הצוללת | פודקאסט

עם אברכהן כיו"ר ומנכ"ל חדש: האם שופרסל תגיע מוכנה לתחרות מול קרפור?

בתוך חצי שנה בלבד, ספגה שופרסל הדחות של שני מנכ"לים - איציק אברכהן ועופר בלוך - ויו"ר אחד, יקי ודמני. כעת, עם חזרתו לזירה של אברכהן כיו"ר ומינוי מנכ"ל חדש, נראה שהספינה מתייצבת. אבל באופק עומד איום שעלול להביא עמו טלטלות חדשות: כניסתה לשוק של רשת קרפור הצרפתית. האם שופרסל תשמור על ההובלה? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

בסוף 2022 צפויים הישראלים להיכנס לראשונה לסניפים של קרפור הצרפתית - הרשת המובילה באירופה. אלקטרה מוצרי צריכה, בעלת השליטה ביינות ביתן, שרכשה בעבר את רשת מגה, חתמה על הסכם זכיינות עם קרפור, והצהירה כי תסב 90% מחנויות מגה-ביתן לסניפים של הרשת הצרפתית בתוך שלוש שנים.

זו פעם ראשונה שרשת מזון בינלאומית עתידה להיכנס לישראל, ובעבור שופרסל - רשת השיווק הגדולה בישראל, שלה נתח שוק של כ-20% - מדובר באיום של ממש, ככל הנראה. לא ברור עדיין אם קרפור תצליח להתחרות מול שופרסל בגזרת המחיר, אבל ייתכן מאוד שתוכל לתת פייט בגזרת חוויית הקנייה, שברוב המרכולים בישראל היא אינה מוצלחת. הצרכנים, מצדם, ככל הנראה ישמחו להתנסות בחוויית קנייה מסוג חדש, ועשויים להצביע ברגליים.

השאלה היא, אם שופרסל תגיע מוכנה לתחרות מול קרפור. בחצי השנה האחרונה היא חוותה טלטלות רבות בצמרת החברה. הנה תקציר ההשתלשלות בקצרה: המקור לזעזועים בחברה נעוץ במינוי של איציק ודמני ליו"ר באוקטובר 2020. המינוי התרחש על רקע מכירת חלקה של בעלת השליטה לשעבר ברשת, דיסקונט השקעות, אז בשליטת אדוארדו אלשטיין, לידי הגופים המוסדיים. די מהר התגלעו חיכוכים בין ודמני לבין המנכ"ל הדומיננטי והוותיק של שופרסל דאז, איציק אברכהן, מה שהסתיים בהתפטרותו של אברכהן בתחילת השנה. אך בתוך חודשים ספורים, אברכהן הצליח לסלול את דרכו חזרה לרשת, והפעם כיושב הראש שלה. ודמני, בשלב זה, כבר היה מחוץ לתמונה.

"הגיבור" השלישי בסאגה הזו - אולי נכון יותר לתארו כאנטי-גיבור - הוא עופר בלוך, לשעבר של חברת חשמל, נייר חדרה, נטפים, יס ואחרות. הוא החל לכהן כמנכ"ל שופרסל במאי האחרון, אך כמינוי של ודמני וכשבאופק מסתמנת חזרתו של אברכהן, היה נראה שזמנו בחברה קצוב. ואכן, באחרונה הודח בלוך בידי דירקטוריון החברה במהלך כוחני ובמילים קשות כמו: ״לא הראה מובילות, יכולת הנהגה ורעב מקצועי״. בלוך לא נשאר חייב ובמכתב משלו קרא לחברי הדירקטוריון ״מריונטות״, ואף הוסיף: "מכתב הזימון לשימוע נכתב בצורה צינית וזדונית. כולו השמצות חסרות בסיס".

 מה בדיוק אירע מאחורי הקלעים של הדחת בלוך? איך מקרים שבהם מנכ"לים מסיימים קדנציות קצרות בחברות ציבוריות עם "מצנחי זהב" נדיבים במיוחד, משפיעים עלינו, הציבור? וכן נשאל: מה הסיכוי שקרפור אכן תהיה המפץ הגדול שישנה את מאזן הכוחות בשוק? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".