשך הגידול בחשיפה שלהם לחו"ל אם ברצונם להשיג תשואות גבוהות.

387 מיליון שקל בלבד במניות נפט וגז

סיבה נוספת לתשואות החסר של אלטשולר שחם ביחס למתחרים היא ההחלטה של בית ההשקעות מסוף 2021 להפחית את החשיפה לאנרגיה פוסילית מזהמת (נפט וגז) ומנגד להגדיל את החשיפה להשקעות באנרגיה מתחדשת - תחום שבאלטשולר העריכו כי הוא עומד בפני האצה בשנים הקרובות.

התוצאה: בעוד שגופי ניהול הפנסיה והגמל של מגדל מחזיקים במניות של חברות העוסקות באנרגיה ובחיפושי גז ונפט בסכום של 2.5 מיליארד שקל בת"א, ואילו מנורה מבטחים מחזיקים 2.2 מיליארד שקל, על פי נתוני הפלטפורמה "סמארטבול", אלטשולר שחם מחזיקה במניות המשתייכות לסקטור הנפט והגז המקומי בסכום של 387 מיליון שקל בלבד.

 
  

מבט על התשואה של מדד ת"א-נפט וגז  בששת החודשים הראשונים של השנה מגלה כי הוא קפץ ביותר מ-36%. הסיבה העיקרית לכך היא משבר האנרגיה המתהווה כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה, ופגיעה בייצור ובאספקה של גז, אשר הבהירו לעולם כי מדינות נדרשות להמציא פתרונות אנרגיה משלהן. נכון להיום ישראל מייצרת את רוב האנרגיה הדרושה לה לצריכת חשמל בעצמה, מה שמונע חלק ניכר מהתלות בנפט וגז ממדינות אחרות, בניגוד למדינות אירופיות רבות.

כאשר בוחנים את ההחזקות של אלטשולר שחם בסקטור הנפט והגז בתל אביב, אפשר לראות כי בשנה שעברה בית ההשקעות השקיע לא מעט כסף בתחום. אם ברבעון הראשון של 2021 החזקות אלה הסתכמו ב-72 מיליון שקל בלבד, את השנה שעברה הוא סיים עם החזקה של 564 מיליון שקל. אלא שבמהלך הרבעון הראשון צמצם בית ההשקעות את החזקותיו בחברות הנפט והגז הנסחרות בתל אביב ב-194 מיליון שקל, דווקא כאשר הסקטור היה היחיד שסיפק תשואה חיובית, ובוודאי שכה משמעותית.

המשמעות היא כי החזקה גדולה יותר בחברות ישראליות בבורסה בתל אביב הייתה יכולה לשפר מאוד את התשואות של אלטשולר שחם מתחילת 2022, גם כשמדובר בהמשך לביצועים החיוביים מהשנה שעברה, שאותה סיכם מדד הנפט והגז בעלייה של 62%, וכן כאשר משווים את התשואה שהוא הניב מתחילת השנה למדדים שעקפו אותו אשתקד, דוגמת מדד ת"א בנקים-5  שעלה ב-68% ב-2021, ואילו השנה, בשל החששות מהאטה כלכלית, רשם ירידה חצי-שנתית של 5%.

זה לא שאלטשולר לא מאמין בסקטור האנרגיה, אך לרוע מזלו השקעותיו בתחום בוצעו בסגמנט שהניב תשואה נמוכה בהרבה. זאת לאחר שבשנה האחרונה שינה את מדיניות ההשקעות שלו, לאחר שבמשך פרק זמן לא קצר העדיף שלא ליישר קו עם גופים מוסדיים אחרים שביצעו השקעות עתק בסקטור האנרגיה המתחדשת.

כך, בסוף השנה שעברה השקיע אלטשולר יותר מחצי מיליארד שקל בשתי עסקאות הנוגעות לתחום. הראשונה הייתה רכישת מניות של חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרג'י , בסך של כ-200 מיליון שקל. השנייה הייתה השתתפות בהנפקה של קרן התשתיות קיסטון , המחזיקה בשליטה בחברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאוור. אלטשולר שחם השקיע בהנפקה שביצעה הקרן סכום של 350 מיליון שקל, לצד שורה של גופים נוספים. אלא שכאמור, היעדר השקעה בחברות האנרגיה המסורתית היה בעוכריו של בית ההשקעות.

הפחות גרועות: הראל, מור ומנורה

חברת הגמל של בית ההשקעות מור היא זו שהצליחה לצמצם את נזקי הירידות בשוקי המניות באופן הבולט ביותר. המסלול המנייתי של קרנות ההשתלמות שלה רשם תשואה שלילית של 13% מתחילת השנה - מחצית מהתשואה החיובית שהושגה אשתקד. במסלול הכללי הציגה חברת הגמל של מור תשואה שלילית של 6.2% (דומה מאוד לתשואות של מגדל והראל), לעומת תשואה חיובית של 14.7% בשנה שעברה.

בקרנות הפנסיה (מסלול לבני 50 ומטה, תיק הדגל של החברות המנהלות), המצב כואב אבל קצת פחות, והמסלול איבד מתחילת השנה בממוצע 6.6%. לשם השוואה, ב-2021 כולה רשמו שבע החברות המנהלות של קרנות הפנסיה החדשות תשואה ממוצעת של כ-16% במסלול הצעירים.

מי שבלטו לחיוב, אם אפשר להגדיר כך תשואה שלילית של כ-5%, הן קרנות הפנסיה של מנורה מבטחים (4.9%) והראל (5%). לעומתן, אלטשולר שחם המשיך את התקופה הרעה עם תשואה שלילית של 11.2% מתחילת השנה, שכמעט מחקה לחלוטין את התשואה שהשיג אשתקד, ועמדה על 12.4%. גם קרן הפנסיה של איילון מיטב, שסיימה את השנה שעברה במקום השני מבחינת התשואה, כבר נמצאת מתחת לממוצע הענפי, עם תשואה שלילית חצי-שנתית של 7.4%.

רועי ויינברגר