בכירי יונט הפורשים ימשיכו ליהנות מהגנה משפטית על חשבון הביטוח

כחודש אחרי שיו"ר יונט קרדיט משה כחלון התפטר, עושה זאת גם סגנו, המייסד שלמה אייזיק • בחברה תקפו: "ניסיון לברוח מאחריות, טענותיו מופרכות"

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

בכירי חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט ממשיכים לנטוש את הספינה. הראשון לעשות זאת היה יו"ר הדירקטוריון, שר האוצר לשעבר משה כחלון, שהודיע על התפטרותו באמצע החודש שעבר, שבועיים בלבד לאחר התפוצצות פרשת האי-סדרים הכספיים החמורים בחברה.

בסוף השבוע שעבר הודיעה פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) כי היא מסיימת את ההתקשרות עם יונט, ואף מושכת את דוחות הביקורת שלה על החברה, וביום שלישי הודיע המייסד וסגן יו"ר הדירקטוריון, שלמה אייזיק, כי הוא מתפטר, מאחר שלטענתו בחברה מסתירים ממנו מידע המונע את תפקודו התקין כדירקטור.

למרות שעזבו את החברה, הן כחלון והן אייזיק יוכלו לתבוע מחברת הביטוח של יונט ובכיריה את מימון הגנתם המשפטית - בהיקף שיכול להגיע למאות אלפי שקלים, ואף יותר מכך. ביטוח נושאי המשרה ימשיך לכסות אותם, מכיוון שמדובר במקרי ביטוח שהתרחשו בעודם בתפקיד.

למימון ההגנה המשפטית זכאי גם צחי אזר, מנכ"ל יונט שפוטר מיד לאחר התפוצצות הפרשה - בעקבות ממצאי הבודק החיצוני שמינתה החברה, רו"ח עופר אלקלעי, שלפיהם השתמש בכספי יונט לצרכיו האישיים.

נוסף על זכאות למימון ההגנה המשפטית, לא מן הנמנע כי בכירי החברה המכוסים בביטוח נושאי משרה יוכלו לתבוע החזר כספי מחברת הביטוח אם ייפסק נגדם - בתביעה נגזרת או ייצוגית שהוגשה על ידי בעלי מניות בחברה - כי הם אחראים לנזקים כספיים שנגרמו בשל ירידת ערך מניית החברה.

זאת מאחר שעל פי הפוליסות הנהוגות בשוק, חברת הביטוח צריכה לשלם את ההוצאות למבוטחים, ורק אם בבית המשפט ייקבע כי הייתה כוונה פלילית מצד המבוטחים, שהובילה למעשה ולתוצאה, המבוטחים יצטרכו להחזיר לה את הכסף. כלומר גם אם החשודים יורשעו, לא בטוח שהדבר יוכח ושחברת הביטוח תקבל את כספה בחזרה.

בסוף חודש מאי, באותו היום שבו נודע לדירקטוריון יונט קרדיט כי בחברה התגלו אי-סדרים כספיים, דיווחה החברה על הארכת הכיסוי הביטוחי לחברי הדירקטוריון ונושאי המשרה שלה בגבולות אחריות של עד 5 מיליון דולר למקרה אחד או לתקופה כולה.

המייסד נגד החברה שהקים, ולהפך

ברשות ניירות ערך מייחסים לבעלי השליטה ביונט קרדיט - אייזיק, אזר ושי פנסו - שורה של חשדות חמורים: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; רישום כוזב במסמכי תאגיד; מרמה והפרת אמונים בתאגיד; גניבה בידי מורשה; זיוף והלבנת הון; וכן עבירה של שימוש במידע פנים. כחלון לעומתם אינו חשוד בגניבה, אלא רק בעבירות של אי-דיווח והסתרה.

כחלק מהתפטרותו כעת, שלח אייזיק מכתב ליונט קרדיט שבו הוא מתאר כיצד במהלך החודשיים האחרונים, כאשר סביב החברה מתרחשים אירועים קריטיים המשפיעים על התנהלותה ותפקודה, הוא מודר ממידע הכרחי לתפקודו כדירקטור. נוסף על כך טוען אייזיק, באמצעות בא כוחו, עו״ד גיא גיסין, כי קיים חשש שהדירקטוריון מסתיר ממנו מידע, מאחר שבעבר הוא התריע על מחדלים וכשלים המתרחשים בחברה. אייזיק אף דרש לכנס אסיפה כללית כדי למנות דירקטורים חדשים לחברה.

הגילויים על היקף הכספים שנעלמו וההתנהלות בחברה הביאו את אייזיק לנקוט בתחילת החודש צעד קיצוני ולהשהות את הערבויות שנתן לחברה כדי לכסות על סכומי הכסף שנעלמו כחלק מפעילות החברה בסניף בנצרת, הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

ביונט קרדיט לא התמהמהו ותקפו את מייסד החברה. ״טענותיו מופרכות, ואין להן שום אחיזה במציאות. החברה מצפה מבעלי השליטה לעמוד לצידה ולמלא את מחויבותם כלפיה, ובכלל זה להעמיד לטובתה את הכספים שעליהם התחייבו בהסכם. ההתפטרות היא ניסיון לברוח מאחריות ואנו מצירים על כך".

*** חזקת החפות: הנחקרים בפרשת יונט קרדיט הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.