מחקה את כל הירידות: מדוע זינקה מניית פאגאיה ב-130% בנאסד"ק?

מניית הפינטק הישראלית פאגאיה, שהחלה להיסחר בנאסד"ק לפני פחות מחודש, הציגה אתמול זינוק מפתיע עם מחזור מסחר גבוה בפי 200 מיום רגיל • הסיבה לזינוק לא חד משמעית, אלה ההשערות

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

חברת הפינטק הישראלית  פאגאיה  התחילה להיסחר בנאסד"ק לפני פחות מחודש, לאחר שהשלימה מיזוג לחברת SPAC (חברה ללא פעילות, שמגייסת כסף מהציבור במטרה לרכוש חברה פרטית, ובכך החברה הפרטית תגיע להיסחר בבורסה).

באופן צפוי למדי, מנייתה נחלשה בשבועות שחלפו מאז המיזוג, על רקע התמחור הגבוה לו זכתה מחד והחולשה בשוק ה-SPAC והירידות הכלליות בשווקים מאידך - שלא גולמו בשוויה במיזוג. 

התרסקה: בפחות משבוע איבדה פאגאיה כ-70% משווייה במיזוג ל-SPAC 
בשש שנים בלבד הפכו שלושת יזמי הפינטק הצעירים למיליארדרים על הנייר 

אולם אתמול (ד') מניית פאגאיה זינקה במפתיע וללא סיבה נראית לעין ויותר מהכפילה את ערכה ביום מסחר אחד, במחזור מסחר גבוה במיוחד - יותר מפי 200 מיום מסחר רגיל במניה.

המניה זינקה בכמעט ב-130% וננעלה במחיר של 6.2 דולר, שמשקף לפאגאיה שווי של 4.2 מיליארד דולר. המשמעות היא שהחברה מחקה את כל הירידה במניה בתקופה שבה היא נסחרת - אם כי שוויה עדיין נמוך ביותר מ-50% בשוויה המקורי במיזוג ל-SPAC.

הזינוק במניה הגיע ללא סיבה ברורה, וייתכן כי מדובר בפעילות של שורטיסטים שנאלצו לסגור פוזיציות שורט במניה ולצורך זה רכשו אותה ("שורט סקוויז").

באופן כללי, ביום המסחר בו זינקה המניה, מגמת המסחר הייתה חיובית, ומניות הטכנולוגיה רשמו עליות. במקרה דווקא באותו יום פרסמה החברה תשקיף לקראת מכירת מניות מצד בעלי מניות קיימים, כמו גם אופציות שיומרו למניות. מדובר בתהליך טכני שיאפשר זאת בהמשך.

נכון להיום, המייסדים וחלקים גדולים מבעלי המניות נמצאים עדיין בתקופת חסימה שלא מאפשרת מכירת מניות. החברה מציינת בתשקיף כי אם כל האופציות יומרו למניות, היא תקבל סכום של כ-170 מיליון דולר.

פאגאיה מספקת פתרונות מבוססי למידת מכונה וביג דאטה, שמאפשרים לגופים פיננסיים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי. החברה הוקמה על-ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה אביטל פרדו ומנהל ההכנסות יהב יולזרי. במחיר הנוכח, לאחר הזינוק, שלושת המייסדים מחזיקים מניות בשווי של מאות מיליוני דולרים כל אחד.

בשנה שעברה דיווחה פאגאיה על מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, שנה לאחר שגיוס הון בשוק הפרטי נקב בשווי של 500 מיליון דולר "בלבד" לחברה.

למרות התקררות שוק ה-SPAC (שהתחילה עוד לפני הדיווח על המיזוג) והירידות החדות בשווקים, שכללו גם מעבר מחברות צמיחה לחברות ערך - פאגאיה השלימה את המיזוג לפי השווי המקורי וגייסה 350 מיליון דולר (בעיקר באמצעות PIPE, ההנפקה הפרטית הנלווית למיזוג).

עם זאת, עוד לפני השלמת העסקה ירדה מניית ה-SPAC למחיר של כ-6 דולר, לעומת מחיר של 10 דולר במיזוג. מאז החלה להיסחר ועד לזינוק השבוע, מניית פאגאיה איבדה 56% נוספים מערכה עד למחיר של 2.7 דולר, ששיקף לחברה שווי של כ-1.8 מיליארד דולר (6.7 מיליארד דולר פחות משוויה במיזוג).