"לא בנוי לרוד-שואו בנאסד"ק": מדוע בחר יזם הביומד הוותיק להירשם בבורסה גרמנית

חברת התרופות לסרטן וידאק פארמה הישראלית מתכננת להירשם בהמבורג, שם תוכל להיסחר ללא הנפקה ולזכות בגישה קלה לבורסות אירופיות • הרישום מגיע בעקבות הסכם עם קרן GEM שהעניקה לפעילותה של וידאק אשראי של 20 מיליון אירו • המייסד מקס הרצברג: "בארץ, אם נפרדת מקרן הון סיכון אחת, הסיכוי לקבל משהו מקרן אחרת הוא כמעט אפסי. כולם יושבים באותו בית קפה"

מקס הרצברג, מייסד ומנכ''ל וידאק פארמה / צילום: רעיה אלטמן
מקס הרצברג, מייסד ומנכ''ל וידאק פארמה / צילום: רעיה אלטמן

בחודש האחרון לא בוצעה בנאסד"ק אף לא הנפקה משמעותית אחת של חברה בתחום הרפואה. האחרונה שהונפקה בתחום, Bright Green, שיצאה לשוק במאי, כבר רושמת תשואה שלילית של 87%. על רקע המצב הקשה של שוק ההון בתחום הביומד, המשליך גם על הסיכוי לגיוס פרטי בתחום, מחפשות חברות מדעי החיים הישראליות אפיקי גיוס חלופיים. כזוהי למשל חברת התרופות לסרטן וידאק פארמה (Vidac Pharma) הישראלית, המתכננת להירשם למסחר דווקא בבורסת המבורג, גרמניה.

המניה הישראלית שצללה 78% אחרי כישלון בניסוי לטיפול בסרטן שחלות 

מדוע דווקא המבורג? "אני לא בנוי לרוד-שואו בנאסד"ק בגילי", צוחק מקס הרצברג, יזם ומשקיע ותיק ומוכר בתחום הביומד, אשר הקים את החברה ומנהל אותה היום. הוא מסביר, כי הרישום לבורסת המבורג פתוח בפני החברה ללא הנפקה, ומאפשר לה גישה ליתר הבורסות האירופיות, בתהליך פשוט יחסית. בבורסות אלו סקטור מדעי החיים נהנה מנזילות גבוהה יחסית ומקצת פחות תנודתיות מן הנאסד"ק. המגמות בשוק הביומד האירופי דומות לנעשה בנאסד"ק - גם שם חווה התחום פריחה קיצונית בעשור האחרון, וירידה השנה.

הטריגר העיקרי לרישום של וידאק לבורסה הוא הסכם שחתמה עם קרן בשם General Emerging Markets, המנהלת כ-3.4 מיליארד דולר, אשר הציעה לוידאק "קו השקעה", כלומר אשראי של 20 מיליון אירו, לניצול במנות, על פי בחירתה של וידאק, במשך שלוש שנים. וידאק תוכל לנצל את כל הסכום או חלקו במועדים שתבחר, במחיר שיגלם דיסקאונט מסוים על מחיר השוק. "אנחנו מקווים להשתמש בסכום הזה כדי להשלים את הניסוי הקליני שלנו, ובינתיים לבנות מערכת יחסים מול משקיעי הריטייל והמוסדיים באירופה", אומר הרצברג. שווי החברה לצורך ההסכם והרישום לבורסה הוא 60 מיליון אירו.

הרצברג הקים בשנות ה-80 את חברת הביוטק אורג'ניקס, שפיתחה ערכות לזיהוי מהיר של מחלות זיהומיות, "כך שאני מגדיר את עצמי כדינוזאור ביומד", הוא אומר. החברה נמכרה בסוף שנות ה-90 לחברת אלרה והתגלגלה לידי תאגיד אבוט. היא החזיקה מעמד כחברה פעילה בישראל כ-40 שנה, עד 2016, גורל שרוב החברות הנרכשות בארץ לא זוכות לו, והעסיקה ערב סגירתה כ-150 עובדים.

בכספי האקזיט הקים הרצברג חממה שהשקיעה בין היתר בחברות די פארם - חברת השבץ שהונפקה בת"א, והגיעה עד שלב III של הניסויים הקליניים, שבו נכשלה, וחברת VBL בתחום הסרטן, שנסחרת היום בנאסד"ק לפי שווי של 141 מיליון דולר. בנוסף הקים את פיקסל מדיקל, יחד עם היזם-מנכ"ל אבישי ברנסקי, שביצעה בדיקת ספירת דם מטיפת דם יחידה. מחצית מהחברה נמכרה ב-2021 לחברה קוריאנית ב-40 מיליון דולר, בערך פי ארבעה על ההשקעה.

האספירין כבר "עשה איזו קריירה בפארמה"

וידאק, שבעבר נקראה ספאל פארמה, ביקשה להשתמש בהורמונים של צמחים לשימושים רפואיים. צמחים מפרישים חומרים דומים להורמונים האנושיים כשהצמח בסטרס. הורמון אחד כזה, אספירין, "עשה איזו קריירה בפארמה", מנסח זאת הרצברג. אז אולי גם להורמונים האחרים יש תועלת בבני אדם? בניסוי שערכה החברה בחומרים אלו בתרביות רקמה, התברר שלאחד מהם יש פעילות אנטי-סרטנית. החברה גייסה הון מהרצברג, מיגאל אהובי ומקרן קורוניס.

"התוצאות היו מאוד מעניינות, אבל כדי שהטיפול יהיה אפקטיבי נדרש מינון לא סביר, כמו הרבה תמציות שמגיעות מהצמחים", אומר הרצברג. "היה קושי למצוא מימון למוצר, אבל אני לא רציתי לסגור את החברה, כי התוצאות נראו לי בעלות ערך. אז קנינו את הפטנטים לתוך חברה שהקמתי במימון שלי, וידאק".

וידאק גייסה סכום נוסף, מפרופ' שמואל קבילי ומקרן IBF. "הם חשבו שתוך שלוש שנים יש ניסוי גדול, ו'הם בחוץ'", אומר הרצברג. "כשזה לא קרה הם רצו לסגור, ואני אמרתי - תמכרו את זה לנו". העסקה הזו התממשה ב-2019. באותה הזדמנות עזב גם המנכ"ל, אורן בקר, והרצברג חזר לכיסא המנהל.

מדוע נדרש יותר זמן ממה שחשבתם?
"התוצאות הראשונות בניסוי היו חיוביות, אבל לא מלהיבות. בניתוח בדיעבד ראינו שאם בודקים את התוצאות רק בתת-קבוצה מסוימת של נבדקי הניסוי, הן מאוד ברורות וחיוביות. אז החלטנו לצאת לניסוי חדש שיראה בדיוק את זה, ובאמת היינו מוכנים לצאת אליו, במרץ 2020".

אבל בתקופת הקורונה אי אפשר היה להתקדם בניסוי. "אז המשכנו בבדיקות המעבדה שלנו, ומצאנו שהתרופה שלנו, שייעדנו במקור לסוג מסוים של גידולי עור, יכולה לפעול בסוגי סרטן רבים ושונים. התרופה משתמשת ב'אפקט ורבורג', שידוע כבר עשרות שנים, ושלפיו תאים סרטניים משתמשים בהרבה יותר סוכר מתאים רגילים. היום המידע הזה משמש בבדיקות הדמיה לסרטן מסוג PET. היכן שהגוף צורך יותר סוכר, שם יש גידול או גרורה.

"אבל מדוע אין תרופות שמבוססות על ההבדל הזה בין התאים? כי כל תא צורך סוכר, וההתערבות במנגנון הזה הייתה מאוד לא ספציפית", מסביר הרצברג.

הצוות של וידאק גילה דרך אחרת להתערב במנגנון של ניצול האנרגיה על ידי התא, על ידי שינוי אתר הקישור של אנזים מסוים, שפועל כחלק מאפקט ורבורג, אך באופן מיוחד בתא הסרטני.

"מה עושה הרפואה המערבית? היא אומרת - נהרוג את הגידול באמצעות פצצה, ואם פצצה זה לא טוב אז טיל, ואם לא טיל אז טיל מונחה", צוחק הרצברג. לעומת זאת, התרופה של וידאק מפעילה מנגנוני חיסול עצמי של התא.

החברה מצאה משפחה של חומרים בעלי מנגנון דומה, שעשויים להתאים כתרופה נגד גידולים מוצרים. אחרי הצלחה בניסויי בעלי חיים, יחל בקרוב הניסוי בבני האדם. יצוין כי החברה עדיין לא רושמת הכנסות.

כעת דרושים הכספים הגדולים. "ובארץ, אם נפרדת מקרן הון סיכון אחת, הסיכוי לקבל משהו מקרן אחרת הוא כמעט אפסי. כולם יושבים באותו בית קפה", מודה הרצברג. לכן הוא בחר בעסקה עם GEM. "מה שאני דואג לו הוא שיהיה כסף בקופה. את זה למדתי מדרור חרץ (מנכ"ל VBL, ג' ו'). אם יש כסף בקופה, בסוף החברה תניב ערך ומחיר המניה יעלה".

להרצברג ניסיון מסוים עם שוק ההון - אורג'ניקס עמדה לפני הנפקה בטרם שנרכשה. גם וידאק עמדה מול תרחיש דומה. "לפני שבועיים קיבלנו הצעה, אבל הם אמרו שאפשר יהיה לסגור את החוזה רק בעוד שישה חודשים ואני אמרתי שאני ממשיך עם הרישום - יש לי כבר ציפור אחת ביד".

וידאק פארמה

תחום עיסוק: פיתוח תרופות לסרטן העור וסוגי סרטן נוספים
היסטוריה: הוקמה על ידי מקס הרצברג בשנת 2012 על בסיס חברת ספאל, כדי להמשיך לפתח את הפטנטים של החברה שנסגרה
נתונים: גייסה עד היום כ-21 מיליון דולר, שהצטרפו לכ-9 מיליון דולר שגויסו בימי ספאל פארמה. החברה נמצאת בשלב הניסויים הקליניים, ועדיין אין לה הכנסות