אירופה חוששת מהשלכות נרחבות אם הפסקת הזרמת גז רוסי תימשך מעבר לצפוי

בתום עבודות התחזוקה, שהובילו לסגירת צינור נורד סטרים למשך עשרה ימים, באיחוד האירופי חוששים מהחלטה רוסית לצמצם את אספקת הגז מסיביר לגרמניה • צעד שכזה עלול להוביל למחסור שיהדהד בתעשיות שונות ביבשת, ביניהן ענף הפטרוכימיה, ייצור פלדה, קרמיקה

הסתעפות צינורות נורד סטרים השונים בגרמניה / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke
הסתעפות צינורות נורד סטרים השונים בגרמניה / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke

עם בוא תאריך היעד לחידוש אספקת הגז הרוסי לגרמניה ביום חמישי, פקידים אירופאיים ומנהלים חוששים מפני השלכות כלכליות שיתפשטו ברחבי היבשת, אם מוסקבה תחליט שלא לפתוח מחדש את הברזים.

צינור נורד סטרים, שמוביל גז מסיביר לגרמניה, נסגר ביום שני בשבוע שעבר לתחזוקה שנתית שצפויה להימשך עשרה ימים. רבים במערב חוששים כי מוסקבה תאריך את סגירתו ואולי לא תחדש את האספקה, וכך תמנע מגרמניה, המעצמה התעשייתית של היבשת, רכיב מרכזי להנעת בתי החרושת שלה ושל מדינות אחרות.

מנהיגים אירופאיים האשימו את מוסקבה בשימוש בגז כנשק, כשהזרימה בצינור החלה לדעוך בחודש שעבר. מנגד, רוסיה אומרת שהזרימה היא תוצאה של נושאים טכניים הקשורים לסנקציות המערביות. לפי לוח הזמנים השנתי, נורד סטרים יחזור לפעולה ביום חמישי. כלומר, זרימת הגז אמורה להתחדש בשישי.

קשה לצפות מראש את צעדיה של מוסקבה

סוגיה אחת עלולה לסבך את החישובים: פקידים ומנהלים אומרים שעלול להיות לא פשוט לקבוע אם רוסיה מחדשת את זרימת הגז במלואה. תחת תסריט אחד, מוסקבה עשויה להחזיר את הצינור לשימוש אבל בנפחים קטנים יותר.

 
  

חברת האנרגיה הגרמנית "יוניפר" (Uniper SE), הרוכשת הגדולה ביותר של גז רוסי, סיפרה כי קיבלה מכתב מחברת גזפרום ובו נטען על כוח עליון - מונח משפטי שמשחרר את החברה ממילוי חובותיה החוזיות, בעקבות נסיבות שאינן בשליטתה. ביוניפר ציינו כי הם דוחים את הטענה הזו. גזפרום לא נענתה מיד לבקשת תגובה.

גרמניה תלויה מאוד בגז הרוסי, ומתפקדת גם כמרכז אזורי לחלוקת הגז המוזרם לאוסטריה, לצ’כיה ולאוקראינה. התעשייה הגרמנית מייצרת חומרי גלם ורכיבים, החל מזכוכית ופלסטיק ועד כימיקלים אחרים, שהם חיוניים ליצרנים אחרים ברחבי אירופה ומעבר לה. ממגוון סיבות, מוסקבה הפסיקה לספק גז לצרפת, לפולין, לבולגריה, לפינלנד, לדנמרק ולהולנד. לאחרונה, הפחיתה רוסיה את משלוחי הגז לגרמניה ולאיטליה, ואמרה כי הקיצוצים האלה קרו בגלל הסנקציות.

אם נורד סטרים ימשיך להיות ריק לאחר יום חמישי, תכריז ברלין על מצב חירום - ותיישם חוקים חדשים המרשים לממשלה להשתלט על שוק האנרגיה. אם הצינור יפעל בהספק נמוך, עלולה הממשלה להחליט לחלק דלק במשורה. ביום חמישי שעבר, נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר כי האיחוד האירופי חייב "להתכונן לתסריט שבו נצטרך לזנוח לגמרי את הגז הרוסי". בד בבד, מנכ"ל חברת "של" (Shell), בן ואן בוירדן, אמר כי ייתכן שאירופה תידרש לקבוע מנות לאנרגיה, בעת שהיבשת מתכוננת ל"חורף קשה מאוד". למדינות האיחוד האירופי יש הסכמים, שנועדו למנוע ממדינה אחת לאגור דלק בתסריט כזה. בברלין מתעקשים שלא יקטינו את היצוא למדינות שכנות.

"מדינות האיחוד נדרשות לא לדאוג רק לעצמן"

הנציב לנושאי השווקים המקומיים של האיחוד האירופי תיירי ברטון נסע לברלין מוקדם יותר החודש. "כל מדינה ומדינה חייבת להראות שתעשה כל מה שצריך למען עצמה ולמען אחרות", אמר ברטון לאחר הביקור. הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי תפרסם בקרוב קווים מנחים חדשים לשימור גז. הם יציעו לחמם את בנייני המשרדים בכל מדינות האיחוד עד טמפרטורה של 19 מעלות לכל היותר, כך אמרו פקידים בכירים.

יצרנים אירופאיים בתעשיות צמאות לגז עוברים לדלקים חלופיים, כמו נפט ופחם, ואוגרים כימיקלים ורכיבים חיוניים אחרים לקראת החורף, כך אמרו אנשי עסקים ופקידי מסחר. עם זאת, הצעדים הללו יספיקו רק במידת מה. מנהלים בתעשייה וכלכלנים אומרים כי מחסור בגז, שיהיה חמור דיו לכפות חלוקה במשורה בכל מדינה באירופה, יורגש באופן בלתי נמנע בכל רחבי היבשת.

אירוע שכזה יפריע לשרשראות אספקה ברחבי אירופה, בייחוד בתחום הפטרוכימיה, התלוי בגז ובנפט מזוקק כחומרי גלם, כך אמר גינתר אטינגר, לשעבר נציב האנרגיה של האיחוד האירופי ופוליטיקאי גרמני. ייצור הפלדה, הנחושת והקרמיקה גם הם ייפגעו מאוד. חוקים גרמניים מעניקים לבתים פרטיים ומוסדות, דוגמת בתי חולים, עדיפות באספקת הגז, ומגבירים את הסבירות לכך שמפעלים תעשייתיים יהיו הראשונים שבהם תורגש נחת זרועה של החלוקה במנות קטנות במקרה שיהיה מחסור.

"כל האיחוד האירופי צפוי לסבול אם כל אחת מהכלכלות בו תיכנס למיתון חריף ומתמשך", כתוצאה מהפרעה באספקת הגז. כך נכתב בדוח של חברת הביטוח הגרמנית "אליאנץ" (Allianz). יותר מ־60% מהכימיקלים שמייבאת גרמניה, לא כולל תרופות, מגיעים ממדינות אחרות באיחוד האירופי, כך נמסר מאיגוד תעשיית הכימיקלים הגרמני (VCI). גרמניה, בתורה, שולחת את רוב היצוא הכימיקלי שלה ללקוחות תעשייתיים בתוך האיחוד האירופי.
פלסטיק וחומרים אחרים המיוצרים בהולנד נסמכים על אמוניה או אצטילן מגרמניה. האצטילן משמש לריתוך, וכן לתחום הרפואה. קבוצות וחברות בתעשיית הכימיקלים מנסות להבין כיצד יקבעו פקידים אירופאיים את סולם העדיפויות בנוגע לגז טבעי, לייצור שנראה חיוני בהכנת תרופות מצילות חיים, או לדשן שמגדיל את היבול החקלאי. שיקול מרכזי בתקופה שבה יש עלייה גדולה במחירי המזון.

"אנחנו משקיעים מאמץ רב בלהסביר שאם ייקבע סדר עדיפויות לשימוש בגז, אנחנו בתעשיית הדשנים צריכים להיות בעדיפות גבוהה", אמר יאקוב הנסן, מנכ"ל Fertilizers Europe, קבוצת מסחר המייצגת את רוב החברות באירופה לייצור דשן. אם תתחיל גרמניה לקבוע מנות לגז, לממשלה תהיה הסמכות לקבוע איזה תחום בכלכלה ייפגע ראשון או יותר מאחרים.

ענף הכימיקלים מהווה צרכן גז מרכזי בגרמניה

"המטרה החשובה ביותר שלנו היא לוודא שאין מחסור בגז באיחוד האירופי בכלל", אמר דובר של VCI, שהחברות המרכיבות אותו הן הצרכניות הגדולות ביותר בגרמניה של גז טבעי ואחראיות ליותר מ־30% מהשימוש התעשייתי בגז, על פי נתוני האיגוד. ב־VCI אומרים כי ייתכן שמדינות אירופאיות אחרות יוכלו לספוג חלק מייצור הכימיקלים של גרמניה, אם מאגרי הגז הטבעי שלהן לא מספיקים.

בתסריט אחד, מחסור בגז שיפגע בייצור הפלסטיק עלול לעכב ייצור של מכוניות או אפילו נעלי ריצה, כך אמר רוד שמיינק, שותף בחברת הייעוץ דלואיט שיושב באמסטרדם ומתמקד בשרשראות אספקה תעשייתיות. "מחסור במלאי מתגלגל במורד שרשרת הערך, אבל נעשה גרוע יותר ויותר".

האיום על אספקת הגז הרוסי עלול להסתבך בגלל משתנים נוספים. ענף הייצור האמריקאי של גז טבעי מונזל מבטיח להגדיל את האספקה לאירופה, אבל סופות טרופיות עלולות להפריע לתוכניות האלה וגם לסבך משלוחים של מוצרים אחרים, כך אמרו מומחים למסחר.

"אתם נכנסים לעונת ההוריקנים, שתמיד גורמת לבעיות בשרשראות האספקה בארה"ב", אמר גי בסאן, נשיא Stolthaven Terminals, חברה־בת בחברת ספינות המכולות הרשומה באוסלו Stolt-Nielsen. החברה מאחסנת ומשלחת כימיקלים ומוצרים אחרים ברחבי העולם. הוא ואחרים אמרו שצינורות הגז הקיימים של אירופה יכולים לספוג חלוקה מחדש של חלק מהדלק, ומסילות ברזל וערוצי הובלה אחרים יכולים לשנות את מלאי הכימיקלים למדינות אחרות. אולם, זה יגבה מחיר. "השוק לוהט כרגע", אמר בסאן. "אין הרבה יכולת עודפת לאחסון כימיקלים".