עסקת המיליארדים של פוטין עם איראן: יסייע בפיתוח מאגרי גז ונפט

ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום חתמה על מזכר הבנות בסך 40 מיליארד דולר עם חברת הנפט הלאומית של איראן NIOC • לפי ההסכם הרוסים יסייעו בפיתוח מאגר הגז צפון פארס שבמחוז בושהר, מאגר הגז באי קיש שבמפרץ הפרסי, וכן שישה שדות נפט • מעבר לכך, הצדדים סיכמו על החלפת גז ועל שיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי בתחום האנרגיה

ולדימיר פוטין נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan

הגעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטהרן אתמול (ג') אמנם התמקדה במסגרת פורום אסטנה, שנועדה למצוא פתרון למלחמת האזרחים בסוריה, אך במקביל התרחש אירוע כלכלי לא פחות משמעותי. ענקית האנרגיה הלאומית של רוסיה גזפרום חתמה על מזכר הבנות בסך 40 מיליארד דולר עם חברת הנפט הלאומית של איראן (NIOC), שלפיה הרוסים יסייעו בפיתוח מאגר הגז צפון פארס שבמחוז בושהר, מאגר הגז באי קיש שבמפרץ הפרסי, וכן שישה שדות נפט.

● לראשונה: רוסיה מפסיקה חלקית את אספקת הגז הטבעי לגרמניה 

בה בעת, מזכר ההבנות, שנחתם במסגרת מפגש וירטואלי בין מנכ"ל NIOC מוחסן חוג'סטהמהר לבין סגן יו"ר גזפרום ויטלי מארקלוב, עוסק בסיוע רוסיה לפיתוח מתקני הנזלת גז (LNG), והקמת צנרת יצוא גז מאיראן. מעבר לכך, הצדדים סיכמו על החלפת גז ועל שיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי בתחום האנרגיה.

שיתוף פעולה משמעותי

שיתוף פעולה בתחום האנרגיה בין רוסיה לבין איראן ככלל ועבודה משותפת בענף הגז הטבעי בפרט היא משמעותית מאוד, משום שמדובר בשתי המדינות בעלות עתודות הגז הגדולות ביותר בעולם. רוסיה מחזיקה בשטחה עתודות בהיקף 47.8 TCM (טריליון מטרים מעוקבים), שהם 24.3% מכלל עתודות העולם, ואילו בשטח איראן יש עתודות בהיקף 34 TCM, שהם 17.3% מעתודות הגז בעולם.

מוסקבה וטהרן מנהלות מערכת יחסים בעלת רבדים שונים כבר שנים רבות, כמו ברמה הביטחונית בסוריה - במטרה להותיר את בשאר אסד בשלטון, והן ברמה הכלכלית -  למשל במסגרת תחום האנרגיה.

הסנקציות נגד איראן נותנות את אותותיהן עליה כבר שנים רבות, כאשר מאז פברואר מושתים עיצומים רבים גם על רוסיה - בעקבות פלישתה לאוקראינה. לא מן הנמנע כי מזכר ההבנות בין גזפרום לבין NIOC הוא צעד אחד מבין רבים שבאמצעותם מתכננים פוטין ומקבילו האיראני אברהים ראיסי להפחית למינימום האפשרי את הצורך בשיתוף פעולה בינם לבין מדינות המערב.