לראשונה: רוסיה מפסיקה חלקית את אספקת הגז הטבעי לגרמניה

הניתוק נעשה לאחר ששתי החברות סירבו לשלם ברובלים כפי שדורשת מוסקבה, וייכנס לפועל החל ממחר • קרוב לשני-שלישים מצריכת הגז הטבעי בגרמניה מגיעה מרוסיה, והזרמת הגז נמשכה בחודשים האחרונים ללא הפרעה, למרות המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

חברת "גזפרום" הרוסית הודיעה היום (ג') כי תפסיק החל ממחר את אספקת הגז הטבעי לחברת האנרגיה הדנית "אורסטד" ולחברת בת אירופית של ענקית האנרגיה "של", האחראית לחלק קטן מהאספקה לגרמניה. הניתוק נעשה לאחר ששתי החברות סירבו לשלם ברובלים כפי שדורשת מוסקבה, וייכנס לפועל החל ממחר, ה-1 ביוני. דנמרק, שיש לה שדות להפקת גז טבעי בים הצפוני, הודיעה כי היא "ערוכה ומוכנה" להפסקה וכי אין חשש למשק הדני.

בגרמניה טרם התפרסמו תגובות להכרזה, שבפעם הראשונה פוגעת באספקת הגז הטבעי מרוסיה למדינה. קרוב לשני-שלישים מצריכת הגז הטבעי בכלכלה הגדולה ביותר באירופה מגיעה מרוסיה, והזרמת הגז נמשכה בחודשים האחרונים ללא הפרעה, למרות המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה. מוסדות פיננסיים המשמשים להעברת התשלומים הגרמנים בעבור הגז הוחרגו מהסנקציות, אך הממשלה סירבה עד כה להיענות לדרישה הרוסית ולשלם ברובלים.

"גזפרום" כבר הפסיקה את האספקה לפולין, לבולגריה, לפינלנד ולהולנד, על רקע סירוב הממשלות וחברות האנרגיה הפועלות במדינות לשלם בתצורה שדרשה מוסקבה - באמצעות פתיחת חשבונות רובלים בבנק "גזפרום". הנציבות האירופית עדיין לא הבהירה באופן סופי אם דרישה כזו מנוגדת לסנקציות על המדינה או שאפשרית תחת משטר הסנקציות הנוכחי. חברת האנרגיה האיטלקית ENI כבר ביצעה את הצעד, אך לא העבירה תשלומים דרכו ואמרה כי עשתה זאת "ליתר ביטחון" במטרה "להבטיח את הזרמת הגז".

"גזפרום" עידכנה כי חברת "Shell Energy Europe" הודיעה לה שהיא מסרבת לשלם ברובלים, ולכן תפסיק את אספקת הגז לחברה, המעבירה אותו לגרמניה, החל ממחר. לפי ההודעה הרוסית, החברה אחראית להעברת 1.2 מיליארד קוב גז טבעי בשנה. מדובר באחוז אחד בלבד מהצריכה הגרמנית בשנה החולפת (142 מיליארד קוב, שרובם הגיעו מרוסיה).