המיזוג של נקסט ג'ן תקוע ומנכ"ל רשת 13 לשעבר מבקש "לנער" את דירקטוריון החברה

אבי בן טל ושותפיו להשקעה בחברת האבחון סנט-טק, אשר אמורה להתמזג לנקסט ג'ן, מבקשים לזרז את המהלך שמתעכב זה כשנתיים • במקביל גם יזם סנט-טק, האסיר ברישיון הראל הרשטיק, אוסף מניות נקסט ג'ן ודורש נציגות בדירקטוריון החברה

אבי בן טל, מנכ''ל רשת 13 לשעבר / צילום: יחצ יחיאל ינאי
אבי בן טל, מנכ''ל רשת 13 לשעבר / צילום: יחצ יחיאל ינאי

כבר יותר משנתיים מתעכב מהלך המיזוג בין חברת נקסט ג'ן  הבורסאית לחברת סנט-טק מדיקל, שפיתחה מכשיר לאבחון מחלות זיהומיות בנשיפה. הגורם שאחראי לעיכוב  העסקה הוא רשות ני"ע, שסירבה עד היום לאשר את תשקיף המיזוג, וכעת מתווסף לכך גורם אי ודאות נוסף: מה שעשוי להתברר כמאבק שליטה בין שתי קבוצות משקיעים המחזיקות כל אחת במעל 5% ממניות החברה (שבה אין עוד בעלי עניין).

בתחילת יולי, קבוצת משקיעים הכוללת את אבי בן טל, לשעבר מנכ"ל רשת 13, ומשה בירמן, הגישה בקשה להפסקת כהונת חברי דירקטוריון נקסט ג'ן (למעט דח"צים) ומינוי מועמדים מטעמה, שלחלקם קשר לפוליטיקה המוניציפלית של אשדוד: חיים טולדנו, רחמים כהן גבורה, רונן ניסים צדיק, דניאל בנלולו ועו"ד שמואל מישוק. 

כמו כן, דרשה הקבוצה כי נקסט ג'ן לא תבצע כל דיספוזיציה בנכסי החברה, בהרכב הדירקטוריון ו/או בהון החברה, עד לכינוס האסיפה הכללית. בן טל ובירמן הם משקיעים גם בסנט-טק הפרטית, שאמורה להתמזג לנקסט ג'ן. 

בן טל אמר לגלובס כי "המהלך שלנו לא מיועד לפגוע בתהליך המיזוג או בחברה, אלא להשיג מעורבות בתהליך ושקיפות לגביו. למשל, אנחנו לא יודעים כרגע מה מעכב את תשקיף החברה מול רשות ני"ע. מאז ששלחנו את הבקשה, יש שיחות בין הצדדים ואנחנו מדברים על מציאת פתרון בהסכמה למעורבות גבוהה יותר שלנו, אולי באמצעות נציגות בדירקטוריון או בדרכים אחרות".

במקביל, הודיע הראל הרשטיק, היזם וממציא הטכנולוגיה של חברת סנט-טק ובעל מניות מהותי בחברה זו, כי הוא מציע את עצמו כדירקטור בנקסט ג'ן ומבקש למנות עוד דירקטור מטעמו. הרשטיק מחזיק כ-4% בחברה, ולפני כמה שבועות חתם על הסכם הצבעה עם המשקיע דרו מוריס (השותף עמו בסנט-טק), ויחד הם מחזיקים 6.3%. 

עמידרור יישאר כיו"ר ויאושר לו תגמול

את הטכנולוגיה של סנט-טק פיתח הרשטיק בעודו מרצה מאסר על הרשעתו ברצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996, שממנו שוחרר לפני כשנה כאסיר ברישיון. בדיווח שמסרה בעבר נקסט ג'ן נכתב כי "הרשטיק ריצה בעברו עונש מאסר של 25 שנה... הקמת החברה, שמטרתה לסייע בשיפור הדיאגנוסטיקה הרפואית והלחימה במגפות, משקפת את שאיפתו להמשיך ולתרום לחברה בישראל, ומהווה נדבך עיקרי בהליך השתלבותו בה. תפקידו כבכיר בחברה חיוני להצלחתה של נקסט ג'ן הממוזגת, בהווה ובעתיד". 

לדברי יו"ר נקסט ג'ן, יעקב עמידרור (לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי), "בחברה מתנהל כיום מאבק שליטה, אך ממה שמסרו לי, שני הצדדים מעוניינים להשלים את עסקת המיזוג, ושניהם מעוניינים בי כיו"ר". 

אגב, הקבוצה בראשות בן טל ביקשה תחילה להחליף גם את עמידרור, אבל לפני כשבוע הודיעה כי היא מסירה את הסוגיה מסדר היום. ב-24.8 תיערך אסיפה מיוחדת כדי לדון בתנאי ההעסקה של עמידרור - אשר עד היום לא קיבל שכר בפועל מהחברה, וכעת יזכה לגמול רטרואקטיבי במניות. בהמשך גמולו יעמוד על 13 אלף שקל בחודש, והוא יקבל בונוס של כ-300 אלף שקל, ממיזוג החברות וגיוס הון נלווה.

על רקע מאבק השליטה המסתמן בחברה, חתם לאחרונה הרשטיק על הסכם עם חברת ערך פיננסים הבורסאית, אשר החזיקה כ-5% ממניות סנט-טק ומכרה להרשטיק את מקצתן (פחות מאחוז) תמורת 250 אלף שקל, במחיר גבוה פי 5 כמעט ממחיר השוק. זאת, לצד הבטחה כי תצביע בעד מיזוג סנט-טק אם וכאשר יעלה להצבעה.

הרשטיק מסר בתגובה כי "שתי הקבוצות פועלות למטרה זהה, לצורך קידום המיזוג. הדברים נעשים ברוח טובה ובכבוד הדדי. מה שעומד לנגד עינינו הוא רק טובת החברה".

נקסט ג'ן הלוותה כ-4 מיליון שקל לסנט-טק

נקסט ג'ן, בראשות המנכ"ל יניב חברון, היא חברה דלת פעילות למעט זכויות במוצר לטיפול בסוכרת. סנט-טק מפתחת מכשיר אבחון מהיר באמצעות נשיפה לקורונה, אשר עשוי להתאים, אם יתגלה כמדויק ויעיל, גם למחלות נוספות.

החברה נסחרת בת"א בשווי של פחות מ-50 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צנחה ביותר מ-80% מהשיא של תחילת פברואר 2021. שווי זה משקף לחברה לאחר המיזוג עם סנט-טק שווי של כ-200 מיליון שקל, אך כאמור המיזוג - שבמסגרתו אמורה נקסט ג'ן להקצות כ-75% ממניותיה לבעלי סנט-טק - תקוע, לאחר שהוכרז כבר לפני כשנתיים. 

בינתיים העמידה נקסט ג'ן הלוואות בהיקף של כ-4 מיליון שקל לסנט-טק. החברה הגישה תשקיף מעודכן למיזוג בחודש אפריל, אך הוא טרם אושר על ידי רשות ני"ע, ולכן גם אין כרגע תאריך יעד להשלמת המיזוג. לסנט-טק אין היום הכנסות, והיא נמצאת בניסויים קליניים. בעבר העריכה כי המוצר שלה יגיע לשוק ב-2022, אך מאז לא התקדמה משמעותית בניסויים הקליניים.

מלבד המייסד הרשטיק, שתי דמויות בולטות נוספות בסנט-טק הן פרופ' שמואל שפירא, לשעבר מנהל המכון הביולוגי, וזאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה לשעבר, ראש הוועדה המדעית המייעצת של סנט-טק.