מלאה אנרגיה: אנרג'יקס חתמה על עסקאות רכישה של 390 מיליון שקל ביומיים

חברת האנרגיה המתחדשת מקבוצת אלוני חץ נהנית ממומנטום חיובי - על רקע עלייה צפויה בהכנסות בשל המשבר באירופה וחוזים שחתמה לקידום הקמת טורבינות רוח בגולן ולרכישה של מערכות אגירת אנרגיה

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss

מניות האנרגיה הירוקה בת"א, שסבלו בשנה החולפת ממומנטום שלילי לאחר העדנה לה זכו בימי הקורונה, שוב משנות כיוון, ורושמות התאוששות לנוכח משבר האנרגיה המתעצם באירופה ובעולם בכלל.

כך, מניית חברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס , שבשליטת קבוצת הנדל"ן המניב אלוני חץ  (53%), השלימה עלייה חדה של 18% מתחילת יולי, כאשר ביומיים האחרונים חתמה על חוזים להקמת תשתיות אנרגיה ירוקה בארץ בהיקף של 387 מיליון שקל, ומוקדם יותר עדכנה על עלייה משמעותית בהכנסותיה העתידיות בפולין.

אנרג'יקס, הפועלת בישראל, בפולין ובארה"ב, חתמה על הסכם עם קבוצת התשתיות מר  שבשליטת קרן פימי ועם אפקון החזקות  של משפחת שמלצר, שהתחייבו לבצע עבורה (באמצעות שותפות המוחזקת בחלקים שווים) עבודות חשמל ועבודות אזרחיות לצורך הקמת חוות טורבינות בצפון מזרח רמת הגולן. היקף החוזה מוערך בכ-87 מיליון שקל.

חוות הטורבינות שתוקם ברמת הגולן אמורה לכלול 21 טורבינות רוח שיפעלו בהספק כולל של 104 מגוואט. תקופת ההקמה המשוערת של הטורבינות היא כ-16 חודשים ולאחריה תתווסף תקופת אחריות בת עד כ-60 חודשים.

ההתקשרות להקמת התשתיות ברמת הגולן מצטרפת לעסקה שדווחה מוקדם יותר, ובה רוכשת אנרג'יקס מחברת תדיראן גרופ מערכות אגירת אנרגיה תמורת 85 מיליון דולר (כ-300 מיליון שקל). תדיראן גרופ, שבשליטת משה ממרוד, תספק את המערכות באמצעות החברה הבת שלה, אביאם. בהסכם הוענקה לאנרג'יקס אפשרות לקבל שירותי תפעול ותחזוקה ל-23 שנה, תמורת סכום נוסף של 40 מיליון דולר.

המערכות שתספק תדיראן יותקנו בפרויקטים שעתידה להקים אנרג'יקס, לאחר שזכתה במכרז של רשות החשמל לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית בשילוב אגירה. ההזמנות יסופקו עד סוף השנה הבאה.

תוספת הכנסות של 100 מיליון שקל בפולין במחצית

עולם האנרגיה נמצא בתקופה של טלטלות בלתי פוסקות. מצד אחד מחיר הנפט חזר בשבוע האחרון לטפס, והוא נסחר סביב 103 דולר לחבית כיום, לאחר שבתחילת יוני כבר חצה את רף 120 הדולרים לחבית. מנגד, באירופה, המלחמה באוקראינה מזניקה את מחירי הגז הטבעי ואת עלויות האנרגיה, מה שמשחק גם לידי חברות האנרגיה הירוקה.

לפני כשבועיים פרסמה אנרג'יקס עדכון מהותי שנוגע לחמש חוות הרוח שלה בפולין, ובו העריכה כי הכנסותיה במדינה זו צפויות לזנק עד סוף 2024 בין 470 ל-500 מיליון שקל מעבר לתחזיות העבר, בשל עליית מחירי האנרגיה. מתוך סכום זה היא צופה במחצית השנייה של 2022 תוספת הכנסות של 90-100 מיליון שקל.

 מתחילת חודש יולי זינקה כאמור מניית החברה בכ-18%, אך מתחילת השנה היא עדיין נמצאת בטריטוריה שלילית. עם זאת, בשלוש השנים האחרונות הניבה המניה תשואה של 81%.

אנרג'יקס, שנסחרת בשווי של 6.5 מיליארד שקל, ממוקמת במקום השני מבחינת שווי השוק של חברות האנרגיה הסולארית הנסחרות בת"א, לאחר אנלייט, שנסחרת לפי שווי של 6.8 מיליארד שקל. שתי החברות פועלות בתחומים דומים יחסית ומקימות בארץ ובחו"ל שדות של פאנלים סולאריים לצד פעילות בתחומי טורבינות הרוח ואגירת החשמל.

הטרנד של חברות האנרגיה הירוקה הגיע לשיאו בתקופה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה ב-2020, שנה שבה הצטרפו למסחר בת"א מספר חברות מובילות בענף, בהן דוראל ונופר. בנובמבר באותה שנה הושק מדד ת"א קלינטק, שהגיע בינואר 2021 לשיאו. מאז, התהפכה המגמה, והמדד ירד ב-43% עד לנקודת השפל באמצע יוני האחרון - שממנה חלה התאוששות מסוימת, והוא עלה ב-11%.

אנרג'יקס, המנוהלת על ידי אסי לוינגר, סיימה את הרבעון הראשון עם צבר פרויקטים כולל בהיקף של 8.5 ג'יגוואט. לחברה מיזמים בהיקף של 715 מגוואט בהפעלה מסחרית, עוד פרויקטים בהיקף של 550 מגוואט הנמצאים בשלבי הקמה או לקראת הקמה, ו-860 מגוואט בהליכי ייזום מתקדמים. יתרת הצבר נמצאת בשלבי ייזום ארוכי-טווח יותר. בנוסף היא יוזמת פרויקטים של אגירת אנרגיה בהיקף של 7 ג'יגוואט.

את הרבעון הראשון של 2022 סיימה אנרג'יקס עם הכנסות של 91.8 מיליון שקל, עלייה של 58% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה רווח נקי של 43.9 מיליון שקל, זינוק של 150% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. החברה פרסמה הערכות שלפיהן ההכנסה השנתית שלה ממכירת חשמל אמורה לטפס מ-267 מיליון שקל ב-2021 ל-400-430 מיליון שקל השנה (2022) ו-510-550 מיליון שקל בשנה הבאה.