חקלאות | בלעדי

אחרי החתימות: הממשלה הפכה את הרפורמה בחקלאות ל"המלצות"

הסכם הרפורמה בחקלאות, שהגיע לידי גלובס, הפך מנוסח מחייב לרשימת המלצות, כאשר מספר סעיפים נמצאים "בבחינה משפטית" • בפועל המדינה חזרה בה מההסכם החתום, וחלקים רבים במסמך הועברו למצב של סימן שאלה • משרד החקלאות: "כל מה שהתחייבנו - נעמוד בו"

שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן
שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן

המקלות בתוקף, הגזרים בסימן שאלה פוליטי-משפטי: נציגי החקלאים, שקיבלו לידיהם בסוף השבוע את הסכם החקלאות לחתימה, הוכו בתדהמה. הטיוטה שנחתמה ביניהם לבין נציגי הממשלה בכנסת ב-4 ביולי, לפני שלושה שבועות בלבד, שונתה ללא היכר והפכה ממסמך מחייב למסמך המלצות להטבה עם החקלאי הישראלי. הפיצוי על העלאת תעריפי המים, העסקת העובדים הזרים והתמיכות בחקלאות הפכו להמלצות בעוד הפחתת המכסים היא כבר עובדה קיימת שאי אפשר לבטל בממשלת המעבר ותיקון התקנות להגנת הצומח דווקא נותרו בנוסח מחייב.

במשרד החקלאות דחו היום מכל וכל את טענות החקלאים וטענו כי מדובר בלהטטנות משפטית גרידא, אולם מעיון בשני ההסכמים: הטיוטה שנחתמה לפני שלושה שבועות וזו שנשלחה לחתימה בימים האחרונים הפערים מעלים סימני שאלה קשים באשר להתחייבות הפוליטית שנתנו שרי האוצר והחקלאות לחקלאים ויכולת העמידה שלהם בקיום המסמך הראשוני. לצורך השוואה ההסכם שנחתם בענף החלב בינואר מנוסח באופן אקטיבי ומחייב לעומת הנוסח העמום לו זכו החקלאים.

ב-4 ביולי, נזכיר, גובש ההסכם במשרדו של יו"ר הכנסת מיקי לוי, יחד עם משרדי האוצר והחקלאות ונציגי החקלאים. בתמורה, משכו חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה את דרישתם לביטול צווי המכס במליאת הכנסת. בשבועות האחרונים עברו הטיוטות לניסוח הייעוץ המשפטי והטיוטה החדשה משקפת את הפער שבין ההסכמות להמלצות. כתוצאה מכך הודיעו החקלאים שלא יחתמו על ההסכם עד להעברת הערותיהם על המסמך החדש אך בפועל אין להם כל יכולת לנהל מו"מ כאשר הכנסת התפזרה, הצווים בתוקף וידם על התחתונה עד להקמת ממשלה חדשה. מאחורי הקלעים אומרים בארגוני החקלאים כי נבחנת האפשרות המשפטית האם ניתן לבטל את בקשת המשיכה של הצווים ודיון בהם מחדש, נוכח ה"הטעיה" כפי שהם מכנים את ההסכם שנחתם איתם בזמן שהכנסת עוד פעלה.

בין היתר ההתחייבות לשיפוי החקלאים בגין עליית מחירי מים עברה לניסוח לפיו: "אגף התקציבים במשרד האוצר ימליץ לשר האוצר להקצות תקציבים למען תמיכה בחקלאים". בפסקה אחרת גורמי המקצוע ימליצו לשרים להמשיך בחקיקה המוסכמת באשר לסימון ארצות המוצא של הפירות והירקות. ובהמשך גם המענקים המובטחים בגובה 2 מיליארד שקל עוברים לנוסח של המלצה בלבד: "אגף תקציבים ימליץ".

בסוף המסמך נכתב עוד כי "הסיכום הינו בכפוף לאישור הגורמים הרלבנטיים בממשלה ובכלל זאת לאישור משפטי של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה". כלומר הטיוטה שהועברה לחתימת נציגי החקלאים בסוף השבוע גם היא בשינוי הנוסח אינה סופית ועשויה לכלול שינויים נוספים. ובפסקה נוספת נכתב כי "אין באמור בסיכום זה בכדי לכבול את שיקול דעתם השלטוני של הממשלה, או של שר האוצר או של שר החקלאות ופיתוח הכפר בכל עניין ובפרט, בקביעת מכסים ובקידום חקיקה שבסמכותם ולא יראו בכך משום סתירה לאמור מעלה".

משרד החקלאות: "סערה בכוס מים"

בעוד החקלאים זועקים על הפרת הסכם, במשרד החקלאות טוענים כי מדובר בניסוח עמום מטעמים משפטיים ולא בהפרת התחייבויות. "אם הממשלה לא מסוגלת להתחייב - אין טעם לנייר הזה", אמרו הבוקר נציגי החקלאים. נשיא התאחדות החקלאים בישראל דובי אמיתי אמר לגלובס הבוקר כי "אני לא מאמין ששר האוצר ראה את הטיוטה הזאת שאין בה שום התחייבות לתמיכה וכלים לחקלאים כדי לעמוד בתחרות עם הפתיחה לייבוא. מצד אחד לקחו לי את ההגנות ומצד שני נתנו לי מכתב עם התחייבויות שהם לא יכולים לעמוד בהם. אנחנו בוחנים משפטית את האפשרויות שלנו, אם אין מה לעשות נחכה לממשלה הבאה. עם המלצות על הנייר אין לי איך להתקדם".

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר: "טיוטת ההסכם החדשה מבזה את חקלאי ישראל. הטיוטה אינה תואמת כלל וכלל את הניסוחים המקוריים ואת ההסכמות אליהם הגענו. אנו לא נחתום על שום הסכם שמעוות את הסיכומים אליהם הגענו ובוחנים את צעדינו המשפטיים לבדוק האם ניתן לבטל את משיכת הצווים בגלל ההטעיה על ההסכם כפי שהיה אצל מיקי לוי ולהחזיר את הצווים לדיון".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בהמשך לתדרוכים של ארגוני החקלאים ולפניות שהופנו למשרד; מדובר על סערה בכוס מים. כל מה שהתחייבנו נעמוד בו. מדובר בסערה בכוס מים".