בזמן הליך פיטורים: סמנכ"ל המכירות הוציא מידע סודי מחברת השבבים

בית הדין לעבודה קבע כי סמנכ"ל מכירות בחברת מ.ד. מכניקל דיוויסז, חברת שבבים מחיפה בעלת פטנטים רשומים, הוציא כמות גדולה של מידע סודי מהחברה שהחלה בהליך לפיטוריו • הסמנכ"ל חויב בהוצאות החברה בסכום של 35 אלף שקל

הפרת הסכמים / צילום: Shutterstock
הפרת הסכמים / צילום: Shutterstock

סמנכ"ל מכירות בחברת מ.ד. מכניקל דיוויסז, חברת שבבים מחיפה בעלת פטנטים רשומים במספר מדינות, הוציא כמות גדולה של מידע סודי מהחברה שהחלה בהליך לפיטוריו. ההליך היה אסור לפרסום תקופה ארוכה והותר לפרסום בחודשים האחרונים.

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה חייב בשבוע שעבר את הסמנכ"ל בהוצאות החברה בסכום של 35 אלף שקל. במקביל, הוגבל עיסוקו בחברות מתחרות, ספציפית כאלה המפתחות מערכות ליצירת סביבת טמפרטורה לשם בחינת שבבים, למשך 10 חודשים; זאת לאחר שבהסכם העבודה משנת 2013 נקבעה הגבלת עיסוק למשך 3 שנים. בית הדין קבע כי מדובר בהגבלה גורפת ולא מידתית, וקיצר את משכה.

במסגרת ההליך הוציא בית הדין צווים לתפיסת מחשבים שהובילה לתפיסת מחשביו ולחשיפת התנהלותו של הסמנכ"ל. 

פעל לטשטש ולהסתיר את פעולותיו

תחילתה של הפרשה באוקטובר 2021, כאשר נפתח הליך פיטורים נגד הסמנכ"ל יוסי ניר, מהנדס מכונות בהשכלתו, שעבד בחברה במשך 8 שנים; זאת בעקבות ירידה במכירות. הסמנכ"ל זומן לשימוע לפני פיטורים בשל אי-עמידה ביעדי המכירות והפיתוח העסקי, והוצע לו לעבור לתפקיד מנהל פיתוח עסקי לתקופת ניסיון.

לפי המידע שהוצג לבית הדין, ניר הוציא כמות עצומה של מסמכים משרתי החברה לכוננים חיצונים ולתיבת דוא"ל פרטית. המידע הכיל הצעות מחיר, מידע הנדסי, נתוני מכירות, נתונים פיננסים ועוד. ניר גם פעל לטשטש ולהסתיר את פעולותיו, בין היתר במחיקת המיילים מהדואר היוצא.

העברת המידע התגלתה בעקבות התראה בצוות ה-IT של החברה על כך שנפח גדול של מידע מועבר על-ידי העובד להתקן חיצוני. החברה ביטלה לסמנכ"ל את הגישה ופנתה לבית הדין, ועו"ד סער גרשוני מונה ככונס נכסים לצורך חיפוש ותפיסת המחשבים. ניר טען כי לא הייתה לו כוונה לעשות שימוש בקניינה של החברה ובסודותיה, ושיתף פעולה עם החברה.

"מהעובדות הלכאוריות עולה כי במהלך קיומם של יחסי עבודה בין צדדים, בעוד העובד מדווח על היעדרות בשל מחלה, הוא פועל על-מנת להעתיק מידע סודי של החברה להתקנים שונים, שלחברה אין גישה אליהם". 

טענות להפרת הסכמי סודיות

השופטת דניה דרורי ציינה כי לא ניתן ללמוד על שימוש שעשה הסמנכ"ל במידע שהוציא, אך עצם העתקת המידע להתקנים חיצוניים והסתרתו תוך הסתייעות בגורם שלישי ותוך חשיפת המידע בפניו - "חשפו כבר בשלב זה את החברה לטענות אפשריות בדבר הפרת הסכמי סודיות מול לקוחותיה".

החברה ביקשה כי הסמנכ"ל יישא בהוצאותיה העולות לטענתה על 300 אלף שקל, אך בית הדין כאמור חייב את הסמנכ"ל ב-35 אלף שקל. תביעתו של ניר לדמי פיטורים על סכום של 300 אלף שקל נמשכת, במקביל לתביעת החברה נגדו על סכום של כמיליון שקל.

עורכי הדין יוני שליו-ריבה ושחר לוינזון ממשרד יוסף ישורון מסרו: "מדובר באירוע חמור ביותר. בית הדין לעבודה בצדק נתן צווי אנטון פילר (צווי חיפוש ותפיסה), שהם צווים חריגים ביותר, ובכך הדגיש בהחלטתו את החשיבות של שמירת האיזון תוך שמירת קניינו של המעסיק". 

עו''ד שחר לוינזון, שותף  ביוסף ישורון ושות' / צילום: יוסף ישורון ושות'
 עו''ד שחר לוינזון, שותף ביוסף ישורון ושות' / צילום: יוסף ישורון ושות'

עו''ד יוני שליו-ריבה, שותף ביוסף ישורון ושות' / צילום: יוסף ישורון ושות'
 עו''ד יוני שליו-ריבה, שותף ביוסף ישורון ושות' / צילום: יוסף ישורון ושות'