האם הבהלה מגל החום באירופה מוגזמת? בדקנו כמה טענות בולטות

השפעות משבר האקלים מציפות את העולם בפייקים • הם לא עומדים בחום • המשרוקית של גלובס

''מה שהיום אסון אקלימי היה ב־2002 יום קיץ יפהפה'' (פוסט ויראלי בפייסבוק, 16.7.22)
''מה שהיום אסון אקלימי היה ב־2002 יום קיץ יפהפה'' (פוסט ויראלי בפייסבוק, 16.7.22)

גל החום שעובר בימים האחרונים על אירופה נטולת המזגנים תפס את הכותרות בתקשורת הזרה והעלה שוב לדיון את השלכות משבר האקלים. מדובר בנושא בוער, שדורש התארגנות מסיבית של מדינות ושינוי התנהגות מצדנו. לכן, שלא במפתיע, פייקים והטעיות אחרות בנושא משבר האקלים נפוצים בעולם ולא מהשבוע שעבר. אספנו עבורכם כמה בולטים.

זה לא כמו ב-1976. רבים ברשתות החברתיות של בריטניה, שסבלה מהימים החמים ביותר שלה מאז התחילו המדידות, ניסו להקטין את גודל האירוע. הם ביקשו להזכיר שגם בקיץ 1976 היה גל חום, אז לא צריך להיבהל. "אין מה להשוות את גל החום של 2022 לזה של 1976", טען פוסט באינסטגרם. רק שכפי שהראו ב-Reality Check, גוף בדיקת העובדות של ה-BBC, ההשוואה הזו לוקה בחסר. ראשית, גל החום של 76' הגיע בשיאו ל-35.9 מעלות צלזיוס, ואילו בשבוע שעבר ליותר מ-40. שנית, תדירות הימים החמים רק עולה. שלישית, הגלובליות. ב-NASA הראו שטמפרטורות גבוהות מהממוצע (לשנים 1951-80) נצפו בקיץ 1976 על פני כמה נקודות על הגלובוס (בריטניה ביניהן). בקיץ 2022, לעומת זאת, זה נכון לגבי כמעט כל העולם.

תשקורת עוינת? נחצה את התעלה לצרפת, שגם סבלה מגל חום כבד בשבוע שעבר. גם שם היו מי שניסו לטעון שאין פה תקדים מיוחד. פוסט ויראלי בפייסבוק השווה בין שתי מפות של תחזית מזג האוויר: אחת מ-2002 ואחת מהשבוע שעבר. ולמרות שבגל החום של 2002 הטמפרטורות היו גבוהות יותר מבשבוע שעבר, דווקא אז המפה נצבעה בצבעי צהוב-כתום, ואילו כעת באדום. "מה שהיום אסון אקלימי היה ב-2002 יום קיץ יפהפה", טען הפוסט, שמראה לכאורה כיצד התקשורת מנסה ליצור היסטריה מיותרת. רק כפי שמצאו בודקי העובדות של AFP, סוכנות הידיעות הצרפתית, לא כצעקתה. ראשית, המפה מ-2002? היא בכלל מ-2019. שנית, המפות נלקחו משני ערוצים שונים, עם מקרא שונה למפות. המפה הצהובה-כתומה נלקחה מערוץ שמבקש להראות את ההבדלים בטמפרטורות ברחבי צרפת, וכוללת 9 צבעים. בערוץ השני פלטת הצבעים יותר אחידה, והצבע הוא ביחס לטמפרטורה הממוצעת, מה שמביא לכך שלפעמים גם בדצמבר המפה יכולה להיצבע אדום. אגב, זה לא הניסיון הראשון להטעות ככה, ולפני חודש וחצי AFP הפריכו טענה דומה אבל עם מפות מזג האוויר של שוודיה.

זו כן אשמתנו. נסיים את הסיור שלנו באיטליה. האתר Attivita Solare פרסם ידיעה לפיה ב-NASA הסבירו שהגורם להתחממות הגלובלית הוא שינוי במסלול סביב השמש, ושלאדם אין קשר לזה. האם אפשר לחזור לשרוף דלקי מאובנים ללא דאגות? לפי בודקי העובדות של Facta , לא. מדובר בפייק שמופץ ומופרך שוב ושוב ברחבי העולם מאז 2019. אדם בשם אית'ן האף פרסם דיווח שגוי על מסקנה של NASA, שבמקור אומרת שההתחממות בעשורים האחרונים חריפה מדי על-מנת להסבירה רק בגלל שינויים במסלול או פעילויות סולאריות. לפעולות האדם, לפי NASA, בהחלט יש קשר להתחממות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר