בכירי הפדרל ריזרב מתכוננים להעלות את הריבית בעוד 0.75%

קובעי המדיניות נוטים נגד העלאה של אחוז שלם למרות העלייה באינפלציה ביוני

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Tom Williams
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Tom Williams

בכירי הפדרל ריזרב ציינו כי הם צפויים להעלות את הריבית ב־0.75% בהמשך החודש, בפעם השנייה ברציפות, כחלק ממאמץ אגרסיבי להילחם באינפלציה הגבוהה.

נתוני האינפלציה הגבוהים בארה"ב מסמנים - שיא המשבר כנראה עוד לפנינו
האם שוק הנדל"ן האמריקאי יעמוד במבחן הריבית של הפד?
התחזיות הפסימיות למדד המחירים לצרכן בישראל ונתוני האינפלציה בארה"ב

קובעי המדיניות הותירו את הדלת פתוחה להעלאה גבוהה יותר של אחוז שלם בפגישה של 26-27 ביולי. אבל באותה עת, בריאיונות מהעת האחרונה ובדברים שאמרו באופן פומבי לפני התקופה השקטה שלקראת הפגישה, שהחלה בשבת, כמה מהם ציננו את הרעיון הזה.

כמה בכירי הפד הצביעו על סימנים לכך שהפעילות הכלכלית מתרככת כשהם מעלים ריביות בקצב מהיר מבחינה היסטורית. "אתה לא רוצה להגזים בהעלאות הריבית. עלייה של 75 נקודות בסיס, גבירותיי ורבותיי, היא עצומה", אמר בכיר הפד כריסטופר וולרבשבת בכנס שנערך בעיר וויקטור, באיידהו. "אל תאמרו, 'בגלל שאתם לא מגיעים ל־100, אתם לא עושים את העבודה'".

לפני שבוע שעבר, בכירי הפד נטו להעלאה של 0.75%, או 75 נקודות בסיס, בהמשך החודש. לאחר פרסום דוח אינפלציה צורב נוסף ביום רביעי, אמרו שישקלו העלאת הריבית באחוז שלם.

"ידענו שדוח האינפלציה הזה הולך להיות מכוער, וכך היה. הוא פשוט היה מכוער ממה שחשבנו", אמר וולר. אבל, הוא הוסיף, "אנחנו לא רוצים לקבוע מדיניות על בסיס נתון בודד, וזה עניין די קריטי".

משרד התעסוקה דיווח שמדד המחירים לצרכן טיפס ב־9.1% ביוני לעומת שנה קודם לכן, שיא חדש של ארבעה עשורים. לחצי האינפלציה מתרחבים ברחבי הכלכלה.

הביקוש זינק בשנה שעברה בעקבות הפתיחה מחדש של הכלכלה וסיוע ממשלתי אגרסיבי. יותר לאחרונה, המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה החמירה הפרעות בשרשרת האספקה וגרמה למחירי האנרגיה והסחורות לעלות.

בכירי הפד העלו את הריבית בשלוש הפגישות האחרונות שלהם, החל בהעלאה של רבע אחוז במרץ. במאי העלו את הריבית בחצי אחוז ובחודש שעבר ב־0.75%, העלייה הגדולה ביותר מאז 1994. הפד לא העלה את הריבית באחוז מלא מאז שהחל להשתמש בריבית על קרנות פדרליות כמכשיר קביעת המדיניות המרכזי שלו בתחילת שנות ה־90.

העלאה דרמטית יכולה לגרום להיחלשות הכלכלה

העלאת הריבית באופן דרמטי מדי יכולה לגרום לחולשה מיותרת בכלכלה, כך אמר נשיא הפדרל ריזרב של אטלנטה רפאל בוסטיקביום שישי בפורום בחסות מגזין העסקים של טמפה ביי בפלורידה.

ביכרים אחרים בפד הביעו אי נחת מההאצה בהעלאת הריביות. "קצב מהיר של העלאות ריבית גורם לסיכון של הידוק המדיניות מהר יותר ממה שנחוץ לכלכלה ולשווקים להסתגלות", אמרה נשיאת הפדרל ריזרב של קנזס סיטי אסתר ג'ורג' בשבוע שעבר.

מאז שהפד הפתיע את השווקים בהעלאת ריבית גבוהה מהצפוי של 0.75% בחודש שעבר, משקיעים הגיבו בדרכים שמשקפות חששות גוברים לגבי מיתון. הנפט ומחירי הסחורות קרסו, והתשואות על אג"ח לטווח ארוך ירדו.

ביום שישי, סקר אוניברסיטת מישיגן על ציפיות ארוכות טווח של צרכנים לגבי האינפלציה ירד לרמה הנמוכה ביותר שלו בשנה, מה שמחליש את הטענה לצורך בעלייה של אחוז שלם בריבית. בכירי הפד ממשיכים להסתכל מקרוב על ציפיות של חברות ומשקי בית לגבי האינפלציה העתידית בגלל שהם מאמינים שציפיות כאלה יכולות להגשים את עצמן.

מדדים מבוססי שוק לגבי האינפלציה בעתיד גם הם ירדו לרמות הנמוכות ביותר שלהם מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה בסוף פברואר.

"הם יכולים להתנחם בזה", אמר לורנס מייר, לשעבר בכיר בפד. "זה מוריד מהם לחץ. אני לא חושב שהם רוצים להעלות ב־100 [נקודות בסיס]".

צפי להעלאה גבוהה יותר בפגישה הבאה

משקיעים וחלק מהאנליסטים צופים העלאה של אחוז בפגישה של יולי בעקבות דוח האינפלציה מיום רביעי, ומחוזים עתידיים על שיעור הריבית ניתן להסיק שהציפייה לכך עומדת על 80%, על פי נתוני קבוצת CME .

"אולי השווקים הקדימו את עצמם", אמר וולר ביום חמישי. עד יום שישי, הסבירות המשתמעת מהשוק עמדה על פחות מ־30%.

ג'יי ברייסון, כלכלן ראשי בוולס פרגו, היה בין מי שקראו להעלאת ריבית גבוהה יותר בשבוע שעבר. אבל ביום שישי, אמר שהטענה התומכת בכך נעשתה פחות חזקה. "זה יהיה על השולחן, אבל לנסות להגיע לקונצנזוס או רוב מיוחס כדי להעלות ב־100 נראה מעט אגרסיבי", אמר.

העלאת הריבית באחוז שלם עלולה לסבך את האופן בו בכירי הפד יסבירו את אסטרטגיית המדיניות שלהם בהמשך הדרך. "אם הולכים על 100, כדאי שזה יבוא עם סיפור טוב מאוד. כרגע אין כזה", אמר מייר, שמנהל את חברת התחזיות LH Meyer . בכירי הפד יצטרכו להבהיר מה גרם לשינוי נוסף, ומה יגרום להם לשמור על קצב אפילו יותר אגרסיבי, למשל.

העלאה של 0.75% יכולה לאפשר לפקידים הבכירים להביע את יכולתם לשמור על הקצב האגרסיבי הזה אם הביקוש והאינפלציה יישארו גבוהים או כדי למתן את העליות בהם במידה ויראו התקדמות בהאטת האינפלציה והפעילות הכלכלית.

בכירי הפד עלולים להיאלץ לקבל החלטות קשות יותר בהמשך השנה בעוד כמה נקודות בסיס להעלות את הריבית, בייחוד אם הפעילות הכלכלית תראה סימנים ברורים יותר של האטה, אבל האינפלציה עדיין תישאר גבוהה בהרבה מהיעד של הפדרל ריזרב, 2%.

נשיא הפד של ריצ'מונד טום ברקין אמר בשבוע שעבר שהוא ממוקד בהעלאת הריבית מעל רמת האינפלציה שצופים המשקיעים בשנתיים הקרובות. "כל שינוי של 25 נקודות לכאן או לכאן אינו מתקרב ברמת החשיבות מבחינתי ליעד שלנו", אמר בריאיון.

אינפלציה גבוהה מהצפוי יכולה לשנות את היעד הזה, ולהעניק דחיפות להעלאת הריבית מהר יותר וגבוה יותר מאשר במקרים אחרים. נשיא הפדרל ריזרב של סנט לואיס ג'יימס בולארד אמר ביום שישי שהוא צופה העלאה של הריביות על קרנות פדרליות במעט פחות מ־4% עד דצמבר, לעומת התחזית הקודמת שלו שעמדה על כ־3.5%.

כשצפויה עוד העלאה של 0.75% בפגישה הקרובה, הפד יהיה במצב שהעלה את הריבית המרכזית שלו בחמשת החודשים האחרונים כפי שעשה בכל העלאות הריבית שמ־2015 עד 2018. זה יעלה את הריבית לטווח שבין 2.25% עד 2.5%, קרוב יותר להערכות בכירי הפד על שיעור נטרלי שלא מעודד את הפעילות הכלכלית ולא מגביל ביקוש.

צופים כי הריבית תעלה מעל 3.25%

בכירי הפד מבקשים להעלות את הריביות לרמות שיאטו את ההוצאה, ההשקעות וההעסקה על ידי הקטנת הביקוש. "הם חייבים לחזור לניטרליות מהר", אמר ברייסון מוולס פארגו. "כעת זו שאלה של כמה מהר ייכנסו לטריטוריה המגבילה, וכמה מגבילים יהיו".

כלכלנים שענו לסקר של הוול סטריט ג'ורנל החודש אמרו שהסיכוי למיתון מתישהו ב־12 החודשים הקרובים עומד על 49%. רוב 52 המגיבים צופים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית על קרנות פדרליות לפחות מעל 3.25% עד סוף השנה כדי לשמור עליה ברמה הזו או מעליה עד שנה הבאה. רובם מצפים שקיצוץ הריבית הראשון של הפד יקרה עד סוף 2023.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בהופעות ציבוריות לאחרונה שיהיה קשה יותר לפד להוריד את האינפלציה ללא מיתון אם מחירי האנרגיה ימשיכו לעלות או שצווארי בקבוק בשרשראות האספקה לא ישתפרו. באופן אידיאלי, הפקידים יאטו את הצמיחה מספיק כדי לצנן את לחצי המחיר אבל לא עד כדי כך שהכלכלה תטה לעבר התכווצות.

"אין שום ערובה שנצליח לעשות את זה" אמר פאוול בחודש שעבר. "הדרכים נעשו צרות יותר".