התחזיות הפסימיות למדד המחירים לצרכן בישראל ונתוני האינפלציה בארה"ב

מדד המחירים לצרכן בישראל, שיתפרסם ביום שישי, צפוי להצביע על המשך עליות המחירים • נתוני האינפלציה בארה"ב יתפרסמו עוד קודם, כשבוושינגטון נושאים תקווה לביקור ביידן בסעודיה

לקראת פרסום נתוני האינפלציה: תל אביב וניו יורק בכוננות ספיגה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לקראת פרסום נתוני האינפלציה: תל אביב וניו יורק בכוננות ספיגה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בישראל ובארה"ב כאחד נמצאת במגמת עלייה, ולשתי המדינות מצפים ימים דרמטיים. בישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צפויה לפרסם ביום שישי הקרוב את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני בישראל, ואילו בארה"ב - נתוני האינפלציה יתפרסמו כבר היום (ד').

צפי לעלייה של 0.4%

אם לא תהיה הפתעה, מדד המחירים לצרכן לחודש יוני בישראל יצביע על המשך מגמת העלייה, הרבה מעל לתחום היעד של בנק ישראל. החזאים בשוק צופים עלייה של 0.4% ביוני, כך שקצב האינפלציה יסתכם ב־4.4% ב־12 החודשים האחרונים. מחירי הטיסות, הדלק והשכירויות צפויים להוביל את עליות המחירים ביוני, כאשר מנגד צפויה להירשם ירידה עונתית במחירי ההלבשה והפירות. מחיר הנפט הגבוה צפוי להמשיך לתת את אותותיו על האינפלציה, למרות החלטת האוצר להפחית את המס על הדלק. בשוק מעריכים כי אם לא תאושר ההפחתה הנוספת שמבקש השר אביגדור ליברמן להחיל על מחיר הדלק, האינפלציה תתקרב בחודשים הקרובים ל־5%.

אך יש גם כוכבית. ישראל נמצאת בחלק התחתון של דירוג קצב האינפלציה, ויש לכך כמה סיבות. האחת, רמת המחירים בישראל גבוהה יותר מלכתחילה. עד כמה גבוהה? לפי אתר נמבאו (Numbeo), העיר תל אביב, למשל, מדורגת במקום ה־25 בעולם מבחינת יוקר המחיה. השנייה, קשורה בשינוי במחירי האנרגיה הנמוכים בישראל הודות לחוזי הגז, שחתומים במחירים קבועים. והשלישית, השכר לא עולה. לקראת החתימה על הסכמי השכר במגזר הציבורי, בבנק ישראל מזהירים שלא לבצע הצמדות שכר כפי שנעשה בשנות השמונים - במטרה להימנע מספירלת שכר.

 
  

שינוי יעד האינפלציה

בנק ישראל והאוצר לא מפספסים הזדמנות להציג חילוקי דעות. שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר, אמרה בכנס שינוי יעד האינפלציה שקיים בנק ישראל כי זו לא תקופה נכונה לעסוק בכך מחשש לפגיעה באמינות. הרי איך שינוי יעד אינפלציה בתקופה של חריגה משמעותית מהיעד עשויה להתפרש? מנגד, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הדגיש כי בבנק דנים בנושא עוד מלפני שהמילה "קורונה" צצה לעולם.

השניים מסכימים כי הדיון על שינוי יעד האינפלציה החל לפני שזו הרימה ראש, אך מבחינת האוצר "בחינת יעד האינפלציה צריכה להתחיל אחרי שנחזור לטווח היעד". מתי זה יקרה? אף שחטיבת המחקר בבנק ישראל העלתה את התחזית ל־4.5% ברבעון האחרון של השנה, התחזית צופה כי בחציון השני של 2023 נראה את האינפלציה שבה אל היעד.

מזעור ציפיות בארה"ב

לקראת פרסום האינפלציה בארה"ב היום, מזכירת הבית הלבן סיפרה כי יש צפי לשיעורי אינפלציה גבוהים. בשוק נבהלו משום שגם במאי היא התבטאה באופן דומה. ואז, קצב האינפלציה עלה מעל לתחזיות, ל-8.6%. לקראת מדד יוני, התחזיות הן כי קצב האינפלציה יעלה ל־8.8%. אפשר לשאוב אופטימיות מנתוני אינפלציית הליבה שלפי התחזיות צפויים להצביע על התמתנות עליות המחירים בנטרול המזון והאנרגיה.

ובכל זאת, מחיר הנפט מייצר כאב ראש לנשיא ג'ו ביידן לקראת בחירות האמצע. ביקורו בסעודיה מייצר ציפייה כי בריאד יגבירו את קצב ההפקה, ובכך יביאו לירידת מחיר הנפט. אלא שהיצע ההשקעות של חברות הנפט בארה"ב לא מדביק את הביקושים, כך שהתקווה לירידת המחירים נעוצה בבואו של מיתון.

אינדיקציות למיתון בפתח

ההידוק המוניטרי של הפד עלול להאט את קצב הצמיחה - ולהכביד על מצבו של הצרכן והחברות הממונפות. בפרסומי הדוחות לרבעון הראשון של 2022 והצפי לעתיד של החברות, ראינו את תחילת השפעות האינפלציה, והשבוע - עונת הדוחות לרבעון השני תספק אינדיקציות אם מדובר בתחילת מגמה מדאיגה. ובכל זאת, לא נראה כי הנמכת תחזיות תגרום לפד להאט את העלאות הריבית. מה שיקבע את הטון אלו נתוני האינפלציה.